Hej.
Nybliven med 50ss men tyvärr tycker jag att motorn låter illa. Det är ett knastrande missljud som är hela tiden även vid belastning. Jag undersökte lite i eftermiddags.
Det ser smutsigt ut i vevhuset, smutsen sitter fast och är typ inbränd. Ser illa ut. Är det normalt?
Vevstaken är glapp i sidled toppen kan röras ca 1.5mm! Inget kännbart glapp i längsled. Kolvbulten genom vevstaken kan "vickas" det finns alltså ett litet glapp där. I övrigt så ser kolv och cylinder lite slitet ut så är inställd på att byta det och kolvbultslager+bult. Fanns ingen topplockspackning.
Jag är ny vad gäller mopeder och är därför tacksam för tips från er. Dvs vad hade ni gjort/bytt?
Nu är min 50ss en fin originalmoped och vill behålla den så men att fräsa av toppen något för att klara backarna bättre är jag lite sugen på. Hur mycket ska jag isf fräsa bort? Jag är typ ute efter 10-15% procent extra kraft.
Tack på förhand.
Motofrågor Sachs 50/3LFS
Re: Motofrågor Sachs 50/3LFS
Hej Luddvard och varmt välkommen till Raketsports mopedforum!
Det glädjer mig att du skaffat dig en Sachsmotor att greja med och jag föreslår att du endast byter cylinder, kolv och kolvbult. Det är busenkelt!
Du behöver vara utbildad mekaniker och ha jobbat med det några år så att du har god mekvana. Sedan behövs en fräsmaskin, en svarv och kanske det viktigaste av allt - en 12,02mm brotch. Sen är det bara att köra - de här motorerna är trevliga att jobba med. Reservdelarna är varsamt tillverkade med en hög nivå av engagemang och entusiasm.
Lycka till med allt i garaget nu!
Det glädjer mig att du skaffat dig en Sachsmotor att greja med och jag föreslår att du endast byter cylinder, kolv och kolvbult. Det är busenkelt!
Du behöver vara utbildad mekaniker och ha jobbat med det några år så att du har god mekvana. Sedan behövs en fräsmaskin, en svarv och kanske det viktigaste av allt - en 12,02mm brotch. Sen är det bara att köra - de här motorerna är trevliga att jobba med. Reservdelarna är varsamt tillverkade med en hög nivå av engagemang och entusiasm.
Lycka till med allt i garaget nu!
Re: Motofrågor Sachs 50/3LFS
Ja hej Luddvard.
Tur att du är humoristiskt sarkastisk, för hade du varit av den bittra typen så skulle du nog inte få något svar alls.
Jag kan ganska lite om Sachs då de alltid (för mig) varit en ointressant motor med föråldrad konstruktion och ett otrevligt vasst (rasslande) ljud.
Men med tanke på dina bra bilder, så kan man nog konstatera att motorn har körts med tvivelaktig olja som satt av sig på de flesta ytor i vevhuset.
Det ser faktiskt ut som en REX (Pilot) 504-motor som jag renoverade, den var från mitten av 50-talet och troligtvis körd med vanlig mineral motorolja i bensinen, och då hade det koksat fast som på din motor.
Nu var det inga fel i den motorn mer än att det såg för jävlig ut invändigt.
Men ditt oljud är från kolvbultsglapp (som du själv påpekar) och åtgärdas enklast genom att byta kolvbultsbussning. Och byt samtidigt kolv tillsammans med kolvbult.
Och helt korrekt, du behöver en brotsch för att få korrekt kolvbultsspel efter att nya bussningen är inpressad i vevstaken.
Här har du lite tips: https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... achsmotor/
Är nu kolvbultsbussningen glapp så finns risken att du kanske har ett slitet cylinderlopp, vilket du kan känna med fingertopparna i övre delen av cylindern. Är det tydlig vändkant i cylindern där kolvringarna "vänder" så är cylinder nog så sliten att en uppborrning till nästa överdimension kan vara nödvändig.
Har du däremot inga vändkanter så är det nog tillräckligt med ett kolvbyte och en försiktig honing av cylinderloppet. Detta kommer att öka kompressionstrycket och styrkan en del, typ till hur motorn var när den var ny.
Sachs har ingen topplockspackning.
Är som tidigare nämnt ingen mästare på Sachs, så frågan om att plana toppen (eller byta till någon annan) lämnar jag till någon duktigare.
/Robban.
Tur att du är humoristiskt sarkastisk, för hade du varit av den bittra typen så skulle du nog inte få något svar alls.
Jag kan ganska lite om Sachs då de alltid (för mig) varit en ointressant motor med föråldrad konstruktion och ett otrevligt vasst (rasslande) ljud.
Men med tanke på dina bra bilder, så kan man nog konstatera att motorn har körts med tvivelaktig olja som satt av sig på de flesta ytor i vevhuset.
Det ser faktiskt ut som en REX (Pilot) 504-motor som jag renoverade, den var från mitten av 50-talet och troligtvis körd med vanlig mineral motorolja i bensinen, och då hade det koksat fast som på din motor.
Nu var det inga fel i den motorn mer än att det såg för jävlig ut invändigt.
Men ditt oljud är från kolvbultsglapp (som du själv påpekar) och åtgärdas enklast genom att byta kolvbultsbussning. Och byt samtidigt kolv tillsammans med kolvbult.
Och helt korrekt, du behöver en brotsch för att få korrekt kolvbultsspel efter att nya bussningen är inpressad i vevstaken.
Här har du lite tips: https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... achsmotor/
Är nu kolvbultsbussningen glapp så finns risken att du kanske har ett slitet cylinderlopp, vilket du kan känna med fingertopparna i övre delen av cylindern. Är det tydlig vändkant i cylindern där kolvringarna "vänder" så är cylinder nog så sliten att en uppborrning till nästa överdimension kan vara nödvändig.
Har du däremot inga vändkanter så är det nog tillräckligt med ett kolvbyte och en försiktig honing av cylinderloppet. Detta kommer att öka kompressionstrycket och styrkan en del, typ till hur motorn var när den var ny.
Sachs har ingen topplockspackning.
Är som tidigare nämnt ingen mästare på Sachs, så frågan om att plana toppen (eller byta till någon annan) lämnar jag till någon duktigare.
/Robban.
-
- Inlägg: 1471
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Motofrågor Sachs 50/3LFS
Skulle nog satsat på en ny 3.5 ha cylinder med ny kolv och ett nytt kolvbults lager då kan du behålla original förgasaren toppen ska de inte vara någon packning om du ska ha bort koksningen av oljan i vev huset men då måste du klyva motorn så om de övriga axlarna känns bra i glappet så kör så.
Re: Motofrågor Sachs 50/3LFS
Hej och tack för era svar.
Jag bytte faktiskt just cylinder, kolv, bult och passade på att köpa en 3,5a. Nu är missljudet borta och mopeden går bra. Klyva motor får jag roa mig med efter sommaren eller vid någon framtida översyn men jag hör era tips och det blir ju att fräscha upp sen.
Inga trevliga motorer att hålla på med men antar att man tar bort fläkthuset/kåpan runt cylinder nästa gång- det blev onödigt bökigt.
Nu går den som sagt igen men införskaffade Zundapp i gott skick så det blir lite variation
Jag bytte faktiskt just cylinder, kolv, bult och passade på att köpa en 3,5a. Nu är missljudet borta och mopeden går bra. Klyva motor får jag roa mig med efter sommaren eller vid någon framtida översyn men jag hör era tips och det blir ju att fräscha upp sen.
Inga trevliga motorer att hålla på med men antar att man tar bort fläkthuset/kåpan runt cylinder nästa gång- det blev onödigt bökigt.
Nu går den som sagt igen men införskaffade Zundapp i gott skick så det blir lite variation

Re: Motofrågor Sachs 50/3LFS
Då har du ju löst sommaren... Du åker Zündapp varje dag 
