Helrenovering crescent 1279, års 1967ish
Helrenovering crescent 1279, års 1967ish
Plockade ned mopeden i molekyler och lät ramen samt alla plåtdelar/kåpor/tank åka på botox och face-lifting hos en seriös verkstad där allt blästrades till grunden och sedan lackerade i konstens alla regler.
Slipat ned motorkåpor och motor själv och sedan rengjort och lackat allt själv hemma.
Fälgarna var vita förut och sjöng på den sista versen så jag lade ned många timmar att slipa ner noggrant båda fälgar och sedan grundat, lackat och klarlackat.
Nav och delar rengjorde jag och putsade upp noga. Ekrar var bytt tidigare så maskade samtliga vid lackning. Slaveri!
Med goda vänners krafter monterades mopeden sedan ihop bit för bit, del för del och mycket nytt köptes tex reglagesats med klassiska majskolvar, splirrans framlykta insats, däck med slang och tillbehör, tändkabel och tändhatt samt passande kvalitets-stift, vajrar med smörjkoppar, bussningar i topplocket och övriga motorbussningar, sadel samt fäste, 3.5hk cylinder från NTS men gamla fina förgasaren sitter på och den är på lite steroider men bara 12mm, kromad Hella baklykta med bromsljus, kvalitetskran till tanken med öppningsbart fint bensinfilter samt en bra bensinslang, ny, fet och solid skruv till luckan på mittkåpan, nya "trim"-lameller med starkare fjädrar och ny mittplåt och till det en fin-fin motor/växellådsolja från alvars som är skapt för äldre motorer, passade även på att dra en ny kabelstam så att all el är helt nydragen samt fästs upp på bra vis... ljuddämpare bytt med snedskuren ände och typ öppet rör förutom en mesig insats som förmodligen gör mkt för ljudnivån om inte annat..samt sedan proffsigt svetssömm av krök till ljuddämpare. Tätt som en plätt...eller... mått 28mm från kröken och bortåt... hehe...
Dekaler köpte jag endast till tank och dom minsta i det arket då det passade fint tkr jag. Dekaler var samma som satt på moppen när den tillverkades...
Ja... många många pengar senare och moppen är helt klar!
Ramen är lackerad i vitaste Volvo vit, högblank.
Kåpor, plåt och tank är lackerad i en Candy Apple Red Metallic.
Fälgarna är lackade med silver fälgfärg, normalblank och även en 2k klarlack blank.
Har förlorat min gamla telefon så saknar all media som låg i den men bjuder på ett par halvbra bilder från när den blev klar.
Detta är första gången jag renoverar en moped på egen hand och jag har lärt mig så sjukt mycket som är ren kunskap att ha lagrad. Mkt tillfreds på den fronten!
Mvh
Slipat ned motorkåpor och motor själv och sedan rengjort och lackat allt själv hemma.
Fälgarna var vita förut och sjöng på den sista versen så jag lade ned många timmar att slipa ner noggrant båda fälgar och sedan grundat, lackat och klarlackat.
Nav och delar rengjorde jag och putsade upp noga. Ekrar var bytt tidigare så maskade samtliga vid lackning. Slaveri!
Med goda vänners krafter monterades mopeden sedan ihop bit för bit, del för del och mycket nytt köptes tex reglagesats med klassiska majskolvar, splirrans framlykta insats, däck med slang och tillbehör, tändkabel och tändhatt samt passande kvalitets-stift, vajrar med smörjkoppar, bussningar i topplocket och övriga motorbussningar, sadel samt fäste, 3.5hk cylinder från NTS men gamla fina förgasaren sitter på och den är på lite steroider men bara 12mm, kromad Hella baklykta med bromsljus, kvalitetskran till tanken med öppningsbart fint bensinfilter samt en bra bensinslang, ny, fet och solid skruv till luckan på mittkåpan, nya "trim"-lameller med starkare fjädrar och ny mittplåt och till det en fin-fin motor/växellådsolja från alvars som är skapt för äldre motorer, passade även på att dra en ny kabelstam så att all el är helt nydragen samt fästs upp på bra vis... ljuddämpare bytt med snedskuren ände och typ öppet rör förutom en mesig insats som förmodligen gör mkt för ljudnivån om inte annat..samt sedan proffsigt svetssömm av krök till ljuddämpare. Tätt som en plätt...eller... mått 28mm från kröken och bortåt... hehe...
Dekaler köpte jag endast till tank och dom minsta i det arket då det passade fint tkr jag. Dekaler var samma som satt på moppen när den tillverkades...
Ja... många många pengar senare och moppen är helt klar!
Ramen är lackerad i vitaste Volvo vit, högblank.
Kåpor, plåt och tank är lackerad i en Candy Apple Red Metallic.
Fälgarna är lackade med silver fälgfärg, normalblank och även en 2k klarlack blank.
Har förlorat min gamla telefon så saknar all media som låg i den men bjuder på ett par halvbra bilder från när den blev klar.
Detta är första gången jag renoverar en moped på egen hand och jag har lärt mig så sjukt mycket som är ren kunskap att ha lagrad. Mkt tillfreds på den fronten!
Mvh
Senast redigerad av Nassjo den 27 jul 2024, 04:48, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish
Superfin
Läcker bild med väggmålningen bakom



Läcker bild med väggmålningen bakom

Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish



En av e vackraste mopeder jag sett
i mitt 63:åriga liv.
Great work!
Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish
Snyggt! Himla fint med silver på fälgarna också, det blir lite aluminiumlook på dem.
Apollo 8037, klenstummis
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 31 jan 2023, 00:21
Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish

Gratulerar till en snyggt genomförd första mopperenovering!
Den kommer du få många sköna mil på, tills du skaffar nästa

Det är aldrig för sent att ge upp!
Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish
Jag ville få till den där "silver" looken istället för att kroma hos proffs eller köpa nya kromade.
Gillar själv att fälgarna inte lyser som kromade fälgar gör, det ger en lite mer gedigen känsla på nåt sätt känner jag.
Färgen är förövrigt, Grundfärg grå språkbruk med rostskydd från Nyhems färghus.
Lacken är Biltemas egna fälgfärg som går som silver.
Klarlacken är Biltemas mellanlanda klarlack.
Grund 2 ggr
Spraylacken 2 ggr
Klarlacken 3 ggr.
Kört omkring 20 mil sedan dom var helt iordninggjorda och måste verkligen säga att färgen från Biltema förvånar mig , på ett högst positivt sätt! Ser ingen direkt skillnad på dem då eller nu.
Mvh
Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish
Håller ögonen och öronen öppna på nätet och IRL och med ett ordentligt tålamod så kommer det kanske en chans någon gång som gör familjen ännu något större...Monarspeed skrev: ↑23 maj 2024, 23:07![]()
Gratulerar till en snyggt genomförd första mopperenovering!
Den kommer du få många sköna mil på, tills du skaffar nästa![]()

Önskar helst att gå loss på en typ äldre Vespa, crescent 2000, en monarscoot eller varför inte någon äldre frän Lambretta...
Mvh
Re: Helrenovering crescent 1279, års 1967ish
Ja den moppen såg snygg ut 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....