bananskal och pts...
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
bananskal och pts...
Jaha lite typiskt mig ändå..
Inte hängt på tradera på länge nu men gjorde misstaget igår..
Halkade in på ett bananskal och de råkade vara 3 minuter
kvar innan auktionsavslut på en PTS eller en patinerad Tomos... Tre minuter är väl egentligen inte riktigt min startsträcka på ett mopedköp.
Men gillade modellen.. Föredrar lite Tomos framför Puch...
Alltså visst jag vet de egentligen i alla fall på dessa tidiga Tomos-modeller att de är en
"vanlig" Puch bara licensbyggd av Tomos... Med bara små kosmetiska skillnader.
Men då Tomos är mer ovanlig än Florida så blir de automatiskt lite mer i min smak.
Slängde in ett bud på 8236kr nu inte hunnit kika överdrivet länge, men av de lilla jag sett och läst.
Ändå fått såpass med goda känslor att de befogade budet. Trodde nog inte den skulle bli min..
Men min vart de för 8200kr de bananskalet halkade min väg.
Satt lite förvånad i soffan och undrade vad hände där... Synade bilder lite noggrannare men vart bara mer
förtjust av vad jag såg..Stod att motorn var renoverad men brukar ta sånt med en nypa salt.
Meddelade att hämtar i morgon runt 13tiden. Om de passar halvlång resa med släp ändå..
Hyrde en kärra och tankade full tank och gav mig av för hämta idag och var väl framme för lasta runt ett..
Språkade med ägaren fick reda på att den var tänkt helrenoveras han hade även en redan helrenoverad
i garaget ihop med en urläcker "James Dean" Porsche och en löjligt fin 70-tals bubbla.
Mycket riktigt motorn vart renoverad av motorfirma med nya lager och vev som de vanliga med kvitto på arbetet.
Jag fick även med lite bättre kromdelar han samlat på sig(En bonus minst sagt) inför en planerad renovering som
Parkinsson nu satt stopp för. han hade även hittat och monterat den saknade delen av kedjeskyddet (mer bonus) Testade starta och till gubbens förtret startade den inte. Men inte oroad sprutade in lite
breakclean och den bummade igång fint på den direkt. Så säkert bara lite skit i bränslesystem.
Synade den lite noggrannare innan lastning och konstaterade att bananskalet vart ett riktigt fynd.
Ingen egentlig rost alls ja om man bortser från riklig patina men ramen löjligt fin.
Ja egentligen hela mopeden verkar helt ha undgått 15åringars klåfingriga felskruvningar.
Ett toppen objekt om jag mkt jävig får säga de själv.. Lastad o klar och de bar hemåt..
Nu hemkommen och avlastad kärran tillbaks och en halvsliten Peter intog soffläge..
De enda kreativa som gjordes var de lades in en beställning på ny sadel ett bromsgrepp en låssats
till verktygslådor samt ett par dekaler..
Planen som lades är enkel...
Kan sammanfattas i Få igång och ta bort så mycket patina som möjligt...
Men ändå bara göra mopeden till en patina-moped i version. Å då jag egentligen
ogillar patina mopeder ska de minskas av den varan..
Kommer montera ny sadel handtag gashandtag redan nytt. Korta ner gasvire koppla in elen
naturligtvis få igång den montera den finare tanken styret och pakethållaren. Tanken får dock fortsätta vara kromad.
Tror de ser bra konstigt ut lackera om en tank men inget annat. Dock dekalera bort puch och montera tomos på tanken.
all övrig krom putsas till så bra eller dåligt de går. Kommer i alla fall bli bättre.
Ramen i övrigt lite stålborstning och rostomvandlare och pensebättring där ytrost slagit rot.
Övrigt bara tvätt och vax.
Trimmas?? Får se hur den går först. Plugg redan dragen enligt gubben, men troligen inte mer än lite extra bonfilande om behov finns..
Ja och kanske om de behövs byta avgaspaddan till vanligt avgassystem. Vi får se om den andas ok genom den.
Även denna moped är ändå en moped jag egentligen inte hinner med.
De hänger lite på både leverans av delar och leverans av pysslande... Men planen färdig till långfredag.
Bör hinnas om jag inte blir för kär eller spårar ur.
Ska erkänna lite extra förtjust påminner med sin fotväxel och framåtkick om min första egen köpta moped.
Den vart dock bra mycket mer rostig men även trimmad med 60cc och den svarta färgen hade gnistrande flakes i sig.
Vart inköpt av kompisens storebror för 200kr och var min bara min under 12-13års ålder då den byttes mot en
blå Dakota med där kolven satt fast...
Inte hängt på tradera på länge nu men gjorde misstaget igår..
Halkade in på ett bananskal och de råkade vara 3 minuter
kvar innan auktionsavslut på en PTS eller en patinerad Tomos... Tre minuter är väl egentligen inte riktigt min startsträcka på ett mopedköp.
Men gillade modellen.. Föredrar lite Tomos framför Puch...
Alltså visst jag vet de egentligen i alla fall på dessa tidiga Tomos-modeller att de är en
"vanlig" Puch bara licensbyggd av Tomos... Med bara små kosmetiska skillnader.
Men då Tomos är mer ovanlig än Florida så blir de automatiskt lite mer i min smak.
Slängde in ett bud på 8236kr nu inte hunnit kika överdrivet länge, men av de lilla jag sett och läst.
Ändå fått såpass med goda känslor att de befogade budet. Trodde nog inte den skulle bli min..
Men min vart de för 8200kr de bananskalet halkade min väg.
Satt lite förvånad i soffan och undrade vad hände där... Synade bilder lite noggrannare men vart bara mer
förtjust av vad jag såg..Stod att motorn var renoverad men brukar ta sånt med en nypa salt.
Meddelade att hämtar i morgon runt 13tiden. Om de passar halvlång resa med släp ändå..
Hyrde en kärra och tankade full tank och gav mig av för hämta idag och var väl framme för lasta runt ett..
Språkade med ägaren fick reda på att den var tänkt helrenoveras han hade även en redan helrenoverad
i garaget ihop med en urläcker "James Dean" Porsche och en löjligt fin 70-tals bubbla.
Mycket riktigt motorn vart renoverad av motorfirma med nya lager och vev som de vanliga med kvitto på arbetet.
Jag fick även med lite bättre kromdelar han samlat på sig(En bonus minst sagt) inför en planerad renovering som
Parkinsson nu satt stopp för. han hade även hittat och monterat den saknade delen av kedjeskyddet (mer bonus) Testade starta och till gubbens förtret startade den inte. Men inte oroad sprutade in lite
breakclean och den bummade igång fint på den direkt. Så säkert bara lite skit i bränslesystem.
Synade den lite noggrannare innan lastning och konstaterade att bananskalet vart ett riktigt fynd.
Ingen egentlig rost alls ja om man bortser från riklig patina men ramen löjligt fin.
Ja egentligen hela mopeden verkar helt ha undgått 15åringars klåfingriga felskruvningar.
Ett toppen objekt om jag mkt jävig får säga de själv.. Lastad o klar och de bar hemåt..
Nu hemkommen och avlastad kärran tillbaks och en halvsliten Peter intog soffläge..
De enda kreativa som gjordes var de lades in en beställning på ny sadel ett bromsgrepp en låssats
till verktygslådor samt ett par dekaler..
Planen som lades är enkel...
Kan sammanfattas i Få igång och ta bort så mycket patina som möjligt...
Men ändå bara göra mopeden till en patina-moped i version. Å då jag egentligen
ogillar patina mopeder ska de minskas av den varan..
Kommer montera ny sadel handtag gashandtag redan nytt. Korta ner gasvire koppla in elen
naturligtvis få igång den montera den finare tanken styret och pakethållaren. Tanken får dock fortsätta vara kromad.
Tror de ser bra konstigt ut lackera om en tank men inget annat. Dock dekalera bort puch och montera tomos på tanken.
all övrig krom putsas till så bra eller dåligt de går. Kommer i alla fall bli bättre.
