Snubblade över ett roligt projekt av misstag.
i Min jakt efter nytt värmesystem så snubblade jag av en tillfällighet på denna nyttiga pryl som väckte mitt intresse.
En 12volts campingvärmare som går på diesel..
Vart nyfiken så kollade upp den lite noggrannare!! Ser många användningsområden först och främst till det den är tänkt för.
Möjlighet för lite senare camping men också efter idiotiskt nog legat och svetsat de kallaste av dagar i Carporten en
möjlighet blåsa lite värme när man skruvar.
Finns i tre olika varianter 2kw 5kw och 8kw. Ja 8kw är bara en 5kw med smartare hjärna som ger mer effekt..
Men 8kw är mycket och skulle värma bra mycket kombinerat med ett par presenningar skulle de höja värmen rejält till och med i carport.
Har man hyfsat isolerat garage skulle de rent utav kunna bli hett om öronen.
Så sagt och gjort beställde en för att prova.
Nu har leveransen gått snabbt så paketet kom idag men under tiden har jag spånat vidare i tanken.
Alltså 8kw är mycket och tror faktiskt den kan värma om inte hela huset den kallaste av dagar så i alla fall större delen av det och bli ett jäkligt smidigt enkel nödlösning vid strömavbrott. Jag menar 8kw tror inte min värmepump är mycket starkare och den räcker gott och väl
med lite hjälp från värmetransportörer.
Tanken är ett batteri på stanbyladdare skulle strömavbrott bli längre än full laddning får jag ladda batteriet med husvagnens solcell eller bara ladda det i bilen en stund. Planlösningen i mitt hus blir perfekt för en sådan enkel lösning har ett inbyggt förråd i huset att ställa värmaren i. Ena väggen går till hallen och andra mot badrum. Så en värmeventil åt vardera håll och avgasröret ut genom ytterväggen tillsammans med brännarens friskluftsinsug.
Komplettera husets brandvarnare med ett par gaslarm (säkert helt onödigt då förråd utanför boytan men känns bra ändå)...
Ja den lösningen borde fungera för ge en bra spridning i ett hus med öppen planlösning som mitt.
Började räkna lite på förbrukning och insåg pumpen jobbar med pulser 8kw vid 5,5hz x 60 för att få i minuter och ytterligare gånger 60 för att få i timmen. Ja pumpen har kapaciteten 0,02ml per pumptag så blir 8kw på nästan 4dl vilket med 24kr litern mackpris skulle ge en kostnad på 1,20kr kw.
Men till saken hör man kan blanda 50% gratis spillolja i bränslet. Vilket jag i alla fall idag har ett par hundra liter samlat i fat under några års tid. Så med dyr-diesel från macken hamnar jag då på 60öre kw (och fungerar det bra kan man ju inhandla en kubik billigare eldningsolja). Då med rörligt elpris börjar det bli intressant även som värmelösning kalla dagar då elpriser rusar.
Jaja dieselvärmaren kom snabbt från Tyskland. Ska testköra i morgon, ser fram emot testet.
Planen för testet är enkel ett par fibercementskivor och lite isolering i mellan ersätter temporärt ett litet fönster i köket.
Ett par hål för avgasrör och brännarens friskluftsintag och jag är redo för ett vintertest.
Fungerar det bra ska jag borra lite hål och sätta värmekanaler och om inte! Så garanterar de i alla fall att jag slipper tälta inomhus (som med en havererad elförsörjning ska ses som normalt 2022) och ger en bra extra trygghet ihop med manuell vattenpump och ett gasolkök...
jaja testa en teori är roligt fungerar det åxå vore skitbra och om inte så lite värme när man skruvar är aldrig fel...