Det kanske det inte behövs i vissa fall, tror väll att Sachs motorer inte har nån topplockspackning till exempel? Men med en gammal sidventilare med gjutjärn mot gjutjärn så är det nog inte så lätt att få tätt som på en liten motor med aluminium topplock mm... Men jag lovar, att om du lyckas få fram vilket moment den ska dras med så ska jag testa
Av en ren händelse råkade det vara så att ja var där uppe och drog av toppen ikväll. Inga svårigheter, toppen var jämnt och väl åtdragen, inte överspänd men inte lös heller. Som det ska vara. Topplocket samt packningen (vanlig fiberpackning tydligen!) såg mycket bra ut, förutom att hålen för kylkanalerna i packningen inte stämde nåt vidare mot blocket! Är imponerad över hur fina kolv, cylinder, ventiler, ventilsäten, mm är, inget direkt slitage vad man kan se och inga repor. Dock så var toppytan på blocket inte helt super, fanns en del urgröpningar i godset på sina ställen, men inget som verkar läckt komp eller vatten nån stans förutom just där det tydligt läckte. Det var ingen skada uppstådd av våld, utan verkade endast vara anfrätning av godset. Jag tror jag ska prova med kemisk metall där och se om det funkar, har i alla fall förhoppningar om det då det inte ser allt för illa ut
Sen ska jag nog göra en ny topplockspackning med för säkerhets skull, materialet jag fick av Tolvnollnio verkar vara ganska likvärdigt den gamla packningen, och verkar vara precis tillräckligt stor för att det ska funka
Glömde tyvärr ta bilder, det kommer kanske senare i veckan om jag ska upp till verkstan igen.
Räknade förresten ut ungefärlig slagvolym till ca 752cc, 95.5 i borrning och 105 i slaglängd. Så jag underskattade det lite innan

Lite klent med 4 hk på 750cc