Ramen i övrigt lite stålborstning och rostomvandlare och pensebättring där ytrost slagit rot.
Övrigt bara tvätt och vax.
Trimmas?? Får se hur den går först. Plugg redan dragen enligt gubben, men troligen inte mer än lite extra bonfilande om behov finns..
Ja och kanske om de behövs byta avgaspaddan till vanligt avgassystem. Vi får se om den andas ok genom den.
Även denna moped är ändå en moped jag egentligen inte hinner med.
De hänger lite på både leverans av delar och leverans av pysslande... Men planen färdig till långfredag.
Bör hinnas om jag inte blir för kär eller spårar ur.
Ska erkänna lite extra förtjust påminner med sin fotväxel och framåtkick om min första egen köpta moped.
Den vart dock bra mycket mer rostig men även trimmad med 60cc och den svarta färgen hade gnistrande flakes i sig.
Vart inköpt av kompisens storebror för 200kr och var min bara min under 12-13års ålder då den byttes mot en
blå Dakota med där kolven satt fast...
Re: bananskal och pts...
Gratulerar till vinsten, ser inte illa ut. Önskar dig all lycka till med din Push 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Nä Tomos om jag får be ändå lite coolare än Puch...
Naturligtvis om man planerat något så skiter de sig dagens sista jobb krånglade till sig
då de visat sig kommit in vatten i elskåpet dränkt elschema till en våt klump.. Avlivat en frekvensomvandlare.
Men även ett en och utgångskort.. Så en timme sen hem.
Sen hade grabben beslutat stanna hos mig i mamma veckan (påsklov) så tappade ytterligare lite tid på matlagning..
Visst stekt falukorv potatis o vit sås är snabbt ihopslängt men en kaffe och smörgås hade gått fortare...
Så fick stressat på tänkte startat mopeden och lite mer..
Nu hoppade jag starten då jag insåg bensin komm inte ur kranen och när de väl komm något var de en sörja.
Patinan på tanken tydligen även invändigt..
Så tog in den medföljande extratanken.. Tyvärr inte samma riktigt och de snygga skruvade plasttanklocket går
inte flytta över... (ändå en tillfällig tank får leta mer rätt senare). Ja nu står tanken i alla fall med label off och plastfolie
på diskbänken kan ju stå där hela dagen i morgon också om märken inte släppt...
Så tog tag i minska ner patina i stället..
Framfälgen löjligt rostig... Men gav mig på ändå med lite rostlösare mässingsborste och grillfolie.. Tänker absolut inte säga de vart bra men i alla fall lite bättre.
Å lite bättre än inget. Gav i alla fall viss förhoppning för bakfälgen
då den i alla fall har lite synligt krom från början..
Samma sak med gaffelkrom.. allt annat än bra men inte sämre så succè av litet format. Sen gav jag mig på framskärmen.. nu bara duttat i lite färg i de största färgsläpp och reporna. Borde eller hade velat hunnit med bättrat lykthuset och gaffelben också idag.
Men tid sprang ifrån mig.
Såg även att de saknades en låsskruv.. Nån som vet gängan vore bra ändå en halvviktig skruv
jaja de som hunnits med är ju bara bra..
Fortsättning i morgon...
som gärna fått suttit på vid provkörning...
Re: bananskal och pts...
Ingen fara med patina(så länge inte helt sönderrostat). Fram med Swinton och kör loss
Köpte Tomos upp Push? Sonens Flexer var ingen favvo moped att mecka med.

Köpte Tomos upp Push? Sonens Flexer var ingen favvo moped att mecka med.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Nja Patina kräver så sjukt med jobb att hålla efter hela tiden att hålla nått som får rosta ifrån att rosta mer kräver
ju så mycket mer av ägaren de klart finns gott om folk som skyller på patina och inte gör ett skit för att hålla patinan i skick..
