Hej, Ny här.
Men tänkte att detta kanske är den rätta platsen för mig när det gäller information om min Crescent Topper och ev. andra projekt framöver. (Crescent 2000)
Fick nys om en Crescent Topper i våras, som jag köpte osett då jag förstår att det är en ganska ovanlig modell, eller har jag fel om det?
Hämtade den i våras på en resa hem från min mammas dödsbo. Såg den på FB Marknadsplats, skickade meddelande direkt till säljaren att jag köper den direkt!
Svischade 4000:- till säljaren, var lite nervöst, men kände till säljaren så borde inte vara några problem.
Åkte förbi platsen ca 1 vecka senare för att åka hemåt med en släpvagn fullt med prylar från min mammas dödsbo, men hade packat så jag skulle få plats med en moped.
Mötte upp säljaren på orten och åkte till platsen för garaget.
Det var en hel del snö och is som jag fick skotta/hacka bort för att komma fram till garagedörren.
Jag blev inte besviken! Inne i garaget stod den! Har aldrig köpt någon moped tidigare för att renovera på äldre dar. Nytt intresse! (Hade och körde visserligen mopedprojekt i början/mitten av 80-talet)
Delar nu av mig av bilderna när jag hämta den, samt hur den ser ut i dagsläget, helt orörd.
Men när tiden blir rätt framöver så kommer jag att börja fixa till denna. Jag hoppas att jag kan fixa till den original. Och vad jag sett är det inte jättemycket som saknas för att få den komplett.
Avgassystemet har jag förstått är fel, men det kanske någon här vet vart jag kan få tag i till bra pris framöver.
Har inte kollat något än på motor, men den verkar vara stum. Har bara visserligen prövat att få den att gå runt genom att ha en växel i och rulla den. Men ska skruva bort tändstiftet och kolla med kamera hur det ser ut till att börja med. Sen blir det väl till att skruva loss motorn och dela den för att renovera den i först, innan jag tar tag i det övriga.
Så är det någon här som har delar till en Topper som ni ser saknas på bilden får ni mer än gärna höra av er! Även om ni har tips på hur jag ska gå tillväga för min första mopedrenovering till orginalskick.
mvh
Kenneth
Projekt Crescent Topper
-
Projekt Crescent Topper
Senast redigerad av Kenneth Eriksson den 28 jul 2024, 19:29, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Projekt Crescent Topper
få bara snurr på motorn och ge övrigt bara en service...
Den patinan som moppen har ska du vara rädd om.
Prova spreya in rostolja typ 556 i tändstiftshålet och
låt det dra...byt olja i växellådan...
ger moppen en

Den patinan som moppen har ska du vara rädd om.
Prova spreya in rostolja typ 556 i tändstiftshålet och
låt det dra...byt olja i växellådan...
ger moppen en

Den första handväxlade Toppern jag har sett hittills, måste ha varit en gubbe som varit första ägare?
-
Ja, handväxel var ju rätt udda på den, och Crescentmärket likaså. Har jag fattat rätt var Topper & Trapper Monark (med Hva), medan 50S & 50SS var Crescent (med Sachs).
Oavsett det tycker jag du gjort ett riktigt fynd!
Bara att gratulera och önska lycka till
Oavsett det tycker jag du gjort ett riktigt fynd!
Bara att gratulera och önska lycka till
Det är aldrig för sent att ge upp!
-
Tackar!
Jag hoppas verkligen att detta är original då, både med Crescentmärket och handväxeln!
Är det så, så kanske denna är en riktigt udda variant av Topper!
Är det någon som isåfall kan, eller vet vart man kan hitta mer information om så är fallet? Eller om det är något som kommit till på senare år...?
Finns det flera forum mm där man kan hitta och få mer information? (Har hittat och gått med i ett antal grupper på FB nu med)
Jag hoppas verkligen att detta är original då, både med Crescentmärket och handväxeln!
Är det så, så kanske denna är en riktigt udda variant av Topper!

Är det någon som isåfall kan, eller vet vart man kan hitta mer information om så är fallet? Eller om det är något som kommit till på senare år...?
Finns det flera forum mm där man kan hitta och få mer information? (Har hittat och gått med i ett antal grupper på FB nu med)
raketsport
https://www.raketsport.com/topper_50ss.htm

Överdimensionerad, säker HVA exportmotor med för radio- och tv-avstört tändsystem
Strålkastare och bakljus i modern cup-line form.
Teleskopgaffel fram med oljedämpning.
Elegant uppåtsvängt avgasrör med jet-tratt
Fullbromsnav med 118mm kullager. Ryckutjämnare i baknavet.
TT-tank med knäanslutning och körriktigt TT-sadel.
Hastighetsmätare monterad på TT-vis opå styret.
Ny låg ramkonstruktion.
21" mc-däck med "riv"mönster.
Djupglansförkromade skärmar och fälgar.

https://www.raketsport.com/topper_50ss.htm

Överdimensionerad, säker HVA exportmotor med för radio- och tv-avstört tändsystem
Strålkastare och bakljus i modern cup-line form.
Teleskopgaffel fram med oljedämpning.
Elegant uppåtsvängt avgasrör med jet-tratt
Fullbromsnav med 118mm kullager. Ryckutjämnare i baknavet.
TT-tank med knäanslutning och körriktigt TT-sadel.
Hastighetsmätare monterad på TT-vis opå styret.
Ny låg ramkonstruktion.
21" mc-däck med "riv"mönster.
Djupglansförkromade skärmar och fälgar.

-
Tack, men den sidan känner jag redan till. Men finns det någon/några andra sidor med mer information om min moped 1205? Och fanns det variationer av den, då min har handväxel?