övrigt
Re: övrigt
4hkr ger 70km/h och 5hkr =80km/h ,då bör 5,44hkr ge 85km/h och 4,5hkr ge 75km/h på plan väg i teorin ?
Det stämmer bramarklundt skrev:4hkr ger 70km/h och 5hkr =80km/h ,då bör 5,44hkr ge 85km/h och 4,5hkr ge 75km/h på plan väg i teorin ?

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Har försökt kväva moppen för att se om avgassystemet läcker ,det går dåligt för den släpper knappt ut några avgaser med miljö klass euro 4
Drac 50 rmt tar lite mer olja på utspädd bensin
Rekommenderas 4-5% inblandning om det ska köras 2- takt på utspädd bensin ? Har jag fel eller ? 

För vissa 2-taktare upp till 6-7%inblandning i bensinen 

Större cubik kräver mer inblandning i bensinen ?
Ja 4-5 procent olja är en bra blandning. Det ger ett tätare cylinderlopp och förstås en starkare skyddsbarriär.
Jag har för mig att man brukar ha högst inblandning i små motorer. Det beror kanske på att de kan vara mycket högvarviga. I en del RC-motorer för modellflyg och bilar kör de med upp till 20 %
Jag har för mig att man brukar ha högst inblandning i små motorer. Det beror kanske på att de kan vara mycket högvarviga. I en del RC-motorer för modellflyg och bilar kör de med upp till 20 %

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag körde med 5%när jag hade 60cubik trimcylinder på Yamaha dt50mx ,den höll 3.500mil utan renovering tillsammans med 13kugg trimframdrev och gick 80km/h som mest på a-torpleden där det var 90 tidigare i trafiken ,en 7hkrs 60cubikare med värmetal 8eller 9 på tändstiftet
Original var det 3% inblandning i bensinen
+ att jag hade 32m.m trimkrök på och ingen plugg i original insugningsplattan på dt50mx som var en 89:as årsmodell köpt för 12.900kr på e-son maskin service som jag sparat ihop som jag blev av stulen sommaren 1996 en natt av tjuvar
Hade monterat original 10kugg och 30m.m avgaskröken på dt50mx ,en ,varför den blev stulen,jo.p.g av avundsjuka ,den gick för bra för att jag skulle få ha kvar den
Har 82mil kvar till 600mils servicen ,5,44hkr ger 84km/h ,har jag fel ?
Brittsommar varar max 2 veckor så passa på och kör