Tomos var ju en skattegrej från början de var dyrare exportera hela mopeder.. För att undgå dyra tullkostnader så valde Puch ett sammarbete
med en mekanisk verkstad de skickade en komplett moped i delar och den plockades ihop i Tomos verkstad och såldes under namnet Tomos.
På så vis kom de åt andra marknader utan att behöva öka priset motsvarande tullkostnaden...
Senare utvecklades Tomos från en ren monteringslinje till egna produktioner de gjorde väl först en egen motor och monterade på Puch-ramar senare hela mopeder själva... Men dessa tidiga Tomos är ju typ en Puch som monterats ihop i Tomos monteringslinje.(gör de i alla fall lätt med delar)
Men nu ätit så ut fortsätta...
I övrigt föredrar jag lite patina i mina ögon är en rostig ram inget jag eftersträvar men en patinerad och småbättrad originallack är bara trevligt..
I övrigt för mycket rost på krom är ingen höjdare heller men ärrad och vårdad på samma gång en jäkla balansgång... Å som sagt patina ett helsike hålla efter...
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Många bakslag under kvällen men i stort nöjd även om de vart en kväll som
"bygget" känts som de delvis gått baklänges...
Tank legat över 24h med gladpack och dekal off. Grabben har påsklov och skött sitt uppdrag
att lyfta på plasten och spruta lite mer dekal off så de inte fått möjlighet torka också. Så dekaler släppte lätt och utan spår...(framsteg) Leverans från Puchverkstaden så dekaler sadel och lite annat kommit.
Tyvärr vart ju tanken lite olika större tanklock med bajonettfattning och helkromad.
Å patina i form av lite småbucklor men de får duga en klar förbättring lär de bli.
Framskärmen fick sig lite bananvax och fick ses som färdigt.. Gamla tanken av och fått bättrat lite ytrost på gaffelben och ram.
Skärm återmonterad o däck också planen vart bytt styre under kvällen.. Men de visade sig inte vara likadant de som sitter på lite bredare och annan knyck.
Å då jag helt enkelt tyckte de gamla syret var för jäkla mycket skönare så bestämde jag mig skippa bytet.
Sparar väl tid men ändå bakslag tycker egentligen de styret har lite för mycket patina. Dock går åkkomfort före. Blir lite rostlösare på och gnugga aliminiumfolie i stället och bättra med silverfärg och liten pensel..
Jaja hämtade in pakethållaren konstaterat att klämman vart snyggare på den så tänkte flyttat över.
Visade sig att ny pakethållare var snarlik men inte samma.. Smalare pakethållare och klämma.
Men bredare mellan stötdämparfästen... Bakslag blir samma som styret gnugg o bättring..
Så tog mig ann byta lås i verktygslådor.. Fått av båda och dit ena låset.
Konstaterat att bakdel varit svart men båda locken röda spelar ju mindre roll ska bättras till och färdigställas
i morgon för drabbades av trötthet o konstaterade att klockan vart kvällen. Ytterligare ett bakslag fanns tydligen inga M7 i Skene järn så beställt med tur kommer de på torsdag men kan ju skita sig.
Jaja vad som hinns i morgon återstår att se men hoppas de kommer bli lite montering så känslan att
de går framåt infinner sig..
"bygget" känts som de delvis gått baklänges...
Tank legat över 24h med gladpack och dekal off. Grabben har påsklov och skött sitt uppdrag
att lyfta på plasten och spruta lite mer dekal off så de inte fått möjlighet torka också. Så dekaler släppte lätt och utan spår...(framsteg) Leverans från Puchverkstaden så dekaler sadel och lite annat kommit.
Tyvärr vart ju tanken lite olika större tanklock med bajonettfattning och helkromad.
Å patina i form av lite småbucklor men de får duga en klar förbättring lär de bli.
Framskärmen fick sig lite bananvax och fick ses som färdigt.. Gamla tanken av och fått bättrat lite ytrost på gaffelben och ram.
Skärm återmonterad o däck också planen vart bytt styre under kvällen.. Men de visade sig inte vara likadant de som sitter på lite bredare och annan knyck.
