Köpt en packmoppe!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
AOS

Köpt en packmoppe!

Inlägg av AOS »

Min farfar hade en blå/vit packmoped (vi sa "packmoppe" och inte och flakmoped/flakmoppe/flaka här i Norrbotten) som han köpte runt 1963-64 just före sin bortgång och den körde jag som grabb på -70 talet.
Sedan blev det ett antal olika egna mopeder som avslutades med en Puch Nevada (uttalas "Pusch" och inte "Puck" här hemma) då första mc:n köptes.
För ett par år sedan köpte jag en Puch Dakota 3000 som fixades till, det var modellen jag ville ha som ung men fick då "bara" tag på Nevadan.
Och nu var det dags att köpa en packmoppe, dyrt!
De är alltid dyra dessa modeller som det verkar, även i uselt skick.
Vår packmoppe (det är fruns moppe, hon har velat ha en sådan i åratal) ska nu fixas till så vi kan köra senast maj, men jösses vilket skick den var i.
Inköpslistan är nu på väg mot 8000:-.
Motorn startade när den köptes, tyvärr.
Har aldrig sett en motor i sämre skick, blockhalvorna var ärgade så att det var hål efter tvätt!
Svetsat drev på utgående och allt felshimsat i motorn, fy hur den såg ut!
Vad i hela friden är det för metall i Sachs motorkåpor? Har TIG:at det mesta olika legeringar (trodde jag) men detta går bara inte att få till.
Blir lite att bita i och mycket dyrare än beräknat. Men det är klart att det kostar att ha kul!
IMG_5753.JPG
IMG_5758.JPG
IMG_5754.JPG
AOS

Re: Köpt en packmoppe!

Inlägg av AOS »

Liten genomgång i år innan körning, nu är det snart dags att inte skruva isär mer saker som det verkar........
IMG_5805.JPG
AOS

Inlägg av AOS »

IMG_5844.JPG
Lite färg och ett par nya delar kändes motiverat.
Dags att börja bygga upp flaket och det blir inte durkplåt denna gång.
Sedan är det bara motorn kvar som kommer att kosta en hel del att få till.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

AOS skrev: Vad i hela friden är det för metall i Sachs motorkåpor? Har TIG:at det mesta olika legeringar (trodde jag) men detta går bara inte att få till.
Det är magnesium i legeringen på Sachsmotorer, tyvärr.
Ser ut att bli jättefin moppe.

Ps. kan jag lyfta tråden till projekt och renoveringar-kategorin istället?
//Jossan
Josefine Andersson
AOS

Inlägg av AOS »

Flytta tråden? Inget problem som jag ser det men jag vet inte om detta klassas som en renovering, skulle ju bara fixa till packmoppen lite så vi kan köra i sommar och att det därför mer hör hemma under "Allmänt snack".

Att motorn har en speciell legering stod snabbt klart för mig och att inga av mina tillsatstrådar var rätt visade sig på en gång. Var först övertygad om att vanlig AlSi5 skulle funka (den fungerar till nästan allt!) men det var helt fel då det som sagt visade sig vara en legering med mycket magnesium. Men hur mycket är Mg och vad är det mer förutom Mg? Mina Mg tillsatstrådar var också fel märkligt nog?
Jag gissar att det krävs att man får hyfsat rätt tillsatstråd till just min motor och jag gissar vidare att det kan skilja på legeringen mellan olika motorer beroende på årsmodell och utförande, detta efter intensivt googlande.
Får försöka leta vidare och hitta mer info då detta var intressant, den stora frågan för mig är varför man i hela friden använder sig av stora mängder Mg i motorblocket när man bygger en mopedmotor?

Får dock snart alla delar som behövs till svarven så att jag kan borra små mopedcylindrar, det blir kul! En packmoppe bör ha 60cc och det ska givetvis fixas när man har prylarna i garaget.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

orsaken till mycket magnesium är, eller var, kanske man ska säga,
var att med den tidens maskiner kunde man köra med högre skärhastigheter.

jag skulle dock leta på en bättre motor att utgå ifrån till renoveringen,
ocg använda den sönderärgade bara som övningsobjekt.
det finns en del skrivet på forumet om svetsning av sachsblock, prova sökfunktionen.

erlan
AOS

Inlägg av AOS »

IMG_5878.JPG
Röd tank och skärm? Varför inte?
AOS

Inlägg av AOS »

IMG_5895.JPG

Snart är flaket klart!
AOS

Inlägg av AOS »

Cylindern borrad och det känns roligt, första borrningen i mitt eget garage!
Köpte honingsverktyget på ebay och det fungerade mycket bra, inte en "Sunnen" utan en "Sun", lustigt namn?

Började med att borra till kolvdiametern i min högt älskade Torshälla SV150, den "toppdäckades" av som avslutning.
IMG_5911.JPG
Sedan hona de sista 5 hundradelarna, det gäller att ha ungefär samma varvtal och takt som när man jobbar med "en riktig" Sunnen honingsutrustning.
Backarna i skruvstycket är av aluminium och ger inga märken.
IMG_5914.JPG
Sedan mäta, allt inom en hundradel är fantastiskt bra, inte alltid det blir så exakt när jag borrade med Kwik-Way och honade med Sunnen på jobbet
IMG_5920.JPG
Jag blev mycket nöjd med kryssmönstret.
IMG_5926.JPG
Skriv svar