
Meckade moppe när jag var tonåring. Har nu fått låna min farfars gamla moppe som är hrmm ”gubbkörd ”. Det är en Crescent compact 1252 från -80 eller -81. 3-växlad.
Det sitter en 5,5a på den samt en borrad original-bing. Ett kit jag och brorsan skruvade på på fyllan en kväll men inte körde med mer än den kvällen. Det fick sitta kvar.
I förgasaren sitter ett gammalt ställbart munstycke.
Köpte nu en massa delar för att få den i ett bra körbart skick. Den har inte körts på riktigt på kanske 20 år.
Bytte olja, förgasarservicekit, drivpaket (13T och 37T), rengjort förgasare, luftfilter, avgasrör. Smort bromspedal och vajrar.
Den toppar 45 och fyrtaktar vid toppfart.
När jag servade förgasaren bytte jag till en ny trottel och nål.
Vilket läge ska nålen sitta i och vad har den för inverkan.
Testade som den var innan bytet näst översta hacket.
Gick som innan bytet. Testade sedan tredje hacket uppifrån men tycker inte att det blev skillnad.
Finns det någon entusiast i Bettna-trakten som skulle vilja lyssna så allt låter bra och verkar bra inställt på min nya älsklingspryl?