Sachs skramlar=ny kolv?
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har funderat på det med kolvar hur är det med moppemotorer
sitter kolvbulten i centrum eller ? på bilmotorer så de ju
förskutna för det mesta ,för o bli tysta, för jag köpte en
kolv till en husqvarna o det fanns ingen pil på den
o först satte jag den med ringöppningarna mot avgas
o den börja o skramla då vände jag på kolven o då blev
det tyst
och ja ringöppningarna missar kanalerna
åt båda hållen <!-- </EdIndex> --></div>
sitter kolvbulten i centrum eller ? på bilmotorer så de ju
förskutna för det mesta ,för o bli tysta, för jag köpte en
kolv till en husqvarna o det fanns ingen pil på den

o först satte jag den med ringöppningarna mot avgas
o den börja o skramla då vände jag på kolven o då blev
det tyst

åt båda hållen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har några sådana kolvar i mitt lager men inte provat dessa. Vad är det som kräver modifiering och hur ska det göras? Är det kanske bara att skicka dessa kolvar till metallåtervinning? <!-- </EdIndex> --></div>Raketsport skrev:Step Two är ett fabrikat. Det tråkiga är att de kolvarna kräver modifiering för att gå bra.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilden nedan visar till vänster en Step Two kolv som endast varit med om 10-20 kick, aldrig körd. Kolven till höger är också en nytillverkad kolv denna från Norscand, ny aldrig monterad.
Denna kolv hade följande skillnader:
Dels måste du fila upp den, för att den ska öppna rätt.
Den väger 81 gram till skillnad mot den högra som väger 58 gram.
Sedan är kolvbultshålet på denna kolv i alla fall ovalt. Skiljer 0,6 mm.

Ps. Motor startade snällt då jag bytt kolv igen... <!-- </EdIndex> --></div>
Denna kolv hade följande skillnader:
Dels måste du fila upp den, för att den ska öppna rätt.
Den väger 81 gram till skillnad mot den högra som väger 58 gram.
Sedan är kolvbultshålet på denna kolv i alla fall ovalt. Skiljer 0,6 mm.

Ps. Motor startade snällt då jag bytt kolv igen... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 20 mar 2010, 00:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
för att kolven ska bli brun och få "värmeutslag" som inte är några repor krävs det en hög temperatur. det går inte på enbart några kick. men jag håller med, step II är bara skit. <!-- </EdIndex> --></div>
det där tror jag inte ett dugg på..Raketsport skrev:Bilden nedan visar till vänster en Step Two kolv som endast varit med om 10-20 kick, aldrig körd. Kolven till höger är också en nytillverkad kolv denna från Norscand, ny aldrig monterad.
Denna kolv hade följande skillnader:
Dels måste du fila upp den, för att den ska öppna rätt.
Den väger 81 gram till skillnad mot den högra som väger 58 gram.
Sedan är kolvbultshålet på denna kolv i alla fall ovalt. Skiljer 0,6 mm.
Ps. Motor startade snällt då jag bytt kolv igen...

- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tro det om ni vill, men det är fullständigt sant utan överdrifter. Därför har jag också sparat kolven.
Detta hände förra hösten. Kolvringarna var slitna på 1151'an och jag bytte ut kolven med ringar. Mopeden hade gått relativt bra i motorn tidigare, men nu ville den inte starta. Den gick tungt att kicka och kändes allmänt underlig (kommer inte ihåg alla symptom). Bestämde mig för att kolla på kolven igen. Snacka om chock då jag tog av cyllen och såg detta vidbrända stycke. Bytte något senare till annan kolv och den startade snällt igen.
Ang vikten. Kolvarna vägdes med ringar men utan bult och låsringar. <!-- </EdIndex> --></div>
Detta hände förra hösten. Kolvringarna var slitna på 1151'an och jag bytte ut kolven med ringar. Mopeden hade gått relativt bra i motorn tidigare, men nu ville den inte starta. Den gick tungt att kicka och kändes allmänt underlig (kommer inte ihåg alla symptom). Bestämde mig för att kolla på kolven igen. Snacka om chock då jag tog av cyllen och såg detta vidbrända stycke. Bytte något senare till annan kolv och den startade snällt igen.
Ang vikten. Kolvarna vägdes med ringar men utan bult och låsringar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag kan tro på att den fula kolven på bilden är den första du bytte ut, annars måste du vara världsmästare på att kickaRaketsport skrev:Tro det om ni vill, men det är fullständigt sant utan överdrifter. Därför har jag också sparat kolven.
Detta hände förra hösten. Kolvringarna var slitna på 1151'an och jag bytte ut kolven med ringar.