Å då jag helt enkelt tyckte de gamla syret var för jäkla mycket skönare så bestämde jag mig skippa bytet.
Sparar väl tid men ändå bakslag tycker egentligen de styret har lite för mycket patina. Dock går åkkomfort före. Blir lite rostlösare på och gnugga aliminiumfolie i stället och bättra med silverfärg och liten pensel..
Jaja hämtade in pakethållaren konstaterat att klämman vart snyggare på den så tänkte flyttat över.
Visade sig att ny pakethållare var snarlik men inte samma.. Smalare pakethållare och klämma.
Men bredare mellan stötdämparfästen... Bakslag blir samma som styret gnugg o bättring..
Så tog mig ann byta lås i verktygslådor.. Fått av båda och dit ena låset.
Konstaterat att bakdel varit svart men båda locken röda spelar ju mindre roll ska bättras till och färdigställas
i morgon för drabbades av trötthet o konstaterade att klockan vart kvällen. Ytterligare ett bakslag fanns tydligen inga M7 i Skene järn så beställt med tur kommer de på torsdag men kan ju skita sig.
Jaja vad som hinns i morgon återstår att se men hoppas de kommer bli lite montering så känslan att
de går framåt infinner sig..
Re: bananskal och pts...
En moped har bara ett orört originalskick...
Sen går det ju skruva och mecka bort det
hur mycket som helst...men då är den inte
original o orörd. Ditt problem men inte mitt
så det enda jag tycker synd om är mopeden.
Sen går det ju skruva och mecka bort det
hur mycket som helst...men då är den inte
original o orörd. Ditt problem men inte mitt
så det enda jag tycker synd om är mopeden.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Så får du tycka och något jag definitivt inte håller med om alls. Det finns inget fel i att bättra de som blir dåligt. Finns inte ens fel i att renovera heller. Enligt dig vore de uppenbart bästa ett låta mopeden stå och fortsätta förfalla!! Redan är tanken såpass oduglig att den inte fungerar.. Visst du må tycka att det är fel att jag gnuggar av fälgarna med rostlösningsmedel och aluminiumfolie. Men det skyddar mopeden! Rosten framfart hindras från att fortsätta rasera fälgen... Visst du må tycka det är fel att skrapa bort rosten lägga på roststopp och dutta i lite toppfärg över skadorna. Men de förhindrar förfallet och rosten från att ta över.... Du får gärna tycka det!! Själv precis som materialläran, ser jag ingen som helst nytta i att låta saker förfalla... Men som sagt du får gärna förstöra dina saker och tillåta dem tyna bort för framtiden. Du må tycka det är fel byta en trasig sadel men jag föredrar kunna både köra som sitta på mopeden. De klart vore jag nöjd med att titta men varför äga något man inte kan bruka?? Så fortsätter jag se till att vårda och sköta laga det som går sönder eller tiden sargar så de överlever och att jag kan fortsätta njuta av dem... I övrigt vad är original är det något som rosten får härja fritt i eller ett original fordon som vårdats och bättrats skötts och reparerats när de gått sönder.. En patinerad originallack är en lack som är original i grunden och fått sina skador omskötta enligt mig. enligt dig är det lack som inte längre finns kvar då ingen skött den..
I övrigt extra kul att du kritiserar min Tomosbygge de är ändå ett patinabygge dvs inte ens en renovering utan bara en tillsnygging och att hålla efter den från fortsatt förfall... Ja med undantag av byte av tanken (å även den ska bytas till rätt modell när jag hittar en friskare) men jag föredrar kunna köra mopeden mer än till brevlådan för att gå hem så då får de bli en helkromad så länge...
I övrigt tycker jag denna Tomos är en toppenmoped. Visst inte hunnit startat den ännu då tanken är dålig. Visst inte original då motorn varit inne på en motorfirma och renoverats med lager som vev och patinan fått övergå till rent förfall. Sen har ju någon tidigare ägare uppdaterat denna Superioren till en De luxe åxå och monterat annan pakethållare som verktygslådor. Men de ser jag bara som ett tidsdokument och förbättring under åren som gått. Men den är nu på god väg att bli en trevlig välskött och småbättrad patinamoped som dock håller patinan i schack från att tillåta tiden som väder att fortsätta långsamt förfalla mopeden till skrot...
