Många gånger så är resan bättre än målet men i detta fallet är det nog ganska lika.
Än så länge så ser allt bra ut, Men det kan bli trångt under svänghjulskåpan, hoppas slippa göra om den!
Släpskon börjar synas
Tolox 44 är hårt, nominell hårdhet på 450 HBW/45 HRC
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Men det kan bli trångt under svänghjulskåpan, hoppas slippa göra om den!
Tänkte också på det när jag såg växelmekanikens rörelse. Men du får väl göra som en del av de med fläskigare koppling och fräsa en distans mellan växel- och svänhjulskåpa Kunskap och utrustning verkar du sannerligen ha Nackdelen blir förstås att axlarna till kick & växelpet blir lite korta......
HSE skrev: ↑25 feb 2023, 08:58
De fyrväxlade lådorna är väl kända för att ha 4 frilägen så blir intressant att höra hur du lyckas få till växel förningen. Redande treväxlade tycker jag är svåra att justera in...
Man börjar med att fylla på med shims för att kompensera för slitage.
lilla hårnålsfjädern måste vara i bra skick.
sen kan man börja justera..........
HSE skrev: ↑25 feb 2023, 08:58
De fyrväxlade lådorna är väl kända för att ha 4 frilägen så blir intressant att höra hur du lyckas få till växel förningen. Redande treväxlade tycker jag är svåra att justera in...
Man börjar med att fylla på med shims för att kompensera för slitage.
lilla hårnålsfjädern måste vara i bra skick.
sen kan man börja justera..........
erlan
Helt rätt!
Många skruvar helt planlöst och det går inte få någon konsekvens i en låda där delarna inte är bra eller riktiga! den lilla fjädern är lätt att "vika" sen fungerar inte växlarna eller går att justera så det fungerar.
Detta är ju en självklarhet för en som kan sin Sachs!,, klart som korvspad
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Lång dag, men han kolla lite på kåpans utrymme och det SKA gå
Kåpan med ettans växel i
Med min mutter och vänd upponer saknade endast 1,3 mm.blir att kapa växelskruven så jag kan låsa den med en stoppskruv i muttern.
Så med vilja våld o vaselin så kommer det få plats!! och det går att ta en mm vid krysset utan problem!
Generatorkåpan
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Har varit mycket nu men han in i ladan och rotade fram mina ramar och faktiskt så var det mer komplett än väntat dom har ju legat där i femton år.
Lite ny färg kanske?
Får se vart motorn får sin första prövning, har även en guld Compakt helt original förutom styren, den skulle kunna fungera till den femväxlade som test.
Originalmotorn till Golden (4 vxl) är helt genomgången för 12 år sen och bara startad någon timma. den får jag väl ställa åt sidan, för den skulle nog passa bäst som hyllvärmare.
Får fixa det sista på min "nya" motor, och hittade ett begagnat block som jag ska testa lådan i innan den får sitt rätta motor som legat o skräpat i en låda.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Då var "ritningen" klar.
Nu fungerar allt och det är dax att göra dom riktiga delarna.
Och det fick plats bakom kåpan så det ska bli roligt att prova det.
Först blir nog att fixa till en ny släpsko ska göra den 0,5 mm tjockare så det går att löda fast pinnarna i sidan och en ny mutter med lite annan offside!
Bilagor
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Coolvette skrev: ↑04 mar 2023, 21:27
Imponerande arbete att få till den femte växeln!
Jag hoppas verkligen att att du får till det.
Jag blev dock nyfiken på din Golden Champ, fanns de verkligen som fyrväxlade?
Mitt minne säger att dom var treväxlade men inte mer?
Ja det stämmer kanske, jag uppgraderade den till fyra då jag renoverade den och det är nog dax ingen att byta packboxarna, dom har nog torkat.
Det stannade på att cylindern saknade en lite bit längst ner sen hamnade den på en hylla efter att jag hade kört den nån timma, därav är cylindern inte målad utan skulle bytas.
Växlarna fungerar på bänken och ska fixa ihop motorn så det går att testa skarpt. har best en renoveringssats, kommer i veckan.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Inte med motorn, växelådan fungerara och jag skulle provat motorn på min 1252 först, men nu hittade jag en Comet och då blev det troligen där den får bekänna färg först.
Golden skulle ha en EKF motorn var tänkt men den passar ju bäst i Cometen så det blir att flytta rung motorerna några varv.
Men just nu är det ved som gäller några dagar till.
Men snart är det på gång. Man vill ju ut och känna på vårluften nu.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!