Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hann inte med provkörning varken igår eller idag. Men har i alla fall kommit förbi en Biltema som fick tillhandahålla bagagerumsmatta som ska bli till ny matta på durken istället för den befintliga som bara duger som mall. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

LIFTOFF!!

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, idag KÖRDE jag Scoterette för första gången. Kopplingen var lite feljusterad så motorn dog när jag la i växeln. Men det var snabbt åtgärdat och med ett vrål som fick traktens sportlovslediga barn att komma rusande (har inte monterat ljuddämparen än för att komma åt att justera kopplingen) gled jag så iväg sittande på tanken då jag inte monterat kåpan än. Motorn gick inte klockrent, dels för att jag lyckades dra choken åt fel håll, dels kan jag tänka mig att det behövs lite pul med det ställbara munstycket. Men jag KÖRDE! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att den startade :D Jag kan tänka mig att skoteretten vrålade ursinnigt utan systemet.
Små fix och justeringar är ju nästan obligatoriskt på dessa gamlingar innan uppstart. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Utflippad kväll...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes, ikväll ringde vi till USA och beställde en hjälm! Hittade en urtjusig, plommonfärgad sak på sale hos en firma där och med porto och allt gick den inte på mer än <600 kr! Vi fick i utbyte lova att skicka bilder på Scooteretten och det hade jag ju inget emot. Kunde tack vare denna hemsida även berätta att Crescent har sina rötter i just USA!
Klockan var då redan för mycket men jag stack ändå ut i garaget för att lacka om ljuddämparen. Den är något särdeles fult hpd som tidigare ägare försökt snofsa till genom att lacka den kritvit. Passar ungefär lika bra som 80-tals möbler till 60-tals tapeter... Jag hade lite svart motorfärg hemma så den fick det bli så länge. Har planer på att montera en padda så småningom, även om det inte verkar ha varit standard 1964.
Gav mig även på det kärvande gashandtaget och skruvade isär och smorde upp. Visst blev det bättre men det är fortfarande trögt. Och nog ska väl gasen gå tillbaka av sig själv när man släpper den? Jaja, om jag ska få den bättre får jag nog plocka av förgasaren och det vete 17 om jag gitter just nu. Det funkar ju så här i alla fall...
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->600kr var super billigt! Vad är det för firma?
Det blev mycket bättre med svart på ljuddämparen. Är det padd ljuddämparen du menar, den satt original på 1964 år modell och ev lite längre framåt.

Vissa gashandtag på Crescenter går inte tillbaka av sig självt. Har det på några 50-60-talare. Har inte undersökt skillnade på handtagen, men som du säger hjälper inte smörjning. Ska kolla hur det är på Skotetetten det var så länge sedan jag körden den så jag minns inte. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Firman heter Helmets R Us, www.helmetsrus.com
Jag återkommer när vi fått leveransen så de är tillförlitliga, det är ju alltid lite av en chansning att handla overseas så här men kostar det inte mer så... OBS att den hjälmen vi köpte var på rea och kostade cirka $30 istället för cirka $56 som den kostat tidigare. FRakten gick på $55. Men med en dollar som står i 6,50 SEK blir det ju ganska bra.
John, som driver firman, var väldigt trevlig att prata med också. Jag tipsade om den här hemsidan även om den är på svenska, titta på bilderna går ju alltid.
Intressant det där med gashandtaget, om det inte ska gå tillbaka så är ju allt frid och fröjd och jag kan återgå till slutspurten av monteringen och därpå följande tvätt och putsning.
Trevligt också med paddan, hade för mig att jag läst att den orginalmonterades tom 1963 men det känns i vilket fall som helst helt rätt på den här modellen. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->John - HelmetsRus skrev till oss och ville bli länkad. Såg en super snygg Captain America hjälm. Man får ända säga att det är billigt inkl. frakten för en ny hjälm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, han hade mycket roligt och även en hjälm som kostar $60 blir ju med frakt inte värre än cirka 750 kr. John meddelade att han skickade hjälmen i tisdags och leveransen ska ta 2-3 veckor så nu går vi här och längtar... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Tystnaden...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...är här! Kvällens mek innebar att avgassystemet är på plats, med diskretsvart istället för skrikvit färg samt avgasklämma vid cylindern (som nämnts tidigare trillade det ju annars helt enkelt av) samt hemgjorda men snygga upphängningar (tycker jag själv, i alla fall). Förut hängde systemet i en ståltråd och en slangklämma, inget vidare vackert och inte särskilt tillförlitligt heller, visade det sig ju. Men vad skulle jag använda i brist på originaldelar? Spikband från byggaffären ligger nära till hands men det blir inte heller så vackert. Lösningen kom vid ett besök på second-handaffären: Patentbandet! Visst, det är också ett spikförband men bra mycket snyggare och av förpackningen att döma ungefär jämnårigt med skotern!
Det fick bli två upphängningar även denna gång, den ena i original "paddafästet" (antar jag det är, finns ett likadant på andra sidan), den andra på den lodräta rambalken med en avgasklämma som dessutom gör att fästet är justerbart i höjdled.
I morgon åker jag och äldsta dottern iväg för att hjälpa hennes kusin att köpa sin första bil. Tror ni hon tycker Saab V4 är ett bra förslag...? Nej, tyvärr tror jag inte heller det... Men nästa vecka börjar avdelning tvätt&puts! 8)
Bild

