Ja jo det kunde ju ha gått... Jag är lite sur på mig själv för den var jävligt nära de där 60 lbs/ft som det skulle vara i moment när gängan gav sig, men jag skulle tvunget ha den den sista lilla biten...
Ja det är helt rätt, det stålet var inget att ha, 8.8 är ju standard ja men detta var nog knappt det...
Det gick att få tag på pinnbultar från Olssons i Ellös, där jag beställt andra delar till den från. Men det var ju tyvärr kortare än de på min, måste som sagt vara skillnad på de tidiga motorerna och de senare...
Men men, jag har i alla fall gjort en ny bult, fick låna en svarv på ett företag här i trakten som jag praktiserade hos i höstas, har lite kontakt med dem. Frågade om de hade lite "redigt stål som tål moment" Och fick en bit att svarva i. Det blev lite sådär, de hade inte 7/16 gängback till fingängan i toppen, men hade som tur var till grovgängan mot blocket. Så det fick bli M10 i toppen istället. Lite klenare och blev väll lite sådär... Jag tror att stålet nog var starkare, för det var svårare att böja bulten denna gången, men jag vågade ändå inte spänna den fullt när jag monterade... spände ca 55 lbs/ft, sen kunde jag nästan känna hur gängan började ge med sig, så jag vågade inte mer... Skit... Men så är det nu. Blev det bra? Nej. Kommer det funka? Ingen aning, kanske inte, men det värsta som kan hända är ju att toppackningen blåser, visst, tråkigt att plocka ner allt igen, men det får man väll göra oavsett om det inte funkar, lika bra att prova först. Du har nog helt klart en poäng, Billykid, det finns nog en risk att det inte håller på grund av snedspänning mm, dessutom är ju detta en hörnbult, så risken blir väll ännu större då.
Jo den är från 1949 så det skulle inte förvåna mig om blocket är gjutet av lite allt möjligt som de hittat... Hela denna traktorn verkar vara lite hastigt ihopslängd av delar från skräphögen, har hittat flera stycken gjutfel och grejor på olika delar. Tycker man brukar höra gott om Ferguson, men denna är kanske ett undantag