Peter goes rod...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: Peter goes rod...

Inlägg av Peter Holbrant »

Så sant mattsvart snällt när det blivit matt i alla fall.. visst finns det missar i underarbetet men bilen byggs som kulbil. Så får duga bra mycket seriösare än lack som satt på i alla fall.. nu nos och undersidan av huv svart är lite kattvakt medans det torkar. Hoppas bara han dyker upp så jag kan åka köpa pizza för hungrig nu
20230707_181523.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor

Tror värsta katastrofen är avklarad borde torkat såpass att den nu klarar om kattjäkeln passerar över...
r160.jpg
Tänkte försöka fått lackerat andra sidan av huven samt grillen ev några andra smådetaljer i morgon..
samt påbörjat slip och spackel av tak och bakände... Klurigaste blir få ut rutan då den är limmad på plats.
Men fått tag i annan framruta och rutlist vilket känns bra. Bakrutan däremot vågar jag inte röra listen där
har jag inte och den som sitter där håller inte för ur och i montering...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Kändes bara tvunget göra något kuligare idag...
r162.jpg
Å ibland har man bara rätt det kan aldrig gå fel med
mattsvart färg och vita pinestripes..
r163.jpg
Naturligtvis är jag 100% jävig och säger fy fan vad snyggt..
Å om någon säger annat så tja folk får ha dålig smak också hahaha...
r164.jpg
Sen blir det något större till huv och bakluckan och lite väl mycket svart plåt mellan
bak och sidorutan så nått där också..

Men nu tillbaks till "gruvan" efter en kaffe för mer standard betonat slit...
Ovansida av huv att få svart och grill att få grundat... Innan de blir dags ta sig ann tak och bakskärmar..
Visst finns det en ände men känns som mycket plåt...

Fick för övrigt beställt mig ett par Cherry bomb ljuddämpare igår som jag tänkte bygga sidepipes av ja även ett
par mikrobrytare som ska ge signal till körpilar och ett 200amp Winshrelä som får agera huvudströmsrelä..
så mycket på gång just nu...
r161.jpg
r161.jpg (10.93 KiB) Visad 560 gånger
Peter Holbrant
Forumsponsor

När ändå grillen fick sig lite grund och skvallerfärg. Passade jag på och tog huvens ovansida en extra gång.
Lade på lite tjockt och med det borde huv bli snudd på perfekt efter ytterligare en omgång våtslip...
r166.jpg
r167.jpg
umekille

Inlägg av umekille »

Vad har du för motor i bilen?
Fick höra att en nyare motor
med insprut måste ha databox
och lamda för att fungera...
Gör inte mitt misstag...grunda med
spreyburk lacka med billack...färgen
fäster inte i umderlaget...även om den
spreybättrats med färg fäster inte billack
från spruta...good luck!
Peter Holbrant
Forumsponsor

Jag lackerar naturligtvis med bilack och använder nästan alltid på alla projekt(även detta)
Trotons epoxyprimer fäster sjukt bra flyter ut bra och går fint våtslipa. Köper all färg på
billackering.eu! Epoxyprimern brukar även gå att lackera över "skitfärg" som sen i sin tur då
går att lackera över med billack! Dock inte alltid hänt det reser sig så inga garantier på den saken.
Nu är den gröna en skitfärg som inte sitter som den ska så lär slipas bort helt och hållet!!
Däremot verkar den mattsvarta gamla färgen vara riktig lack sitter bra och en utmärkt grund att utgå ifrån..
Motorn ja det syns rätt tydligt på många bilder att det sitter en gammal hederlig Zenith stå-förgasare så hela elsystemet är typ
7 ledare...

Men blinkers i framlampan tycker det fungerar utmärkt syns bättre i verklighet tillsammans med
halvljuset än i videon...Sen blinkar den nu fort då inga lampor bak men klart nöjd över
synbarheten för även blinkande körpilar lär hjälpa till.
åxå länk https://www.facebook.com/peter.holbrant ... 192907191/

Slänger med en vanlig bild åxå men bild på en blinkning inte överdrivet bra...
r168.jpg
umekille

Inlägg av umekille »

Där hade du kunnat göra en fuling...så halvljuslampan blinkar o slocknar istället.
Många nya bilar släcks ju lyset och sen blinkar samma fast i gult...din gammelbil
får ha vit blinkers fram :wink:
Såg annars jättebra ut...i mörker syns ju det även bättre och då syns helheten.
Min Blinkers på Falcon fram har en 2-polig lampa 5/21. klarglas linsslipat plastglas.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Då vart huv och grill lackerad!!
r169.jpg
Å med det blir det några dagars tufft arbete med mycket slipande och lite belöningar på resans väg!!
Visst ska återmontera grill som kofångare även pinestripa huven... så lite kul kommer göras. Även om huv
inte kommer kunna återmonteras innan nästa dellackering är gjord.
Helt enkelt övervägande tråkigt arbete kommer det bli. Men gillar ändå denna modell av renovering och lackering
för klart roligare se saker som blir bra mellan varven och gör att man håller ångan och hoppet uppe.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Grill utan krom på plats...
r170.jpg
Å huv färdig lär dock dröja innan den monteras...
r172.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ska ju ta mig ann taket i morgon men kom på jäkligt bra tillverka fästen till kepsen före lack..
Ja ännu inte tillverkat fästet men typ så här kommer den hamna.
r173.jpg
r174.jpg
Just nu setter den bara med 2 självborrande plåtskruvar.
men tillräckligt stadigt för att sitta på plats medan fästen tillverkas..
Ett enkelt fäste i aluminiumplåt o lite rostfria skruv borde klara jobbet med lite
gummi mellan plåtar och kaross..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Bakplåtar vart till ett par fästen så sitter kepsen stabilt och bra.
Visst med tillfälliga skruv nu men hade varit bra jobbigt tillverka de fästena
när tak varit nylackerat..
r175.jpg
Idag blir de resa till veteranprodukter och hämta clips, hastighetsmätarvire lite annat.
Även via Biltema köpa slippapper och spackel sen ett par tråkiga dagars slitarbete innan det blir
lack för mödan....
Peter Holbrant
Forumsponsor