Bild

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Häftigt Patentband! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det roliga är att det är samma förpackning på patentbanden idag, inte feltemas förstås, dom packar om rullarna

Jag har en likadan förpackning i servicebussen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Hjälmen har kommit!

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Allow 2-3 weeks for delivery"? One week more like! Idag kom hjälmen från HelmetsRus, snabbt och bra och precis som vi tänkt oss den. HelmetsRus=++++++++!
Trodde jag skulle få skruva fast kåpan och köra Scoteretten otvättad direkt då vår bil la av i lördags. Men efter intensivmekande igår kväll är den igång igen men nu har den fuckat med oss en gång för mycket! Det blir bilbyte, förmodligen till svenskt även på den fronten (=Saab).
Bild
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Rent under!

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hemma och vårdar barn ännu en gång och som vanligt passar det ju bra att ge dem rätt (=motor) skolning. Att slabba med vatten brukar ju barn inte ha något emot så barnen, skotern och jag blev ungefär lika blöta. Men skotern blev i alla fall ren också!
Inne för torkning i garaget igen, sedan väntar rubbing, vax och linolja. Och sedan, ja sedan ska det vara klart! :mrgreen:
Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev stora putsaredagen. Lätt rubbing, vax på de synliga, lackerade ytorna (inklusive rosten som därmed också konserveras) och linolja under och i "motorrummet".
Skar även till de nya mattbitarna och preparerade de och golvet med kontaktlim. "Behöver inte måtta innan, de gamla bitarna passade ju" tänkte jag. Hejsan vad förvånad jag blev när de nya bitarna visade sig vara för stora! Åratal av sol och kemikalier hade nog fått dem att svälla och bli korviga, men det är ju lätt att vara efterklok. Så det var bara att riva loss och skära om. Nu sitter jag och river stora sjok med kontaktlim från händerna som denna dags lärdom...

Bild

Bild

Bild :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bor förtusan på fel ställe! Blir så avundsjuk då jag ser is och snöfri GRÄSMATTA!
Trodde förra veckan att våren var på gång. Solen sken, gräset började titta fram (har knappt haft någin snö i vinter), fåglarna kvittrade och snöspadarna ställdes undan, för det var ju bara ett istäcke kvar på gården. Jag kanske kan ta ut några moppar nästa vecka, tänkte jag hoppfullt. Så hände det här!
Bild
I två dagar har det snöat nu och det börjar närma sig 2 dm. :cry:

Ja, ja, nog om lokala frågor.
Vad fin den blev skoteretten. Mattan är ju helt perfekt. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar