
Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Så, nu har jag äntligen kommit hem och dagen har därmed tillägnats moppen! Och jag har nu konstaterat detta:

Mysteriet löst, eller det bör rimligen vara det då ett havererat vevlager var allt jag kunde hitta 
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Sen var det dags att sätta ihop!


Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Receptet är ett styck fläktkyld Puch 60cc cylinder som paras med 2a överdimensionens kolv (40mm) från Husqvarna flinta. Med originalslag ger dock detta Ilon endast 54cc, men bättre än inget! Dessutom så är portarna ganska mycket grövre tilltagna än originalcylindern, så lite mer effekt borde man ju få kan jag tycka 
Det är dock inte någon bolt-on-konvertering. Cylinderbultarna sitter någon mm längre isär på Puch, men det löser man lätt genom att helt sonika borra upp hålen en mm. Sen skiljer sig både cylinder och kolv i mått, så cylindern måste höjas ca en mm underifrån samtidigt som det måste fasas av någon mm från toppen för att portarna ska hamna i nivå med kolvens vändlägen så att man uppnår samma förhållande som originalcylindern har till originalkolven. Som ni ser på bilderna så sticker kolven upp en liten bit över cylinderns övre kant samt över avgasportens undre kant då kolven är i sitt översta respektive nedersta läge. Detta eftersom jag inte hunnit tillverka den cylinderfotspacer som krävs för att det här ska lira. När cylindern väl kommer upp någon mm så borde det funka
Cylindern är för övrigt bearbetad på bästa vedbodmeksätt: planad medelst bandslip och däreften finputsad med våtslippapper mot garagets betonggolv
Även topplocket fick sig en liten omgång:

Det är dock inte någon bolt-on-konvertering. Cylinderbultarna sitter någon mm längre isär på Puch, men det löser man lätt genom att helt sonika borra upp hålen en mm. Sen skiljer sig både cylinder och kolv i mått, så cylindern måste höjas ca en mm underifrån samtidigt som det måste fasas av någon mm från toppen för att portarna ska hamna i nivå med kolvens vändlägen så att man uppnår samma förhållande som originalcylindern har till originalkolven. Som ni ser på bilderna så sticker kolven upp en liten bit över cylinderns övre kant samt över avgasportens undre kant då kolven är i sitt översta respektive nedersta läge. Detta eftersom jag inte hunnit tillverka den cylinderfotspacer som krävs för att det här ska lira. När cylindern väl kommer upp någon mm så borde det funka

Cylindern är för övrigt bearbetad på bästa vedbodmeksätt: planad medelst bandslip och däreften finputsad med våtslippapper mot garagets betonggolv

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Bra att det löste sig !
Eftersom cylinderdiametern nu antagligen är lite större än grytan i toppen och cylindern kan hamna lite offset får man hålla koll på att det är minst 0,5 mm spel mellan kolvtopp och toppens anliggningsplan.
Eftersom cylinderdiametern nu antagligen är lite större än grytan i toppen och cylindern kan hamna lite offset får man hålla koll på att det är minst 0,5 mm spel mellan kolvtopp och toppens anliggningsplan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Så det var den troligaste felorsaken, ingen större överraskning där. En tjock glasskiva är bättre planings underlag än garagegolv och modell lera är inte så dumt för att kolla spelet mellan topplock och kolven 

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Ja, det var skönt att hitta något såpass uppenbart galet när man väl öppnade motornMicke S skrev:Bra att det löste sig !
Eftersom cylinderdiametern nu antagligen är lite större än grytan i toppen och cylindern kan hamna lite offset får man hålla koll på att det är minst 0,5 mm spel mellan kolvtopp och toppens anliggningsplan.


Helt sant, det blir ju en liten kant in till själva förbränningskammaren i toppen eftersom den är anpassad för originalborr. Min plan är att tillverka en spacer för att få till samma förhållanden som man ser på originalbilderna, dvs att kolven vänder strax under cylinderkanten. Sen hade jag en liten tanke på att försöka bredda förbränningskammaren i toppen för att få den mer kant i kant med cylinderns nya borr. Eftersom kolven är svagt rundad upptill så vill jag vara säker på att ingenting tar i, även om kolvkanten ligger under cylinderkanten så är ju kolven högre någon millimeter in och där ligger ju toppen helt plant med cylindern så som det är nu...
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Nej, jag är bara glad att jag faktiskt hittade en såpass uppenbar felorsak som kunde åtgärdas. Hade varit lite irriterande om man inte hittat något som var uppenbart galetHSE skrev:Så det var den troligaste felorsaken, ingen större överraskning där. En tjock glasskiva är bättre planings underlag än garagegolv och modell lera är inte så dumt för att kolla spelet mellan topplock och kolven

Du har helt rätt i det, tyvärr hade jag ingen sådan till hands utan fick improvisera.Körde det sista på kökets bänkskivor av sten, förhoppningsvis blev det plant nog


Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Ja det är ingen dum idé. Om du lägger den under cylindern så blir motorn lite mer varvvillig genom att durationen för avgas och spolportar ökar. Durationen för insug minskar lite men det behöver inte vara negativt.Bushido skrev:Min plan är att tillverka en spacer för att få till samma förhållanden som man ser på originalbilderna, dvs att kolven vänder strax under cylinderkanten.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Jag har jackat kolven litegrann så förhoppningsvis kompenserar detta iallafall delvisMicke S skrev:Ja det är ingen dum idé. Om du lägger den under cylindern så blir motorn lite mer varvvillig genom att durationen för avgas och spolportar ökar. Durationen för insug minskar lite men det behöver inte vara negativt.Bushido skrev:Min plan är att tillverka en spacer för att få till samma förhållanden som man ser på originalbilderna, dvs att kolven vänder strax under cylinderkanten.


Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Det borde kunna fungera fint. 

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Tamigfan, det gjorde det!Micke S skrev:Det borde kunna fungera fint.



Det enda jag inte lyckades höfta rätt på första var växelföraren, jag har ingen etta längre. Men jag ska justera vajern imorgon så hoppas jag att den finns där inne någonstans. Och jag hörde ett märkligt klingande missljud när jag kom upp på lite högre varv, det behöver jag undersöka lite närmre. Men i övrigt är jag toknöjd med den här renoveringen och konverteringen, bättre hade jag inte kunnat hoppas på!
Jag är evigt tacksam till min lilla Monarped, den blev en fin ljusglimt i slutet av vad som i övrigt varit en riktigt pissig dag. Nu blir det sängen, ska försöka fixa fram bilder och kanske rentav en filmsnutt imorgon

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Kul att det fungerar bra. Det klingande ljudet kan bero på att den spikar p.g.a. för mycket förtändning för den kompression som motorn har. Eller möjligen om kolven slår i trots allt. Har du koll på att det är minst 0,5 mm spel där det är som tajtast?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Jag vet inte, det är liksom inte som ett klingande konstant ljud utan mer som ett skorrande "ring" som framträder när man slår av på gasen, inte annars... Jag mätte i överkant och tog till lite extra material i cylinderfotspackningen för att säkerställa frigång så det borde inte ta i. man känner inga sådana tendenser när man vrider runt motorn iallafall, det går runt väldigt lätt.Micke S skrev:Kul att det fungerar bra. Det klingande ljudet kan bero på att den spikar p.g.a. för mycket förtändning för den kompression som motorn har. Eller möjligen om kolven slår i trots allt. Har du koll på att det är minst 0,5 mm spel där det är som tajtast?
Under färd med konstant gas hörs det ingenting, men varvar man så hör man ljudet när man slår av... Försökte illustrera med en film:
https://www.youtube.com/watch?v=ybjqWBmXqSU" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där skorrande ljudet som hörs precis när man varvar upp. Låter som sagt ingenting medan man kör och ligger på konstant varv, men när man slår av på gasen, motorbromsar och dylikt så hör man det... Om det vore spik eller att kolven tar i så borde man väl höra det konstant kan jag tycka... Filmade en snutt medan jag körde också:
https://www.youtube.com/watch?v=yGvjEauyE40" onclick="window.open(this.href);return false;
Det kan ju helt enkelt vara att ljudet drunknar i motorvarvet när man kör, det var lite svårt att fånga på film. Men jag upplever att ljudet inte finns där medan motorn drar och belastas, men att det sedan dyker upp när man slår av...
Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt
Den ser ut att dra fint. Skorrandet låter inte farligt i mina öron utan som en resonans att något sitter löst. Det kanske finns någon ILO-gubbe här som känner igen ljudet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018