Blocketmotorer...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Blocketmotorer...

Inlägg av Micke S »

En bekant var här och ville ha en översyn på en 5x motor som han har köpt som helrenoverad på Blocket av en privatperson. Motorn har inte provstartats. Konan på det nya Kokusansvänghjulet ville inte nypa fast och motorn var mycket tung att dra runt på vevaxeln det var därför han kom hit med motorn. Jag kunde konstatera följande:

- Veven var alldeles för hårt shimsad så den låg i spänn mellan blockhalvorna. Utan spel finns inte utrymme för oljefilm så det är obra
- Konan på veven hade fel vinkel så att svänghjulet kunde vickas fram och tillbaka
- Lagerläget på tredje ramlagret på veven var skadat efter slarvig slipning
- 2 rullar till utgående axelns stödlager låg lösa i motorn
- Stora kullagret på utgående axeln gick så tungt att man var tvungen att använda polygrip för att dra runt det, även när axeln var demonterad. Gissar att man har bankat dit lagret på innerringen så att plåtarna har vikt sig.
- Dragkilen dålig
- För stort axialspel i växelklockan
- Spricka i gods efter montering av Helicoilinsats till oljeplugg
- Spricka i gods vid justerskruven för kopplingen
- 1 nål saknas i kopplingens axiallager
- Spåret i växelklockan har urgröpningar

Jag tror inte att det har handla om något försök till lurendrejeri för utgående axeln var ny och en del annat. Utan det handlar nog snarare om bristande kunskaper.
För egen del lämnar jag 1 månads garanti på motorer som jag har renoverat själv med full återbetalning köparen skulle vilja det. Det ligger ju i eget intresse att ta reda på vad som knasar om något skulle ha gått fel.
Senast redigerad av Micke S den 05 mar 2017, 09:53, redigerad totalt 1 gång.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Blocketmotorer...

Inlägg av erlan »

ja, den som plockat ihop den motorn bör nog hålla säkerhetsavstånd 3meter till närmaste verktygslåda.

har din bekant kontaktat säljaren och kollat hur han ställer sig till problemen.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vet ej, lägger mig inte i den biten. Men jag skulle bli förvånad om det inte tas upp med säljaren.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Köpa på blocket/tradera är ju rena lotteriet, med samma vinstchans som i ett vanligt lotteri :lol: Ändå köper även jag där, riktiga nitlotter är ju som väl sällsynta men på tradera drivs priserna ofta upp i taket. Missnöjda köpare vill åtminstone inte jag ha så det borde som sagt vara läge att förhandla lite med säljaren. Köpa renoverade motorer som är renoverad av någon okänd och inte ens ha chans att känna på den fysiskt innan är något jag inte vill göra, bäst att köpa en oskruvad motor som fungerar men de är svårare och svårare att komma över nu :?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Här är en bild på växelklockan från samma motor. Spåret har ett par rejäla urgröpningar som behöver åtgärdas. Den här delen finns inte att köpa ny vad jag vet.
Bilagor
20170304_203555.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Konstiga märken, behövs mycket våld för att skapa dessa skador :shock:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

dom gamla motorer som finns kvar lider nog ofta av lång och trogen tjänst.
den där motorn kanske har fraktat sin första ägare till jobbet i 20-30 års tid.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:Konstiga märken, behövs mycket våld för att skapa dessa skador :shock:
Ja den här typen av djupa märken har jag inte sett på någon växelklocka förut. Man kan misstänka att stödlagret för utgående axeln har varit slut eller att den yttre tallriken har varit lös så att stiftet på skiftgaffeln har klättrat upp. Jag gjorde några MIG-punktsvetsar som blir ganska hårda på en växelklocka till en 3 vx och försökte hugga loss dem med en skarp huggmejsel. Men det gick inte så jag fyllde upp skadorna på den här växelklockan och slipade till rätt mått sedan. En nödlösning men den här detaljen har jag inte kunnat finna ny att köpa.

Växelklockan har nu varit isärtagen och kollad och shimsades när jag satte ihop den. Så jag tror inte att den kommer att orsaka några problem på länge och det är bara en KS50 motor.
Bilagor
20170305_153310.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Blev bra räddat :wink: Eftersom utgående axeln var ny så stämmer nog din teori där.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Du har bra minne har jag märkt även tidigare :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Eftersom svänghjulskonan var paj på veven så ersätts den med en Rito 19000 rpm vev. Moppen kommer att gå trimmat. Men jag testade att slipa konan med en egentillverkad lösning och nu passar den som en tajt mössa på ett nytt Kokusansvänghjul :) Det kan vara bra att lära sig tekniken för det kan komma tillfällen där vevar som är svåra att ersätta behöver renoveras.

Ett tips för den som har svarv och vill prova är att använda ett par indikatorklockor och Pythagoras sats a^2+b^2 = c^2
Bilagor
20170306_140650.jpg
20170306_140404_001.jpg
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev: Ett tips för den som har svarv och vill prova är att använda ett par indikatorklockor och Pythagoras sats a^2+b^2 = c^2

Du är säker på matte du Micke. thumb_up Själv vet jag bara att 1+1 är 11 :roll:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det var så man fick lära sig räkna i söndagsskolan och politiker räknar i dag :wink:

Han sa­de åt fol­ket att slå sig ner i gräset, och han tog de fem bröden och de två fis­kar­na, såg upp mot him­len och läste tackbönen. Se­dan bröt han bröden och gav dem till lärjung­ar­na, och lärjung­ar­na gav dem till fol­ket. Al­la åt och blev mätta, och man sam­la­de ihop de över­bliv­na bi­tar­na, tolv ful­la kor­gar. De som ha­de ätit var om­kring fem tu­sen män, föru­tom kvin­nor och barn.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev:
Han sa­de åt fol­ket att slå sig ner i gräset, och han tog de fem bröden och de två fis­kar­na, såg upp mot him­len och läste tackbönen. Se­dan bröt han bröden och gav dem till lärjung­ar­na, och lärjung­ar­na gav dem till fol­ket. Al­la åt och blev mätta, och man sam­la­de ihop de över­bliv­na bi­tar­na, tolv ful­la kor­gar. De som ha­de ätit var om­kring fem tu­sen män, föru­tom kvin­nor och barn.

Är du också religiös? :P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Nej tyvärr, det gick över när jag fick min första riktiga cykel, en liten en med ballongdäck. Då hade jag inte tid längre att gå till söndagsskolan som låg rakt över gatan där vi bodde. Jag kan väl ha varit 5 år eller något sådant. Samma sak upprepades i 12-årsåldern när jag hade köpt en moppe. Morsan frågade om jag inte skulle gå och till pianolektion som vanligt. Jag har tagit ett sabbatsår blev svaret. Det har varat ganska länge och jag tror inte musikvärlden har förlorat på det :)
Skriv svar