Behöver hjälp med min baotian bt50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Re: Behöver hjälp med min baotian bt50

Inlägg av SS440-80 »

Hur mycket väger du?
Är du t.ex en atletiskt byggd kille på 130kg, så klarar inte 50cc nästan original att hålla så hög fart i uppförsbackar...

Går allt i drivlinan lätt? Hjulaxlar, inga bromsar som ligger på, dåligt lufttryck i däcken eller väldigt grovmönstrade däck? Inget som kärvar med variatorerna, för det bromsar ordentligt. Ett bra test är att dra ett streck över variatorskivorna med en spritpenna, både på primärvariatorn och sekundärvariatorn, sedan åker du ut på plan mark och kör med full gas en längre sträcka. När du sedan kolla variatorskivorna så ska strecket vara utsuddat hela vägen, annars visar det att variatorerna inte växlar fullt ut.
Ahtiainen

Inlägg av Ahtiainen »

SS440-80 skrev: 01 sep 2020, 11:32 Hur mycket väger du?
Är du t.ex en atletiskt byggd kille på 130kg, så klarar inte 50cc nästan original att hålla så hög fart i uppförsbackar...

Går allt i drivlinan lätt? Hjulaxlar, inga bromsar som ligger på, dåligt lufttryck i däcken eller väldigt grovmönstrade däck? Inget som kärvar med variatorerna, för det bromsar ordentligt. Ett bra test är att dra ett streck över variatorskivorna med en spritpenna, både på primärvariatorn och sekundärvariatorn, sedan åker du ut på plan mark och kör med full gas en längre sträcka. När du sedan kolla variatorskivorna så ska strecket vara utsuddat hela vägen, annars visar det att variatorerna inte växlar fullt ut.
Väger 95kg så känns inte som det är problemet :/

Vart exakt ska man göra sträcket? 😅
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Från centrum och ut till ytterkant på variatorskivan.

Det är ett gammalt trick som snöskoteråkare använt länge för att se om variatorerna växlar ut ordentligt.
sveno

Inlägg av sveno »

Jag misstänker också att problemet sitter nånstans i transmissionen. Dra strecket på skivorna där remmen löper. Tanken är att remmen ju vid olika hastigheter och belastning ska ligga olika långt från navet på skivorna. Om du då har ett streck från nav till ytterkant av skivan, så kommer remmen att sudda ut strecket där den löper. Om nån del av strecket är kvar efter en stunds körning, så utnyttjas inte variatorns olika utväxlingar helt.

Har du tagit isär variatorn? Det kan finnas en strypning där också, men även med en sån strypning så borde den nog gå fortare än den gör. Det sitter några viktrullar i den ena variatorremskivan som kan bli slitna och det kan göra att de inte kan röra sig som de ska. Smuts kan också påverka funktionen.
Husqvarna Roulette Lyx 3772 1958
Ahtiainen

Inlägg av Ahtiainen »

TILLLÄGG
moped har varit avställd sedan 2010 och stått i ett kallgarage. Den har bara gått 228 mil.

Kan det ha någon betydelse?
Aloudhbg1989

Inlägg av Aloudhbg1989 »

Köp ett 70 cc sport kit borde göra sussen men själv har jag 18 mm förgasare 85 i munstycke (m4a) och klippt varvtalsregulator sladen (variatorkåpa) just nu har 5 g vikter (16#13) tagit bort skorstenen min axxar upp till 63-65 toppar 75 men när jag hade original vikterna gjorde den 80 men med sämre ax och detta är en 30 moppe baptian😇 jag väger 113 pannor
Skriv svar