Re: bananskal och pts...
Jag tycker du ligger på en lagom nivå med att få till en fungerande moped i ett skick som de flesta moppar var när de var några år gamla och användes varje dag. En renoverad moped i nyskick är ju trevlig att titta på men en orörd original moped är viktig som referens. Mellan dessa två extrema tillstånd så finns det ju den stora mängden användbara moppar som fått sina slitage delar bytta och blivit lite ändrade för att ägaren gilla dem så men som fortfarande är roliga och användbara gamla fordon. På sextio talet gjordes hemska ingrepp av grabbarna som ville tuffa till sina moppar men om det är värt att spara eller inte i dag kan diskuteras 

Re: bananskal och pts...
Upp till var o en...
Men själv tycker jag om
oskruvat original om det
fungerar...med serviceunderhåll.
Men själv tycker jag om
oskruvat original om det
fungerar...med serviceunderhåll.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Får man ju tycka medan jag anser att tvätta vårda och bättra är en viktig del av de nödvändiga underhållet. En tvätt och vaxning är ingen våldtäkt utan nödvändig service och vård. Å en bättrad rostskada är inte mordförsök utan ett sätt att se till att saker inte förfaller.. på samma vis som om jag får ett stenskott på bilen så tillåter jag de inte rosta till ett jättestort hål och lagar först när besiktning säger de är vassa kanter.. Lika självklart stoppa rost o dutta i färg efter behov på mopeden..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Gått som tåget idag dvs pö om pö med vissa förseningar...
I alla fall fått gjort en hel del inkl åkt och fixat grabbens moped i Kinna..
snyggat till bakre stötdämpare och pakethållare... kromsarg och framlampan..
Reflektorn vart inte i bästa skick skrapade bort löst och tunnast möjliga silvermetallic.
Såpass tunt att kvarstående kromad ytor lös igenom och tokrostade ytor vart i alla fall nertonade.. Fanns inget tätgummi mellan glas och reflektor vilket förklarar både varför glaset snurrade
och skick på reflektor...
Körde en enkel lagning tog bara limpistolen och limmade en sträng runt.
Körde på med värmepistolen så de flöt ut och limmade ihop och tätt.. "Reparerade" även baklampglaset övre orange bromsljus glas med limpistolen.
Gått en flisa ur de glaset och synd att de skulle regna in i en övrigt frisk baklampa.
Är ju ingen egentlig lagning bara en vädertätning.
Fick "bredmålat invändigt och baksidan av bakskärmens verktygslådor...
Blir lite försiktigt bättrande av framsidan i morgon..
I övrigt lite duttmålning som tvätt och lite hemskt skadligt vax på de ytor som vart klara.
Ska faktiskt fortsätta duttmåla lite till vill få klart kedjeskydd som sving innan sängen så de kan torka ordentligt under
morgondagen innan jag kommer hem...
Planen är bara kvar putsa upp bakhjul som motorn och avgassystemet i morgon. Räknar även med lite delar
ska dyka upp i morgon. Å upptäckte även de kommer behövas lite till saker. Inget märkvärdigt
en 60cm hastighetsmätarvire samt någon glödlampa ev även fotpinnsgummin vore trevligt fått bytt.
men uppstart och få igång elen samt tillbaks med verktygsväskor på fredag känns nåbart..
I alla fall fått gjort en hel del inkl åkt och fixat grabbens moped i Kinna..
snyggat till bakre stötdämpare och pakethållare... kromsarg och framlampan..
Reflektorn vart inte i bästa skick skrapade bort löst och tunnast möjliga silvermetallic.
Såpass tunt att kvarstående kromad ytor lös igenom och tokrostade ytor vart i alla fall nertonade.. Fanns inget tätgummi mellan glas och reflektor vilket förklarar både varför glaset snurrade
och skick på reflektor...
