Nope, han har rätt. AM kortet är ett körkort och inte ett förarbevis som det gammla EU-moppekortet. <!-- </EdIndex> --></div>Leone skrev:nästan rätt, förarbevis
It´s Alive! Mustang scooter
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Och nu är det AM-kort (Körkort) till eu45 mopparna. Kortet ser precis ut som ett vanligt B-kort. Så ungdomarna har nu ännu lättare att köpa ut snus och cigaretter!
Bara visa upp ett kort som ser ut som b-kort! Vem kollar vad för behörighet kortet har? <!-- </EdIndex> --></div>
Till 30 moppe är det förarbevis som gäller. (Som gamla 45mopparna hade)Nymans2013 skrev:Nope, han har rätt. AM kortet är ett körkort och inte ett förarbevis som det gammla EU-moppekortet.Leone skrev:nästan rätt, förarbevis
Och nu är det AM-kort (Körkort) till eu45 mopparna. Kortet ser precis ut som ett vanligt B-kort. Så ungdomarna har nu ännu lättare att köpa ut snus och cigaretter!

jag trodde det räckte att vara 18
När man var yngre och skulle in i "parken" och det var 15års gräns
då tog man Moppehjälmen under armen och gick in
det var aldrig nån som kollade leget
för man måste ju vara 15 för att åka moppe <!-- </EdIndex> --></div>
Vadå måste man ha B-kort för att köpa snus och cig?Rexxy skrev:Och nu är det AM-kort (Körkort) till eu45 mopparna. Kortet ser precis ut som ett vanligt B-kort. Så ungdomarna har nu ännu lättare att köpa ut snus och cigaretter!Bara visa upp ett kort som ser ut som b-kort! Vem kollar vad för behörighet kortet har?

det var aldrig nån som kollade leget
Ordförande i Hallstamoppers 

Man måste vara 18 för att ha körkort. <!-- </EdIndex> --></div>
Precis.Braxmatte skrev:Vadå måste man ha B-kort för att köpa snus och cig?Rexxy skrev:Och nu är det AM-kort (Körkort) till eu45 mopparna. Kortet ser precis ut som ett vanligt B-kort. Så ungdomarna har nu ännu lättare att köpa ut snus och cigaretter!Bara visa upp ett kort som ser ut som b-kort! Vem kollar vad för behörighet kortet har?
det var aldrig nån som kollade legetför man måste ju vara 15 för att åka moppe

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här står det på Vägverkets hemsida.
Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis för moped klass II, körkort för minst behörighet AM eller traktorkort. <!-- </EdIndex> --></div>
Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis för moped klass II, körkort för minst behörighet AM eller traktorkort. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom mopeden var riktigt slö så tog jag av cylindern och undersökte om något var fel, och mycket riktigt så var kolvringen av!
Så nu sitter där en ny kolvring (pillrigt att få i ringen i dessa päroncylindrar) samt att jag filade kolven 7mm.
Så nu går den i ungefär 40km/h och är riktigt råstark! <!-- </EdIndex> --></div>
Så nu sitter där en ny kolvring (pillrigt att få i ringen i dessa päroncylindrar) samt att jag filade kolven 7mm.
Så nu går den i ungefär 40km/h och är riktigt råstark! <!-- </EdIndex> --></div>
-
Synd på kolvringen, hade ingen aning. Gutt att du fått mera fart i skrället. <!-- </EdIndex> --></div>Duett_Anders_ skrev:Eftersom mopeden var riktigt slö så tog jag av cylindern och undersökte om något var fel, och mycket riktigt så var kolvringen av!
Så nu går den i ungefär 40km/h och är riktigt råstark!
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
<!-- </EdIndex> --></div>
Javisst nu blev den betydligt roligare att köra också.. kolvtrim är tacksamt på zundapp! Funderar lite på att köpa en 2,6 päron på tradera. Tyvärr så hade cylindern som sitter på nu en rejäl vändkantNymans2013 skrev:Synd på kolvringen, hade ingen aning. Gutt att du fått mera fart i skrället.Duett_Anders_ skrev:Eftersom mopeden var riktigt slö så tog jag av cylindern och undersökte om något var fel, och mycket riktigt så var kolvringen av!
Så nu går den i ungefär 40km/h och är riktigt råstark!

-
EDIT: bra om man kommer ihåg länken. http://www.chevys.se/twostroke/parontherm.htm <!-- </EdIndex> --></div>
2,6orna är duglig skjuts i. Annars finns ju här ett riktigt roligt alternativDuett_Anders_ skrev:Javisst nu blev den betydligt roligare att köra också.. kolvtrim är tacksamt på zundapp! Funderar lite på att köpa en 2,6 päron på tradera. Tyvärr så hade cylindern som sitter på nu en rejäl vändkant
EDIT: bra om man kommer ihåg länken. http://www.chevys.se/twostroke/parontherm.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.