Kulor till hjullager...Tipps

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Kulor till hjullager...Tipps

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar till Compact bakhjul + alla med 1/4" = 6,35mm kulor :!:

Ett tipps angåend kulorna till hjulager så använder jag kulor ifrån Sachs ramlager L17 som är 1/4" = 6,35mm :idea:
Kollar varje kula noggrant, har upp täckt att alla kulor inte är okje, rund & blanka:!:
OBS alla ramlager har inte 1/4" kulor. Det har funkat bra åt mig. Man kan också köpa nya stycke vis för ca. 5kr åt går 22st per hjul

Sen får alla själv avgöra om dom vill använda mitt tipps, jag gör detta tillägg :whistel:
för att vid tidigare tipps jag lagt in så finns det experter som har en annan uppfattning :!:

Bakhjul som jag håller på med nu :!:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kvartstumskulor finns nya på momentum för billiga pengar. blir inte många kronor per hjul med nytt och fint.

annars kan man ju montera 6201-2rsh, ca 100:- per styck på momentum. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom fasta lagren passar väl inte utan "schims" ? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej man måste ha ca 0,6 mm mellan.
Ramlager, en gång i Mellsta rasade Suras framhjul i lagret och ingen sålde 1/4 kulor :cry: Vilket betydde att han inte kunde köra på rallyt. Jag föreslog att han skulle köpa L17 lager och skrota, fungerade ju bra. Problemet var att Sura säljer lager så det blev lite dyrare än han brukar ge för dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det var en upplevelse.....
Betala närmare 500:- för 2 lager som skrotades för att komma åt kulorna.
Och allt gjordes när jag redan hade börjat "depp supa" så jag var bra på arslet redan :roll:

Det gick att åka dagen efter, men lagerkonorna hade fått så mycket stryk så det var bara att kasta allt efter det.

Då gjorde jag den här lösningen istället !

Lagerbyte steg för steg.................

1:Original lagerskål knackas ur och kastas långt bort.

2:Pressa i hylsan i navet, jag gjorde min i plast eftersom jag hade en färdig profil i svarven på jobbet :thumbsup
Bild

3:Delarna som används, rör 12 mm invändigt, 6201-2RSH lager med måttet 12x32x10 mm och en KM 2 mutter med M12x1 gänga.
Bild

4:Pryttlarna på axeln.
Bild

5:Lagret i navet.
Bild

Istället för KM 2 muttern funkar det med original konan för att låsa lagren på plats.
Montera hylsan och lager i ena sidan, montera andra hylsan och mät måttet mellan plast avsaten och inre lagerbanan på motsatta lagret så får du fram längden på röret.
Jag brukar lägga på ca 2 tiondelar på måttet när jag sticker av röret i svarven.
Sen är det bara att stoppa i axeln och skruva åt hårt, så blir trycket på innerbanan.
Om allt är noga mätt så ska du ha ett hjul som ökar toppfarten något, för det är en grym skillnad mot det gamla junket.[/quote] <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm...Det blev ganska dyra kulor Sura för 500kulor så att säja....***L**** :D :D

Men nöden har ingen lag....nice info + blid serie om fasta lager :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har man Compact med Grimeca nav passar lagren 6201-2RSH rakt på, man behöver bara rörstumpen. <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns nån på forumet som kan tillverka dom 2 adaptrarna som behövs för att fästa fasta kullager där istället, för en liten summa?? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är jag också intresserad av att handla i så fall... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://s4.postimage.org/yR3WJ-fdd10ed5443f7e053117fdc093655ab3.jpg

så här såg de ut på min compact. o de funks prima <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Mr Tripp

Inlägg av Mr Tripp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som vet om lagerskålarna på saxopedens (-56) sachs-baknav går att knacka ur? eller Är dom en dela av navets gods??

Mina är helt pajj och verkar inte som att jag kan hitta något nytt bakhjul eller nav =/

Bild
Bild

Har ni någon annan lösning kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->byte lager i mitt maxi framhjul till fast andvände orginal skålen varför man ska byta den??
Inget rör behvdes ej iheller mellan då orginal skålen var kvar.
Blev skit bra rullar bättre än aldrig för :D <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vihan skrev:byte lager i mitt maxi framhjul till fast andvände orginal skålen varför man ska byta den??
Inget rör behvdes ej iheller mellan då orginal skålen var kvar.
Blev skit bra rullar bättre än aldrig för :D
:? Är kanske söndagströg men jag förstår inte :? <!-- </EdIndex> --></div>
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej.

Jag bytte själv lager på min Puch maxi i framhjulet till fasta lager.
Jag behövde ej byta orginalskålen. Varför behöver man byta den?
Jag satte ej iheller ditt en rördistans mellan de två nya lagren.
Det funkar kanon rullar mycket bättre än tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj det låter farligt :o
Du måste ha en rör distans mellan lagren om du ska kunna dra åt hjul axeln
Varning Vihan :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar