- Moppen som den stod vid den här tidpunkten
Nyfikenheten över att trimma smög sig på. Jag började lite lätt med drevning. Sen läste jag på om trimning och blev sugen på att trimma vidare. Men problemet var pengarna, eller rättare sagt att jag är för snål, för pengarna hade jag kunnat skrapat ihop. Så det blev begagnat. Med facit i hand var det en av mina sämre idéer.
Det började med en förgasare. En Dellorto PHBG 21mm. Självklart begagnad, inköpt för 600kr. Den fick ligga som prydnad i köket ett tag. Sedan blev det en trimpipa, Technigas Enox. Även den inköpt för 600kr. Det låter ju bra och ekonomiskt, men nej. Dum som jag var glömde jag att fråga om allt följde med till röret. Så det slutade med att det blev att beställa avgasrörsadapter, avgasrörsfjädrar, ljuddämparhållaren och i princip alla tillbehör till röret. Och nej det var inte värt jobbet, även om det nog blev billigare. Men är man för snål så är man.

Till sist som kronan på verket skulle det bli en trimcylle. Hittade en Hebo 70cc, utan packningar. Jag tror att det var en Manston Racing och köpte den eftersom det är typ finaste som finns. Och betalade en summa som den inte är värd. Men det insåg jag först efteråt
Så jag demontererade hela moppen och skruvade av den gamla gjutjärnscylindern. Rieju Drac är inte direkt en lättmekad moppe. För att få av cylindern måste man ta av tanken och för att kunna ta av tanken måste plocka bort sadeln och kylarvingarna.
När jag väl var klar med att ta av cylindern ledde en djup oro för att jag fått skit i vevhuset och en nyfikenhet över hur allt satt ihop till att moppen hamnade i det här tillståndet:

- Oops...
Det var någon gång vid den här tidpunkten jag kom fram till att märket Hebo (tillverkaren av trim-cylindern jag köpte) gått i konken, och att innan de gjorde det passade på att uppfinna en helt ny typ av inre topplockspackning som självklart ingen annan tillverkare använder och som naturligtvis inte går att få tag på. Ett problem eftersom cylindern jag köpte inte kom med packningar.
Kanske en vecka senare stod jag med en påstod Airsal 70cc sport, i stället för Hebon. Den här gången gjorde jag min hemläxa och till den gick det att få tag i packningar. Airsal 70cc sport är en rätt snäll cylinder jämfört med Hebon. Den är i gjutjärn och har inga jätte-häftiga durationer.
Cylindern monterades utan några mankemang och allt var klart inför uppstart. Endast kylarvätskan kvar. Jag hällde i men genast forsade det ur mellan topplock och cylinder. Alltså det forsade, inte läckte.

Jag fattade inte vad felet var. Hur kunde yttre topplockspackningen vara så dålig? Sen kom jag på att testa så att den verkligen är i gjutjärn. Tog en magnet och den attraherades inte av cylindern. Det innebär att cylindern inte alls var en Airsal 70cc sport i gjutjärn utan en Airsal racing 70cc. Airsals finaste 70cc cylinder i aluminium. Nya packningar beställdes från Twostroke.se och 2 dagar senare kom de.
Äntligen kunde moppen provstartas. Men den ville bara krångla. Mopeden gick på startgas men dog direkt. Efter att ha hållit på med förgasarinställningar i en vecka fick jag den äntligen att gå.
Accelerationen var något helt obeskrivligt och jag toppade den till 101 ärliga km/h med gps
Men det varade inte länge. Fortsättning följer.