Körde en enkel lagning tog bara limpistolen och limmade en sträng runt.
Körde på med värmepistolen så de flöt ut och limmade ihop och tätt.. "Reparerade" även baklampglaset övre orange bromsljus glas med limpistolen.
Gått en flisa ur de glaset och synd att de skulle regna in i en övrigt frisk baklampa.
Är ju ingen egentlig lagning bara en vädertätning.
Fick "bredmålat invändigt och baksidan av bakskärmens verktygslådor...
Blir lite försiktigt bättrande av framsidan i morgon..
I övrigt lite duttmålning som tvätt och lite hemskt skadligt vax på de ytor som vart klara.
Ska faktiskt fortsätta duttmåla lite till vill få klart kedjeskydd som sving innan sängen så de kan torka ordentligt under
morgondagen innan jag kommer hem...
Planen är bara kvar putsa upp bakhjul som motorn och avgassystemet i morgon. Räknar även med lite delar
ska dyka upp i morgon. Å upptäckte även de kommer behövas lite till saker. Inget märkvärdigt
en 60cm hastighetsmätarvire samt någon glödlampa ev även fotpinnsgummin vore trevligt fått bytt.
men uppstart och få igång elen samt tillbaks med verktygsväskor på fredag känns nåbart..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Som i alla byggen även ett patinabygge går skiten både framåt och bakåt på samma gång..
Planen var inte stor för torsdagen.. Visst hemma en timme sent.
Men vart ju bara lite yttepytte jobb och ett igång och gärna provtur av mopeden.
Tja visade sig vara värre förgasaren flödade ideligen förstod inte varför..
Rengjordes 4-5ggr bytte både flottör som flottörhuslock men samma nedslående resultat..
Snabbt brumm sedan sur moped och en sur Peter.. Orkade inte brydde mig inte ens om dutta
färgskav på verktygslådor utan gav upp..
Men Mopeden börjar ju se fin ut!
(eller beroende på hur man ser det då den både tvättats som skyddats med lite vax nu är helt raserad och totalförstörd)
Jaja spelar mindre roll fanstyget gick ju inte ändå... Men i morse efter egentligen rotat efter en sån där kil så man kan montera en kina förgasare med lätt böjda
pinnbultar... Så hittade jag ett tomt förgasarhus till Puch.. Hur de kom sig att jag hade ett sådant har jag jäklar
i mig klurat på för inte ägt någon Puch sedan urminnes tider..
Men kan ju följt med nått annat man köpt..
I alla fall vart den lite bonnputsad.. Nu kommer knappast Tomosen vara i egentligt behov av en
extrafilad förgasare. Rätt hämmad av original avgassystem ändå..
Å egentligen skulle det inte göra någon som helst skillnad ändå för huset var ju tomt..
Så allt fick ändå flyttas från originalförgasaren..
Men skadar inte testa allt flyttades över och bonnfilad förgasare på..
Å se på fan flödar inte startade direkt.. Visst lite hämmad av ljuddämpare men brummar på.
Lär säkert rulla alldeles utmärkt...
Å lite brummande filmbevis.. https://www.facebook.com/10000226243643 ... 9731757144
Ja fortfarande paff över de resultat så synade originalförgasaren extra noga..
Hittade en liten por och ev spricka i förgasarhuset som jag misstänker orsakar flödandet.
Men går de framåt så ska de bara även gå bakåt de är ju bara så som det är..
Upptäckte att tanken läcker under verktygsluckan..
Visst de går laga osynligt med lite stålplast efter avfettning och rengöring och så får de bli.
Men ska ju ändå hålla utkik efter en bättre tank.
Nu i alla fall fått skrivit detta samt drukigt kaffe. Fått bättrat i verktygslådor till bakskärm.
Så lite torktid och de ska återmonteras. Ett par skruvar som ska dras åt sadeln justeras.
Sträcka till frambroms sen lär de bli en provtur om inte annat behöver jag ju köpa lite stålplast
om de finns på Gulf..
Planen var inte stor för torsdagen.. Visst hemma en timme sent.
