Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 26 jun 2023, 04:13 Jag läser som vanligt allt med stort intresse. slider_score.gif
Alltid lite tacksamt om någon läser! Men skriver mest för egen skull.
Denna tråden rent utav lite viktigare än vanligt. Då jag oftast men denna gången lite mer än vanligt
bygger på frihand. Så blir de en del egna lösningar. Så skadar det inte kunna backa bandet och komma ihåg vad man gjorde och vad man använt..
Projekt tråden blir liksom en enda minnesanteckning.. Så jag minns saker som att det var en fotomkopplare till VW eller en värmekran från
Toyota osv osv man använder...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Så då vart första lagret svart lagd på golv och torped...
Hett till tusen och svetten rinner behövs en vätskepaus sen ta tag i lite annat medans, jag inväntar ett andra lager..
Ändå inte omöjligt att det hinns lägga i alla fall lite isoleringsmatta idag.. för känns som torktiden kan bli kortare.
r110.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor

Känns som regnet hänger i luften så. Ljudisolering och tillverka matta får vänta. Å har fått packat ihop verktygen.
Ändå rätt nöjd med dagen fått målat 2ggr golvet.

Tagit bort besiktningsblinkers fram.
r111.jpg
Samt lagt igen hålen och även lite rost.
r112.jpg
r116.jpg
Monterat blinkers"lampor" i strålkastare.
r113.jpg
Ja inga rätt glödlampor ännu. Hoppas finna lämpliga orange smålampor och hittar jag inte.
Ja då får de bli vitt blinkljus i stället. Ändå fått igång körpilar uppdaterade med blinkande lampor.

Fick lagt igen 11 hål för list och huv-ornament för sådana blir det inte.
r114.jpg
r115.jpg
Dock nöjd att hålen för sidolister bara var spacklade! För de listerna ska dock på.
Men bara spacklade och var lätta knacka fram.

Även fått av främre kofångare som ska "avhornas" och riktas... Där lämnar jag nog iväg riktningen för lite väl tilltryckt för mina bankkunskaper...
r118.jpg
Nu blir det handla och lite mat får se hur vädret ter sig om det blir någon mattläggning idag eller inte??
Skåning

Inlägg av Skåning »

Peter Holbrant skrev: 26 jun 2023, 15:19 Ja inga rätt glödlampor ännu. Hoppas finna lämpliga orange smålampor och hittar jag inte.
Vilken typ av sockel är det?

Är det möjligtvis en vanlig BA9s så finns det orangea att få tag i, både som konv glödlampa och i LED.
Med LED så slipper du dessutom att ha något som ser orange ut i reflektorerna när de inte är aktiverade. Brukar dock behövas ett effektmotstånd per sida för att få till rätt blinkfrekvens eller ett blinkrelä anpassat för LED-lampor. Om du inte vill ha / kan leva med "stressblinkers"...
Ja då får de bli vitt blinkljus i stället.
Syns tyvärr väldigt dåligt när det sitter i samma strålkastare, räcker nästan med att p-ljuset är tänt för att man ska missa att det blinkar.
Andreas.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Nu sitter det dock asymetriska lampor på typ 40w så blinkar det en 21w så lär det synas i alla fall lite och som sagt finns ju blinkande körpil att se, med ett sju jäkla starkt blinkande ledbelysning... Vilket i övrigt är den enda blinkersen både bak och fram original(men då enbart fast sken)...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Lite bling är ju aldrig fel och tror den även kommer göra sig riktigt bra på mitt bygge...
Har man sen ingen värre motor än en Volvo b20 är det absolut inget fel att pigga upp med något annorlunda.
Så vart en liten ventilkåpa med en egen touch.
r119.jpg
r120.jpg
umekille

Inlägg av umekille »

Som på amerikanska bilar sök ett schema på nån tidig 60 sen 50
Blink o position fram...samma lampa med 5/21w...bak så lyser bakljuset
och där blinkar bromsljuset=lagligt på din årsmodell...bromsar du släcks istället sidan som blinkar
Helt underbar koppling av lyset. slpvgn t.om 1972 års tror jag godkänns
med sådan blinkers... Annars finns ju idag dessa som kan användas som blinkers
då med gult sken o rätt watt(modellbild) Bild

och en liten peppa upp bild...keep on hotrodding :thumb:
Bild[/img]
Peter Holbrant
Forumsponsor

umekille skrev: 27 jun 2023, 07:16""bak så lyser bakljuset
och där blinkar bromsljuset...bromsar du släcks istället sidan som blinkar
Helt underbar koppling av lyset. slpvgn t.om 1972 års tror jag godkänns
med sådan blinkers..
Smart behöver dock inget elschema för förstå blinkfunktionen behövs bara ett relä för få fram den funktionen... Sen vet jag inte vilket som är bäst släcka blinkers med bromsljus eller låta blinkers blinka och bara bromsljus på den sidan som inte blinkar.... Iden är bra oavsett vilket som välj då även besiktningsblinkers baktill åker bort och flyttas till baklampor finns inte plats för en extra glödlampa så kommer jag definitivt göra så..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja då vart filtmatta tillskuren monterad och limmad..
r121.jpg
r122.jpg
Dags för nästa steg och det är måttskära montera och limma golvmattan...
Aldrig gjort tidigare så räknar med att de kan bli intressant...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Så där börjar likna något...
r123.jpg
r124.jpg
Fick lagt ut skyddsmattor tja då pappa är omogen och Rasmus tyckte de var sååå cooola...
fick de bli en kromad variant..
r125.jpg
Nu iväg till posten hämta en växelspaksdamask jag traderade hem skulle visst sitta i en
Mini Cooper bara hoppas den fungerar montera åxå... Men med lite tur kommer den i idag också..
r126.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor

jopp lite modifiering blir det men kommer fungera..
r127.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Mycket bra jobbat Peter :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor

Tvära kast mellan jobben idag vart det återgång till svetsen... Dock inte hunnit så långt som jag velat göra idag!

Skulle lägga igen några enkla hål! Dvs enkla hål efter backspeglar på skärmarna samt fästen för takräcken och ett par lampor ovanför körpilarna.
r128.jpg
r129.jpg
Ja så långt allt väl och lätt!! Underlättar att man inte behöver vara rädd över innertaket.
Sen var det dags för bakänden. Där skulle bakluckans emblem ryka, för ge plats till lite pinestripes.
r131.jpg
Kofångaren bort för "avhorning" samt besiktningsblinkers bort. Blinkers får flytta in i baklampan i stället....
Ja och sen fanns det lite misstänkt rost åxå!!!
r130.jpg
Å där vart det stopp.

Rosten vart knepig att laga. En dränering på båda sidor, som spacklats igen och med det hade rost gjort plåten illa.
Å inte bara yttre kosmetisk plåt som behövde hjälp merparten av jobb inte ens synligt men de vart en komplicerad lagning.
Men nu fungerar även dränering och takluckans bakre avvattning likaså.
r132.jpg
Jaja tog en stund att fixa och med det bara hunnit halvvarvet runt bilen.
Kan ju hoppas på mindre rost på andra sidan men det återstår se...

I morgon hälsa på Ingbritt och hjälpa henne med de sista på säten..
Så får se om svetsande hinns med alls i morgon?

Men det ska ändå bli riktigt kuligt att återse säten i morgon.
För hur de har sett ut det vet jag men inte hur de ser ut idag...
r90.jpg
Men jobb börjar bli kuligt snart dags för leka med sprutan! Dock kommer även denna bilen delas upp i dellackeringar.
Visst blir mer jobb på det viset men roligare se bilen sakta ta form...

(å en minnesnotering grön med knut vänster blå höger)
Peter Holbrant
Forumsponsor

Så säten hämtade och skitnöjd kommer göra sig jättebra nu blir även dörrsidor omklädda i jeans men något ljusare nyans av blått..
Kommer bilder vart det lider just nu väl packade i bilen... Så tänkte fortsätta med rostjobb höger sida samt lägga igen nödvändiga hål...

Det var då jag kom att tänka på... Så testade vä lampa på höger sida och liggandes i stället...
r136.jpg
Har inte hundra bestämt mig men visst ter sig lysen lite fetare på bredden...
r24.jpg
Jag menar hornen ska ju ändå bort från kofångaren så inget som pekar uppåt längre...
å tillspetsningen med utbuckling vid nummerplåt gör att nya linjer från baklampor harmoniserar ok...
r33.jpg
Jaja tål suga på den karamellen måste ju inte lägga igen skruvhål till baklampor på direkten...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Det finns folk som kan sånt här...
r137.jpg
Ja å så finns såna som mig som bara gör ändå!
Men nu det får duga efter lite spackel och gott nog
för nu ska det bara vara enkla hål att svetsa igen kvar..
Borde hinnas i morgon samt en resa till biltema handla spackel och slipmaterial...
För sen dags ta tag i framskärmar huv följt av lackera dito...
Fasiken så mycket kvar men känns som de rullar på i bra takt trots allt...
Skriv svar