Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av erlan »

sök efter "dental" "dental drill" eller nåt sånt.

erlan
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Anders74 »

Hej!
Har tittat efter dental också och mer där till. Hittar ingen lämplig. Igår gjorde jag en egen från en sådan, http://www.harald-nyborg.se/vinkelbitssats.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Delade den och svarvade ner den sexkantiga axeln till 3.0mm, kortade den också så den blir lagom till min böjbara roterande axel. Sedan putsade jag ner baksidan på den så den inte tar onödig plats. Tog en bits och borrade ett 2.5mm hål i det och borrade/gängade ett M3 hål till stoppskruven (väldigt kort, hålet borrade jag i V-et på bitsen). Fick avhärda bitsen först då borren bara halkade.
Blev helt OK, filar ett litet spår i den roterande filen där stoppskruven går in.
Vid test så fungerade det bra dock så glappar växeln lite, tror ~0.1-0.2 vilket gör att det hela vobblar lite. Finns tyvärr inga kullager som passar då det är 18mm ute och 10mm inne. Ska svarva en bussning i brons när jag får tid. Det hela är mest för skoj då det bara går att finputsa cylindern lite till. Finns inte så mycket material till det hela, vilket syns om man tittar på den utifrån. Se min översta bild.

Satte på den planade toppen idag. Den hade jag som sagt filat ner och jag tog finliret med ett sandpapper mot en granitskiva. Vid prov av mopeden tyckte jag den gick lite sämre. Ska testa att senarelägga tändningen. Blir det inte bättre blir det original igen.
livan
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 sep 2009, 23:00
Ort: Hultsfred

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av livan »

Köpte denna på wish för 160 kronor med frakt. Ska vara den mekaniska modellen med vinkelväxel dental elmotor
Finns hela Lab att köpa men jag svarvade en adapter hylsa till dremeln med böjbar axel å gängade på den . Gängan är 1/2unc. funkar jättebra har kört mycket med den. Har nog någon enkel ritning på adaptern någonstans.
Bilagor
20170106_133302.jpg
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Anders74 »

Hej!
Mitt gamla svar försvann, kanske ut i cyberrymden?
Tack för tipset! Har tittat mycket men hittar bara luftdrivna. Finns hur många såna som helst. Hittar du länk så skicka gärna den till oss.
Men annars får jag säga att Wish är kanon! Mycket saker som inte finns på andra ställen och bra priser också.
livan
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 sep 2009, 23:00
Ort: Hultsfred

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av livan »

Hej här kommer länken:https://www.wish.com/search/dental%20an ... 403110fef2
Detta är low speed (35k) diam på slipstiftet är 2,36 o fattningen är med spår o fasning(fick mina av en tandläkare) men går nog att hitta någonstans.
går ej med highspeeds stift dom är bara 1,6mm.

hel labstation på aliexpress
https://www.aliexpress.com/item/Dental- ... fb60623530
livan
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 sep 2009, 23:00
Ort: Hultsfred

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av livan »

livan
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 sep 2009, 23:00
Ort: Hultsfred

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av livan »

sök på Dental angle så kommer det upp mycket på wish.
Denna fanns även på wish https://www.wish.com/search/dental%20an ... 4f6af147df
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Anders74 »

Tackar!
Min första reflektion är att jäklar vilka grejer som dom använder till folks tänder. Blir helt nervös bara man ser sakerna med stora fräsar och grejer.
https://www.wish.com/search/dental%20an ... 403110fef2" onclick="window.open(this.href);return false; ser bra ut.
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Anders74 »

Hej!
Jag har gjort färdigt mitt vinklade handtag och det blev bra. Svarvade nytt centrum i brons med noll i glapp. Sedan gjorde jag en gaspedal (on/off) som gör att jag kan starta slipen när jag vill. Ganska svårt att slipa kan jag tycka, kräver erfarenhet för det ska bli 100. Slipade upp originalcylindern så mycket jag kunde. Tyckte inte att det gav så mycket mer än innan. Men nu är det så bra som jag kan iallafall. Kan höja avgasporten lite om jag vill men sen är det slut. Finns inte gjutgods för att öppna upp mer.

Lite kul hade det varit att gjort ett nytt digitalt tändsystem. Tändkurvan är ju fast och jag blev förvånad att se att där är 25mm förtändning (börjar öppna vid M), dvs 25grader. Verkar mycket kan jag tycka. En bil har ju 10grader i förtändning på tomgång.
Bilagor
WP_20170115_19_13_42_Pro.jpg
WP_20170115_19_12_42_Pro.jpg
Senast redigerad av Anders74 den 16 jan 2017, 18:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Hasse »

Anders74 skrev:Hej!
25mm förtändning,

:shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av erlan »

jag vet inte riktigt hur du mäter tändning, men en bil har ca 30-35 grader förtändning på full effekt/höga varv. och ca 50 grader förtändning på låg-mellan register.
eftersom dom flesta äldre tvåtaktare hade fast tändning så mäter man dom i mm.f.ö.d.
en väl trimmad tvåtaktare brukar hamna nånstans mellan 0.8-1,5 mm före övre dödpunkt i tändläge.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Micke S »

Anders74 skrev:Hej!

Lite kul hade det varit att gjort ett nytt digitalt tändsystem. Tändkurvan är ju fast och jag blev förvånad att se att där är 25mm förtändning (börjar öppna vid M), dvs 25grader. Verkar mycket kan jag tycka. En bil har ju 10grader i förtändning på tomgång.
Den ideala tändkurvan för 2T respektive 4T ser olika ut och lutar inte ens åt samma håll om båda motortyperna har en viss grad av tune. Det beror på att förbränningshastigheten i en 2T motor ökar med stigande varvtal efter ca 5000 rpm.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Anders74 »

Den ideala tändkurvan för 2T respektive 4T ser olika ut och lutar inte ens åt samma håll om båda motortyperna har en viss grad av tune. Det beror på att förbränningshastigheten i en 2T motor ökar med stigande varvtal efter ca 5000 rpm.
Ok det visste jag inte. Det måste bero på att virvelbildningen ökar på något sätt.
Om förbränningshastigheten ökar så betyder det indirekt att tändningen blir tidigare, vilket är bra.

Hur jag mäter?
Svänghjulet är 115mm i diameter. Omkretsen för en cirkel är diametern x pi. 115x3.14=361mm Dvs ~360mm. 1mm är då 1grad. Brytaren börjar att öppna vid M-märket. Det är 25mm från M-märket till 0 (Övre dödläge), dvs 25grader. När brytaren öppnar kollapsar magnetfältet i tändspolen och en högspänning induceras till tändstiftet. Nu vet jag inte om gnistan kommer exakt då men det är nog inte långtifrån. Eller tänker jag fel?
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Baronen »

Du tänker rätt på ett sätt. Men på dessa motorer anges förtändning, oftast, i milimeter som kolven har kvar till ÖD. Då brukar vi prata 2 - 1,5mm FÖD.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Anders74
Inlägg: 42
Blev medlem: 31 okt 2016, 12:53
Ort: Skåne

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Anders74 »

När tillfälle ges ska jag mäta upp tändningen med stroboskopet. Lite meckigt då jag måste först trampa igång moppen och sen ta av kåpan och trampan.

Svarvade en avgaspackning igår i PTFE. Ska bli intressant om den håller? Tåler 270grader så det borde gå. :shock:
Skriv svar