Cylinderfråga! Vilket trim?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Cylinderfråga! Vilket trim?

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu plöjt igenom hela forumet för att få svar på vilken cylinder som är att föredraom man vill ha lite sprutt på sin 2petade sachs. Runt 60 knutar känns som en lagom fart för en annars helt original 1137 stummis från -61.

Räcker det med en så kallad 3,5a? Eller behöver man en s.k 5,5a med kyrkportsförgasare o hela köret? Är även nyfiken på var man handlar den mest lämpliga utrustningen, har sett i stort sett alla webshoppar sågas här,så det verkar finnas lite åsikter i alla fall.

Lite O.T,kommer ramen att hålla?

Tacksam för svar! <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej har visserligen 1159a stummis med lite trim på och det verkar hålla bra kolla in filmen så ser du http://www.youtube.com/watch?v=KqojLNJZPpA såklart en zundappmotor på den med portad sk 13 hk cylinder pvl tändsystem mikuni 27 mm ganska pigg är den hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
cobra karlsson skrev: portad sk 13 hk cylinder
Så den gör 60km/h iaf då?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med en 60cc får du mest krut för pengarna. Då en 5½ kostar minst lika mycket.

Med en 60cc och kringutrustning ska den pina på i c:a 60-65km/h med rätt drevning. <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu villjag gärna att den ska se någorlunda original ut. Med en 60cc såär väl cylinderna större, och man måste ha annan topp?

På lilla Gotland har bylingen inte så mycket annat att göra än att fånga moppetrimmare... <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En 60cc är lika stor som en 50cc av den stora modellen. Och nej, du ska ha originaltoppen till 60cc cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+.
Jo, men den har 3-vxlar :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:
Raketsport skrev:Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+.
Jo, men den har 3-vxlar :lol:
kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:
Raketsport skrev:Jag måste bara tillägga att jag har 5½ (50cc) på Championen, men den är drevad. Den går 60+.
Jo, men den har 3-vxlar :lol:
Ja just det, missade att vi pratade om en 2 växlad. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen??
Det är en annan utväxling på 3 växlade. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:
kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen??
Det är en annan utväxling på 3 växlade.
jo de e klart. men drevar man en 2 växlad så nog tusan ska man väl kunna få bra fart på en sån me utan att den varvar ihjäl sig?? nu e ju inte ja någon sachs expert men mycket i de hela må väl hänga på hur man drevar?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under förutsättning att det finns drev i önskad storlek, och att motorn orkar accelerera vidare när man lagt i 2:an. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antal växlar påverkar inte toppfarten. Om du kör samma trim på 2-3-4 vxl går det lika fort!

Men du har bättre förutsättningar till att åka fort med mer växlar. Då du kan ha ett effektband som är smalare, men kraftigare! På pipan d.v.s <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Raketsport skrev:
kvittar väl hur många växlar man har. de som spelar roll e väl drevning och utväxling i lådan? man kan ju ha 100 växlar o inte går de fortare för de om utväxling o drevning e tokig! eller e ja helt vilsen??
Det är en annan utväxling på 3 växlade.
jo de e klart. men drevar man en 2 växlad så nog tusan ska man väl kunna få bra fart på en sån me utan att den varvar ihjäl sig?? nu e ju inte ja någon sachs expert men mycket i de hela må väl hänga på hur man drevar??
Visst men den blir svag på 1an, så en 2 petare behöver så mycket cc som möjligt <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar