(du verkar ju vara en j.. på att räkna..) <!-- </EdIndex> --></div>
Ursäkta att jag lägger mig i, men jag blev lite nyfiken och räknade på ett exempel:G-son skrev:"Det hemska luftmotståndet"gör mycket, det är inte så enormt farligt vid 76km/h men det börjar vara besvärligt då, och rullmotståndets betydelse börjar närma sig att vara försumbart i sammanhanget.
100/76=1,32 (alltså är hojen med 80cc motorn 32% snabbare)
Effekten som går åt för att övervinna luftmotståndet är proportionell mot hastigheten upphöjt till 3, och i detta fallet kan vi räkna med förändringsfaktorn istället: 1,32*1,32*1,32= 2,30 = det krävs 2,3 gånger mer effekt för att övervinna luftmotståndet vid 100km/h än vid 76km/h.
I verkligheten är det totala effektbehovet förmodligen en aning lägre än så tack vare att rullmotståndet fortfarande spelar en viss roll i "så låg" fart. Å andra sidan skrev du "ca 100km/h" och som du säkert förstått gör varenda kilometer rätt stor skillnad i denna beräkningen, så om det istället är 98 eller 102km/h så blir det rätt stor skillnad i resultatet.
Nej, du har helt rätt, men kan inte räkna så när det gäller så låg hastighet. Rullfriktionen är en stor del av det motstånd man måste övervinna i låga farter, medan luftmotståndet är mycket litet i låg fart och ökar drastiskt med ökad hastighet. I 30km/h behövs förmodligen minst hälften av effekten för att övervinna rullfriktionen, och då kan man givetvis inte bortse från det. <!-- </EdIndex> --></div>Kuli skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men jag blev lite nyfiken och räknade på ett exempel:
Om en moppe går i 30 km/h med 1 hk och man vill att den ska gå i 60km/h så ska det då bli enligt följande:
60/30 = 2.00 alltså 100% ökning av hastigheten. Vilket gör 2x2x2=8, alltså 8 gånger mer effekt behövs.
Detta betyder att man i så fall måste ha 8 hk för att moppen ska gå i 60 km/h.
Räknar man på 100 km/h så ska det kräva 37 hk.
Kan man verkligen räkna så här ??? Tycker inte det verkar bli ett rimligt resultat....
/Kuli...
Glädjande att höra att någon förstår sig på rullfriktion om än kanske inte bara från däcken. Tack G-son.G-son skrev:Nej, du har helt rätt, men kan inte räkna så när det gäller så låg hastighet. Rullfriktionen är en stor del av det motstånd man måste övervinna i låga farter, medan luftmotståndet är mycket litet i låg fart och ökar drastiskt med ökad hastighet. I 30km/h behövs förmodligen minst hälften av effekten för att övervinna rullfriktionen, och då kan man givetvis inte bortse från det.Kuli skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men jag blev lite nyfiken och räknade på ett exempel:
Om en moppe går i 30 km/h med 1 hk och man vill att den ska gå i 60km/h så ska det då bli enligt följande:
60/30 = 2.00 alltså 100% ökning av hastigheten. Vilket gör 2x2x2=8, alltså 8 gånger mer effekt behövs.
Detta betyder att man i så fall måste ha 8 hk för att moppen ska gå i 60 km/h.
Räknar man på 100 km/h så ska det kräva 37 hk.
Kan man verkligen räkna så här ??? Tycker inte det verkar bli ett rimligt resultat....
/Kuli...
OK, det förklarar det hela....G-son skrev: Nej, du har helt rätt, men kan inte räkna så när det gäller så låg hastighet. Rullfriktionen är en stor del av det motstånd man måste övervinna i låga farter, medan luftmotståndet är mycket litet i låg fart och ökar drastiskt med ökad hastighet. I 30km/h behövs förmodligen minst hälften av effekten för att övervinna rullfriktionen, och då kan man givetvis inte bortse från det.
Friktion får man stå ut med på allt som rör sig, men man kan ju fundera lite över hur man minskar den. Kan säga att det skär i hjärtat när man ser en rostig kedja... <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Glädjande att höra att någon förstår sig på rullfriktion om än kanske inte bara från däcken. Tack G-son.
(en del tror att ju att rullningsmotståndet från däcken inte existerar).