HSE skrev:Om original svänghjulet skall användas måste brytare och tändspole sitta på samma plats som på min platta då det är svänghjulets kam och magneter som styr om det blir gnista vid rätt tillfälle. Annat svänghjul blir ju en annan femma...
Är det Abrisavståndet mellan magnet & T-spolen du menar... 9 - 11 mm..
HUSQVARNA SPORT skrev:Men det går ju att åka utan kil då kan du sätta svänghjulet där det passar.
Jo det går ju, fast personligen uppskattar jag att ha kilen för enklare handhavande när svänghjulet behöver av och på. Irriterar mig varje gång jag jobbar med mina Viktoria motorer och måste finjustera svänghjulets läge innan det dras fast. Så mycket enklare med kil...
HSE skrev:Om original svänghjulet skall användas måste brytare och tändspole sitta på samma plats som på min platta då det är svänghjulets kam och magneter som styr om det blir gnista vid rätt tillfälle. Annat svänghjul blir ju en annan femma...
Är det Abrisavståndet mellan magnet & T-spolen du menar... 9 - 11 mm..
JO det måste ju passa samtidigt som brytarspetsarna måste sitta på rätt ställe så de öppnar när kolven är i topp. Råkade sätta fel svänghjul på en motor en gång, såg likadant ut men kammen som påverkar brytarna satt på fel ställe så inget fungerade Så när rätt Abriss betyder ju att magneterna har rätt läge i förhållande till tändspolens ändar samtidigt som brytarspetsarna öppnar. Så enklast att hålla sig till original uppsättningen eller köpa något av de brytarlösa eftermarknads system som finns för de vanligaste motorerna på marknaden.
HSE skrev:Testade allt så gått det går innan jag fortsätter med kopplingen mm. Blir inte riktigt klok på cykelfunktionen men växelföraren flyttar sig som den ska så jag antar att det fungerar fast svårt att testa på bänken... Oljepåfyllnings pluggen har ett stift som påverkar den växelföraren.
DSCN5625.JPG
. Har ju en ny 39 mm kolv liggande så jag funderar på att använda den och borra en av cylindrarna.
DSCN5628.JPG
.
Hej vill du mäta lite på kolven du har har hittat kolvar i england och dom är 61mm totalhöjd tror det är till en sån motor du har men undrar över vad måttet från kolvbullts centrum till kolvkanten är på din kolv samt total höjd ? min kolv till zt motorn mäter 23mm där kolvkant-bult och totalhöjd 65mm
jag behöver borra min cyl verkade som
Totalhöjd 61 mm och mäta från kolvbult centrum är lite krångligt så jag mätte också från kolvbultens håls överkant till ca 19 mm och mätning från kolvbult centrum ser nog ut att stämma med 23mm fast jag får 24mm.Kolbulten är ju 10mm, men kolvens överkant är ju väldigt kupig så det beror ju lite på var man räknar att överkanten på kolven börjar .På kartongen står det HMW-49c.c. 2T så jag tolkar det som att dessa kolvar passar alla HMW 49 cc motorer
Får det till 22,4 mm där ? Köpte den på tradera för en 5 år sedan, mins inte vad jag gav men tror det var runt 200 kr. På den tiden hade Rösabäcken också kolvar, vet inte hur det är idag.
HSE skrev:Får det till 22,4 mm där ? Köpte den på tradera för en 5 år sedan, mins inte vad jag gav men tror det var runt 200 kr. På den tiden hade Rösabäcken också kolvar, vet inte hur det är idag.
då är den ca 5mm kortare än min då blir väl som att jacka 5mm kanske funkar , det är såna kolvar jag hittat i England men dom har inga 39mm i lager närmast över är 39,75
och 38,25 38,50 men det kanske inte räcker för att få cylindern rund ska mäta lite mer noga
HSE skrev:Får det till 22,4 mm där ? Köpte den på tradera för en 5 år sedan, mins inte vad jag gav men tror det var runt 200 kr. På den tiden hade Rösabäcken också kolvar, vet inte hur det är idag.
då är den ca 5mm kortare än min då blir väl som att jacka 5mm kanske funkar , det är såna kolvar jag hittat i England men dom har inga 39mm i lager närmast över är 39,75
och 38,25 38,50 men det kanske inte räcker för att få cylindern rund ska mäta lite mer noga
Det är ändå den längsta mopedkolv jag sett, jämför med en känd tysk moped motors kolv på bilderna:
Har ju cylinder med topplock och insug till den andra motorn också så jag borrade upp det insuget från 9 till 10mm. Skulle sedan jämföra med insuget på den hopsatta motorn och insåg då att det insuget var 11,5 mm invändigt och dessutom inte var vinklat likadant! Skillt en del i innanmätet mellan dessa två motorer men det här var något jag inte sett förut. Får nog plocka av cylindern på den hopsatta motorn och mäta portarna också, är båda på 0,8 hästar så borde de 2,5 i insugs diameter vara kompenserade någon annan stans