G-son, en fråga?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

G-son, en fråga?

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Värdelöst vetande kanske, min "potenta" :lol: raketare toppar 76 kmh med mej på (sälformad 90 kg, 45 åring liggande över styret på raka) kan väl då tycka att 80 kubiks EKF:are "bara" toppar kring ca 100 kmh med sina jätte-kanaler å stor förgasare, min något dumma fråga är Hur mycket gör det hemska luftmotståndet? :wink:

(du verkar ju vara en j.. på att räkna..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Det hemska luftmotståndet" :lol: gör mycket, det är inte så enormt farligt vid 76km/h men det börjar vara besvärligt då, och rullmotståndets betydelse börjar närma sig att vara försumbart i sammanhanget.

100/76=1,32 (alltså är hojen med 80cc motorn 32% snabbare)
Effekten som går åt för att övervinna luftmotståndet är proportionell mot hastigheten upphöjt till 3, och i detta fallet kan vi räkna med förändringsfaktorn istället: 1,32*1,32*1,32= 2,30 = det krävs 2,3 gånger mer effekt för att övervinna luftmotståndet vid 100km/h än vid 76km/h.

I verkligheten är det totala effektbehovet förmodligen en aning lägre än så tack vare att rullmotståndet fortfarande spelar en viss roll i "så låg" fart. Å andra sidan skrev du "ca 100km/h" och som du säkert förstått gör varenda kilometer rätt stor skillnad i denna beräkningen, så om det istället är 98 eller 102km/h så blir det rätt stor skillnad i resultatet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar & bockar.. :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:"Det hemska luftmotståndet" :lol: gör mycket, det är inte så enormt farligt vid 76km/h men det börjar vara besvärligt då, och rullmotståndets betydelse börjar närma sig att vara försumbart i sammanhanget.

100/76=1,32 (alltså är hojen med 80cc motorn 32% snabbare)
Effekten som går åt för att övervinna luftmotståndet är proportionell mot hastigheten upphöjt till 3, och i detta fallet kan vi räkna med förändringsfaktorn istället: 1,32*1,32*1,32= 2,30 = det krävs 2,3 gånger mer effekt för att övervinna luftmotståndet vid 100km/h än vid 76km/h.

I verkligheten är det totala effektbehovet förmodligen en aning lägre än så tack vare att rullmotståndet fortfarande spelar en viss roll i "så låg" fart. Å andra sidan skrev du "ca 100km/h" och som du säkert förstått gör varenda kilometer rätt stor skillnad i denna beräkningen, så om det istället är 98 eller 102km/h så blir det rätt stor skillnad i resultatet.
Ursäkta att jag lägger mig i, men jag blev lite nyfiken och räknade på ett exempel:

Om en moppe går i 30 km/h med 1 hk och man vill att den ska gå i 60km/h så ska det då bli enligt följande:

60/30 = 2.00 alltså 100% ökning av hastigheten. Vilket gör 2x2x2=8, alltså 8 gånger mer effekt behövs.

Detta betyder att man i så fall måste ha 8 hk för att moppen ska gå i 60 km/h.

Räknar man på 100 km/h så ska det kräva 37 hk.

Kan man verkligen räkna så här ??? Tycker inte det verkar bli ett rimligt resultat....

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Esso
Inlägg: 386
Blev medlem: 19 dec 2007, 00:00
Ort: Ö-vik

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man åker fortare än 30 med 1hk. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Esso skrev:Man åker fortare än 30 med 1hk.
Såvida man inte åker Husqvarna Flinta <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kuli skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men jag blev lite nyfiken och räknade på ett exempel:

Om en moppe går i 30 km/h med 1 hk och man vill att den ska gå i 60km/h så ska det då bli enligt följande:

60/30 = 2.00 alltså 100% ökning av hastigheten. Vilket gör 2x2x2=8, alltså 8 gånger mer effekt behövs.

Detta betyder att man i så fall måste ha 8 hk för att moppen ska gå i 60 km/h.

Räknar man på 100 km/h så ska det kräva 37 hk.

Kan man verkligen räkna så här ??? Tycker inte det verkar bli ett rimligt resultat....

/Kuli...
Nej, du har helt rätt, men kan inte räkna så när det gäller så låg hastighet. Rullfriktionen är en stor del av det motstånd man måste övervinna i låga farter, medan luftmotståndet är mycket litet i låg fart och ökar drastiskt med ökad hastighet. I 30km/h behövs förmodligen minst hälften av effekten för att övervinna rullfriktionen, och då kan man givetvis inte bortse från det. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
Kuli skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men jag blev lite nyfiken och räknade på ett exempel:

Om en moppe går i 30 km/h med 1 hk och man vill att den ska gå i 60km/h så ska det då bli enligt följande:

60/30 = 2.00 alltså 100% ökning av hastigheten. Vilket gör 2x2x2=8, alltså 8 gånger mer effekt behövs.

Detta betyder att man i så fall måste ha 8 hk för att moppen ska gå i 60 km/h.

Räknar man på 100 km/h så ska det kräva 37 hk.

Kan man verkligen räkna så här ??? Tycker inte det verkar bli ett rimligt resultat....

/Kuli...
Nej, du har helt rätt, men kan inte räkna så när det gäller så låg hastighet. Rullfriktionen är en stor del av det motstånd man måste övervinna i låga farter, medan luftmotståndet är mycket litet i låg fart och ökar drastiskt med ökad hastighet. I 30km/h behövs förmodligen minst hälften av effekten för att övervinna rullfriktionen, och då kan man givetvis inte bortse från det.
Glädjande att höra att någon förstår sig på rullfriktion om än kanske inte bara från däcken. Tack G-son.
(en del tror att ju att rullningsmotståndet från däcken inte existerar). <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev: Nej, du har helt rätt, men kan inte räkna så när det gäller så låg hastighet. Rullfriktionen är en stor del av det motstånd man måste övervinna i låga farter, medan luftmotståndet är mycket litet i låg fart och ökar drastiskt med ökad hastighet. I 30km/h behövs förmodligen minst hälften av effekten för att övervinna rullfriktionen, och då kan man givetvis inte bortse från det.
OK, det förklarar det hela.... :Idea:

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Glädjande att höra att någon förstår sig på rullfriktion om än kanske inte bara från däcken. Tack G-son.
(en del tror att ju att rullningsmotståndet från däcken inte existerar).
Friktion får man stå ut med på allt som rör sig, men man kan ju fundera lite över hur man minskar den. Kan säga att det skär i hjärtat när man ser en rostig kedja... <!-- </EdIndex> --></div>
stockis-70
Inlägg: 145
Blev medlem: 24 jan 2010, 00:00
Ort: Ullervad

Inlägg av stockis-70 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmm men ett fordon som drivs via kontakt med marken måste ha friktion annars kommer man ingenstans eller? :scooter: <!-- </EdIndex> --></div>
almers
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 mar 2010, 00:00

Inlägg av almers »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi mopedister får ändå vara glada för friktionen till viss del, utan den hade det varit omöjligt att ens få en tvåhjuling att stå och inte minst att köra :lol:

/almers <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar