Hjälp med motorkontroll

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
niclas_f

Hjälp med motorkontroll

Inlägg av niclas_f »

Mitt första inlägg mistick_yes.gif

Meckade moppe när jag var tonåring. Har nu fått låna min farfars gamla moppe som är hrmm ”gubbkörd ”. Det är en Crescent compact 1252 från -80 eller -81. 3-växlad.

Det sitter en 5,5a på den samt en borrad original-bing. Ett kit jag och brorsan skruvade på på fyllan en kväll men inte körde med mer än den kvällen. Det fick sitta kvar.

I förgasaren sitter ett gammalt ställbart munstycke.

Köpte nu en massa delar för att få den i ett bra körbart skick. Den har inte körts på riktigt på kanske 20 år.

Bytte olja, förgasarservicekit, drivpaket (13T och 37T), rengjort förgasare, luftfilter, avgasrör. Smort bromspedal och vajrar.

Den toppar 45 och fyrtaktar vid toppfart.

När jag servade förgasaren bytte jag till en ny trottel och nål.
Vilket läge ska nålen sitta i och vad har den för inverkan.
Testade som den var innan bytet näst översta hacket.
Gick som innan bytet. Testade sedan tredje hacket uppifrån men tycker inte att det blev skillnad.

Finns det någon entusiast i Bettna-trakten som skulle vilja lyssna så allt låter bra och verkar bra inställt på min nya älsklingspryl?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Hjälp med motorkontroll

Inlägg av SS440-80 »

Kul att du tar tag i släktklenoden :thumb:

Om den fyrtaktar på fullgas så får du justera med ställbara munstycket, så att den går rent. Optimalt är om motorn vill gå över i fyrtakt i utförsbackar, men går rent på slät väg.

Trottelnålen har inget med fullgas att göra, utan reglerar mängden bränsle från 1/4- till 3/4- gaspådrag. Så om du åker i det gasregistret och och den surar ned sig, så får du sänka nålen ett snäpp och prova igen. Om den däremot inte svarar på gaspådrag så kan du få höja nålen...
Sen kan även nålmunstyckets storlek spela in när du gjort förändring (borrat förgasaren) men man måste prova sig fram.
niclas_f

Inlägg av niclas_f »

slider_thankyou.gif
Det ska jag testa imorgon!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Tonårs-borrad sachsförgasare? ni gjorde inte samma misstag som många andra tonåringar:
borrade bort överkanten på munstycket som trottelnålen löper i?
då blir nämligen flottörnivån för hög i förhållande till munstycket. och förgasaren flödar över, eller i bästa fall går inte att justera. dessutom kräver det kombinationen en specialpackning mellan cylindern och förgasaren, annars blir det en glipa mellan överkant på förgasarens fläns och insugshålets överkant i cylindern. men det antar jag att ni lyckades lösa.
när man borrar en vanlig sachsförgasare så får man väldigt tunn kant kvar på insugssidan av förgsasren. att modellera upp en tratt med plasticpadding där gör underverk. se bara till att hålla det lilla 1mm lufthålet in till trottelmunstycket öppet.
har ni kvar original ljuddämpare. original röret bak i slutpäronet stryper en sån cylinder.
enda chansen att få dom att gå bra med en sån ljuddämpare var att ersätta röret i päronet med en vingmutter från ett bromsstag. ljudnivån blev dock lika hög som en expansionspipa med öppen stinger.

Min rekomendation: https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... -kolv.html

Det är trevlig cylinder på en compact. en 5,5a/4,3a som körs lite inspirerat knäcker gärna compactramen.

erlan
Skriv svar