Men vart ju bara lite yttepytte jobb och ett igång och gärna provtur av mopeden.
Tja visade sig vara värre förgasaren flödade ideligen förstod inte varför..
Rengjordes 4-5ggr bytte både flottör som flottörhuslock men samma nedslående resultat..
Snabbt brumm sedan sur moped och en sur Peter.. Orkade inte brydde mig inte ens om dutta
färgskav på verktygslådor utan gav upp..
Men Mopeden börjar ju se fin ut!
(eller beroende på hur man ser det då den både tvättats som skyddats med lite vax nu är helt raserad och totalförstörd)
Jaja spelar mindre roll fanstyget gick ju inte ändå... Men i morse efter egentligen rotat efter en sån där kil så man kan montera en kina förgasare med lätt böjda
pinnbultar... Så hittade jag ett tomt förgasarhus till Puch.. Hur de kom sig att jag hade ett sådant har jag jäklar
i mig klurat på för inte ägt någon Puch sedan urminnes tider..
Men kan ju följt med nått annat man köpt..
I alla fall vart den lite bonnputsad.. Nu kommer knappast Tomosen vara i egentligt behov av en
extrafilad förgasare. Rätt hämmad av original avgassystem ändå..
Å egentligen skulle det inte göra någon som helst skillnad ändå för huset var ju tomt..
Så allt fick ändå flyttas från originalförgasaren..
Men skadar inte testa allt flyttades över och bonnfilad förgasare på..
Å se på fan flödar inte startade direkt.. Visst lite hämmad av ljuddämpare men brummar på.
Lär säkert rulla alldeles utmärkt...
Å lite brummande filmbevis.. https://www.facebook.com/10000226243643 ... 9731757144
Ja fortfarande paff över de resultat så synade originalförgasaren extra noga..
Hittade en liten por och ev spricka i förgasarhuset som jag misstänker orsakar flödandet.
Men går de framåt så ska de bara även gå bakåt de är ju bara så som det är..
Upptäckte att tanken läcker under verktygsluckan..
Visst de går laga osynligt med lite stålplast efter avfettning och rengöring och så får de bli.
Men ska ju ändå hålla utkik efter en bättre tank.
Nu i alla fall fått skrivit detta samt drukigt kaffe. Fått bättrat i verktygslådor till bakskärm.
Så lite torktid och de ska återmonteras. Ett par skruvar som ska dras åt sadeln justeras.
Sträcka till frambroms sen lär de bli en provtur om inte annat behöver jag ju köpa lite stålplast
om de finns på Gulf..
Re: bananskal och pts...
Por i särskilt blandmatrial är aldrig kul, önskar dig framgång med det 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: bananskal och pts...
Tja poren i förgasaren löstes ju genom annat förgasarhus tanken hoppas jag bli tät med bara lite
spackel... men de blir kvällens bekymmer...
Ännu inte fått provkört men redo nu..
El o tank står på kvällens agenda misslyckats tanktätningen har jag en tank till som så länge tank...
Lite nyfiken på hur den går i stort orginal dragen plugg och fick ju sig en bonnfilad förgasare på det.
Men original padda som stryper..
Nått som i alla fall gjorde sig som väntat är de små plåtlådorna gjorde helt
klart mopeden bra mycket fetare.. Tror de vart riktigt tjusigt med en störtbåge också ja de o nya fotgummin hade inte vart fel alls.
Men nu tycker jag mopeden är en riktigt fin patinerad moped...
Dags för få i så mycket bensin jag vågar och ta en provtur..
Provtur avklarad bara positivt från mig lättstartad tillräckligt stark och rapp..
Ingen raket, men heller inte väntat. Men skulle säga att den toppar runt 40-45..
Fast viktigast släpar upp mig för alla backarna på ett tillfredsställande vis..
Som sagt kvällspysslet blir få ihop el och korta gasvajern. Samt viktigast nu inköpt lite stålplast.
Så täta tanken övertygad den blir tät av lite stålplast, med extra thinner för flyta ut bra...