-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har pratat med Mona för att höra så jag minns rätt. Hon kommer ihåg att den startade en kort stund på första kicken men sen var det inte många kick till.
Zappafan- det är både bränt och sot på kolven.
Att det är denna kolv som var ny innan dessa kick är det inga tvivel om, den lades direkt i en påse som märktes efter det att jag lossat den.
Men som sagt, tro mig om ni vill.... <!-- </EdIndex> --></div>
Zappafan- det är både bränt och sot på kolven.
Att det är denna kolv som var ny innan dessa kick är det inga tvivel om, den lades direkt i en påse som märktes efter det att jag lossat den.
Men som sagt, tro mig om ni vill.... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förstår jag är tjatig men så här såg kolven ut efter 50 mil (totalt kanske 500 mil) då jag hade upp & bytte utgående axel, i toppen var det ingen beläggning alls..

körd mest på ok/q8.as "aspen"
<!-- </EdIndex> --></div>

körd mest på ok/q8.as "aspen"

Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hur breda är "luckorna" på kolvsidorna?
Tycker nämligen inte fulkolven ser ut som en Step Two. <!-- </EdIndex> --></div>
Nä nu måste ni ha vinglat till det nån stans, plocka fram fulkolven och kolla undersidan, har den borrade smörghål för kolvbulten? hur mycket material är det under kolvbulten (från nederkant kolvbultshål)?Raketsport skrev: Att det är denna kolv som var ny innan dessa kick är det inga tvivel om, den lades direkt i en påse som märktes efter det att jag lossat den.
hur breda är "luckorna" på kolvsidorna?
Tycker nämligen inte fulkolven ser ut som en Step Two. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ojoj, nu har jag ytterligare en fråga om kolven 
I väntan på en ny kolv så tänkte jag se om jag kunde jacka kolven efter rexxys guide. Och det var ju inte så struligt som jag trodde. MEN...
När jag skulle montera ihop allt så hade jag givetvis sönder en av kolvringarna. Men jag visste att jag hade läst att det ska gå att köra ändå, så jag satte ihop allt, men moppen vägrar starta. Kicken är mycket lättare än tidigare vilket jag antar tyder på att kompressionen är kass. Men kan det verkligen bero enbart på en kolvring??
Jag funderar lite på om jag kan ha satt kolven på fel håll. Alltså, det är ju fyra hål på cylinderns sida. ett på vardera höger/vänster, och så bak och fram. Men jag har bara filat för tre hål på kolven. Ska det vara filat mot avgasutsläppet, eller mot förgasarens runda hål? Just nu är kolven satt så att jacket är satt framåt, alltså mot avgaskröken... <!-- </EdIndex> --></div>

I väntan på en ny kolv så tänkte jag se om jag kunde jacka kolven efter rexxys guide. Och det var ju inte så struligt som jag trodde. MEN...
När jag skulle montera ihop allt så hade jag givetvis sönder en av kolvringarna. Men jag visste att jag hade läst att det ska gå att köra ändå, så jag satte ihop allt, men moppen vägrar starta. Kicken är mycket lättare än tidigare vilket jag antar tyder på att kompressionen är kass. Men kan det verkligen bero enbart på en kolvring??
Jag funderar lite på om jag kan ha satt kolven på fel håll. Alltså, det är ju fyra hål på cylinderns sida. ett på vardera höger/vänster, och så bak och fram. Men jag har bara filat för tre hål på kolven. Ska det vara filat mot avgasutsläppet, eller mot förgasarens runda hål? Just nu är kolven satt så att jacket är satt framåt, alltså mot avgaskröken... <!-- </EdIndex> --></div>