Rex flathead

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Mixter

Re: Rex flathead

Inlägg av Mixter »

Ja vi får se vad det blir :D
Frambromsen fungerar i alla fall, vilket fick mig att fundera på gasrullens placering?
Fans det vänstergas på dessa maskiner ?

Skulle vilja se besiktningskillens försök att testköra :lol:
Vänsterbroms vänstergas och tankväxel, om han ens skulle få igång den.

Sen har jag grottat ner mig lite i dessa gängor till motorn.
Det verkar vara BSC gängor :roll:
Jag som trodde det var unf, men muttern som jag tillverkade passar ju inte alls
Bilagor
Cylidermutter
Cylidermutter
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Har en Rex 1930ish visserligen 98cc men den har ej vänster gas, ingen av Husqvarna har inte det. Sverige var först standard på allt nästan med det förutom Harley så.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

Tur det kanske, mrn man vet ju aldrig med Engelska saker.
Fundera på vart man lättast hittar snitt och tappat i BSC, eller ska man byta till unf, allt blir ju lättare då.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
umekille

Inlägg av umekille »

finns mycket konstiga gängor...withworth är en
sen finns en vi i mannamun kallar bondgänga
den e knepig och sitter bara på jordbruksredskap
modell äldre..undravilket snitt den har.
samt en konstig gänga på gamla kaminer och
plåtsaker(gjutjärn) med spårskruv och 4kantig mutter.
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

Ja många gängor blir det :D
Men BSC gängan "cykelgänga" är ju väldigt speciell har alltid samma stigning oavsett storlek 26 gängor per tum, men har även sett 24 gängor?
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

I brist på gänggrejor så rev jag veven i stället.
Den är inte renoverad i går precis.
Behöver fixa vevlagret ska se vad som går att köpa för rullar och sen slipa om axeln och vevstaken.
Bilagor
Vev och skinka
Vev och skinka
Vevlager i närbild
Vevlager i närbild
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Rullar i allt möjligt är nog inget problem, är hållaren ok? Med tanke på allt 1930-50 engelskt som det finns saker till ta ifrån, bara måtta. Skulle dock inte bli förvånad om någon gubbe som gör/har lager med Jap saker.
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

Ja hållaren är ok, kan bli så att det går att få tag överdimension på dessa så man kan fixa vevstaken eller bussa upp bussa axeln
Hela mm är i alla fall inga problem, tror dessa var typ 6,3 mm, så troligt 1/4 " vilket borde gå att hitta.
Ska mäta mer noggrant.
Jag slipade upp veven på min bros Ariel 500cc OHC från -27, och ökade sen på dubben tills det var rätt spel, ska se om samma lösning här.
Han fick förövrigt blodad tand nu när ja köpte en, så han ska fixa ihop sin, vilket är på tiden det är 30 år sen jag renoverade hans motor.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Då vet du hur. 30år och inte haft ihop, inte mycket man har ifrån 20talet i ens 15år, men är väl därför man har 8 olika projekt igång :D
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

Hmm lite mins man har inte grejat med gamla mc på länge.
Fundera på vad för olja som dom kört på ?
Varenda oljekanal är packade med sot.
Bilagor
Fick borra mig igenom
Fick borra mig igenom
HSE

Inlägg av HSE »

Oljorna förr var inte så bra som idag, ex inga tillsatser som höll rent i motorn. Man bytte olja oftare i stället men det fuskades ju ofta med det när motorn blev äldre. Drog den olja så det behövdes fyllas ny ofta var det många som tyckte att oljan blev förnyad hela tiden och inte bytte alls men då blev sot och föroreningar aldrig avtappade. Det var i en tid när ex VW gav märken till bilägare om deras motor klarat 19 K mil utan större reparationer. Idag känns en motor som gått 10 K mil knappt inkörd. Minns hur sotning av ex en Volvo motor var ett standard jobb efter några få tusen mil, allt för att oljorna var så mycket sämre på sitt jobb då.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Kör Sae 50 på allt, Mineral så klart. På Harley sida och panna pluttar den ut olja ifrån vevhus och smörjer trans så man måste fylla på hela tiden, dvs efter 200-300mil har man bytt ut allt :D jag gillar ju amerikansk olja på 1920-30 bilar och hojar men Biltema SAE 50 funkar bra om man ändå ska slänga bort det till slut.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Mixter skrev: 06 aug 2023, 12:59 Tur det kanske, mrn man vet ju aldrig med Engelska saker.
Det enda man vet med SÄKERHET när det gäller mekaniska ting som kommer ifrån den ön är att de är udda och alla har sina små egenheter. Tydligen det som kallas för charm för de som förstår sig på det... :D
Fundera på vart man lättast hittar snitt och tappat i BSC, eller ska man byta till unf, allt blir ju lättare då.
För en äkta originaltaliban finns det bara ett alternativ! För övriga med lite mera praktisk syn på det hela finns det oftast lite flera möjliga alternativ, utan att det för den skull behöver avvika från org. allt för mycket med bibehållen funktion och utseende.

Gängutrustning för BSC finns faktiskt att få tag på (är förvånad själv!) men det kostar tyvärr därefter också. Gammal cykel/moped-verkstäder som lägger ner sitter på guldgruvor i sådana här läge.
https://braverktyg.se/gangning/gangverk ... angor/bsc/
https://smaskin.se/bsc-hss-gangsnitt?q=bsc https://smaskin.se/bsc-din-374-maskingangtapp?q=bsc
https://shop.otdtools.se/search?q=bsc
Andreas.
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

ESGEE skrev: 08 aug 2023, 10:52 Kör Sae 50 på allt, Mineral så klart. På Harley sida och panna pluttar den ut olja ifrån vevhus och smörjer trans så man måste fylla på hela tiden, dvs efter 200-300mil har man bytt ut allt :D jag gillar ju amerikansk olja på 1920-30 bilar och hojar men Biltema SAE 50 funkar bra om man ändå ska slänga bort det till slut.
På luckan till "sumpen" står det Use Castrol XL vad det nu är för olja.
Det ska nog vara en skvätt i den ser det ut som utloppet sitter lite högre upp typ 2 cm ska ta kort när jag kommer hem.
Användarens profilbild
Mixter

Inlägg av Mixter »

Skåning skrev: 08 aug 2023, 11:02
Mixter skrev: 06 aug 2023, 12:59 Tur det kanske, mrn man vet ju aldrig med Engelska saker.
Det enda man vet med SÄKERHET när det gäller mekaniska ting som kommer ifrån den ön är att de är udda och alla har sina små egenheter. Tydligen det som kallas för charm för de som förstår sig på det... :D
För en äkta originaltaliban finns det bara ett alternativ! För övriga med lite mera praktisk syn på det hela finns det oftast lite flera möjliga alternativ, utan att det för den skull behöver avvika från org. allt för mycket med bibehållen funktion och utseende.

Gängutrustning för BSC finns faktiskt att få tag på (är förvånad själv!) men det kostar tyvärr därefter också. Gammal cykel/moped-verkstäder som lägger ner sitter på guldgruvor i sådana här läge.
https://braverktyg.se/gangning/gangverk ... angor/bsc/
https://smaskin.se/bsc-hss-gangsnitt?q=bsc https://smaskin.se/bsc-din-374-maskingangtapp?q=bsc
https://shop.otdtools.se/search?q=bsc
Blir till o byta till Unf tror jag alt. fin mm. Annars blir man fattig
Det är ändå ingen som ska ha den förutom jag.
Skriv svar