Lite flyt mer lättfunna Volvo delar fungerade utmärkt. Midjelister gick sätta med pv clips...
r177.jpg
De lite smalare listerna i grillen. Gick sätta med clips till dörrpanel pv444, visst fick sätta
en extra bricka bakom grillen för de skulle klämma bra. Men i övrigt vart de perfekta..
r176.jpg
Även gummipluggsats till motorhuven gick använda duettens sådana.
r179.jpg
Så resan till Veteranprodukter vart dyr men lönsam..

Sen hade jag lite extra grill och ett par dörrlister men saknade en skärmlist...
Ja utav någon anledning var grillens översta ribba av samma lite grövre list som midjelisten..
Så satte smala lister där också och fick 2 "ändbitar" med spets! Där den ena skarvades ihop med en
av de extra dörrlisterna och vart då perfekt i längd som skärmlist..
r178.jpg
Jäkla tur om något.. Visst blir absolut inte helt osynligt på något vis.
Men hur mycket bättre än helt utan list. Å räknar inte ramla över en skärmlist bara så där.

Saknas nu tre mittbitar till grillen! Men dessa kan jag tillverka av en dörrlist och ett par kupolmuttrar.
Så med det fått ihop "komplett" sett med lister om man bortser från de jag medvetet valt bort...
Fast det klart kommer få baka till nosemblemet på egen hand åxå..
Monarspeed

Inlägg av Monarspeed »

Alltid roligt att se hur du tar dig an dina projekt, och detta är ju knappast nåt undantag!
Apropå kepsen undrar jag bara om du övervägt klämfäste mot dropplisten?
Det är aldrig för sent att ge upp!
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Nu börjar det närma sig, pinstriping och allt :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

Monarspeed skrev: 11 jul 2023, 00:42 övervägt klämfäste mot dropplisten?
Jo övervägde först ett klämfäste men då även speglar mest troligt kommer utgå
ifrån dörrkarmen i de området vill jag inte ha för mycket som "pågår" och ger ett rörigt synintryck.
Denna modell av fäste kommer helt enkelt ge renast montering.

Däremot ännu inte riktigt nöjd med fästet och funderar på
ändra lite på det. Dels för linjer men mest för att undgå att det bryter i plasten...
Så mycket möjligt jag tillverkar ett nytt i denna formen
r175a.jpg
Ger även lite renare linjer och kommer se lite mindre hemmaklåpat ut
tänkte ge mig på någon mer anpassad "S"-linje med lite bättre flyt i linjer mellan fästets nedre del och kepsen..

Men tänkte ge mig på få på främre kofångaren samt tillverka 3 mittlistbitar till grillens nedre ribbor återmontera grillen.
göra nya fästen till kepsen... Samt tillverka "grunden till frontens emblem...

Först sen ta mig på att slipa och plocka ut framrutan..
ESGEE skrev: 11 jul 2023, 09:09 Nu börjar det närma sig, pinstriping och allt :D
Japp det kuliga med just bygga på detta vis. Å ska bli jäkligt kul när taket lackerats så huven kan återmonteras
och få en första ordentlig överblick om hur slutresultat kommer bli.

Planen har ju hela tiden varit göra så färdigt som möjligt innan man fortsätter. Sen har "göra färdigt" ofta en tendens till
göra om för mig. Första lösningen blir liksom ett första utkast ett lärande av misstag. Blir jag inte nöjd då gör jag om tills
jag känner mig nöjd... Däremot om andra inte är nöjda de är som sagt inte mitt problem å som jag alltid säger om mina egna projekt
antingen är det original eller gjort som jag vill ha det.

Ska nu en sväng till skene järn köpa lite rostfritt sen hoppas jag kunna få en bild med kofångare grill på plats idag.
ja även slutgiltig version av kepsfäste... Siktar på att i denna veckan passerat uppförsbacken och fått tak baklucka bakskärmar
färdigt... Ändå mycket efter semesterjobb kvar dvs en hel del men mindre projekt i helheten.
Delmoment som
lacka inv utv dörrar tröskel.
Innertak och panel
sidepipes
Snygga till i motorrum.
eljobb
musik
ja och fälgar så klart...
Sen lär det säkert bli en del göra om göra rätt blir som sagt gärna så i mina byggen tyvärr...

men ännu pågår delmoment nosen vilket ska bli "klart" idag....
Skriv svar