Sackar upp och ner

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Sackar upp och ner

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm..
Tycker jag har ett udda problem med moppen.
Är det inte så att den ska varva ur mer om man jackar kolven?
har gjort både kolvlucka och jack men tycker inte det har gett nån större skillnad. Förutom att motorn inte vill varva ur ordentligt på trean. Farten är dock densamma. Vad kan det vara som förhindrar varvningen? Behöver jag gå ner i framdrev eller vad kan det vara?

Dessutom så har den de senaste dagarna, efter att jag gjorde en kolvlucka, börjat bete sig märkligt. Vid fullgas börjar den sacka och gå ner ca 10km/h i hastighet. Efter kanske hundra meter så går den upp på maxfart igen en stund och sen ner 10km/h. Nån som har en aning om vad det handlar om? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För mej verkar det som att den får för lite soppa, när den saktar ner så fylls soppan på i flotörhuset, så att när det blir fullt så får den mer, och går fortare,( obs! detta är bara en teori) :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo, men jag håller med dig om det. Men i så fall betyder ju det att det är nåt skit med flottören. Att den fastnar i övre läget eller nåt sånt. Men det betyder att det skulle bli helt tomt med bränsle under den så att den sen trillar ner. Känns lite märkligt att det skulle vara så. Men visst verkar det vara nåt med bensinen. Ska kika lite mer på flottören innan jag kör hem och se om det blir nån skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruva ur bensinkranen så skall du se vilken fin gukka där fins. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Skruva ur bensinkranen så skall du se vilken fin gukka där fins.
JA gukka är det nog :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->haha ja jag ska kolla efter gukka!

Men ang. kolven. Hur kan det vara att den vägrar gå upp på toppvarv bara för att jag jackade den? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sister ray skrev:haha ja jag ska kolla efter gukka!

Men ang. kolven. Hur kan det vara att den vägrar gå upp på toppvarv bara för att jag jackade den?
Du kan ha jackat den för mkt. Eller så behöver du ställa in motorn på nytt, T.ex ställa in tändningen. Det problemet hade jag med min Montana. började gå slött. Jackade och luckade kolven. Men blev ingen skillnad. Ställde in tändningen och VDOn noterade ett nytt rekord på 60km/h <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset!
Jag tror inte att jag har jackat den för mycket, har varit ganska återhållsam just för att kunna utesluta det om den skulle börja gå kass.

Men ställa tändningen ja.
Jag har ett bladmått och vet hur man kollar avståndet mellan brytarspetsarna. Men så mycket mer är det inte. har läst en del om att man bär ställs om tändningen så att den tänder tidigare. Men hur? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla på Raketsports mekartipps, :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, det är därifrån jag hämtade kunskap när jag skulle ställa in brytaravståndet. Men nu vet jag ju inte ens vad det är jag ska ställa in. Ska den tända tidigare eller? Då är det bara, enligt mektips, att vrida ankarplattan mot svänghjulets riktning. Men ankarplattan, är det den som tändspole, kondensator etc sitter på? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sister ray skrev:ja, det är därifrån jag hämtade kunskap när jag skulle ställa in brytaravståndet. Men nu vet jag ju inte ens vad det är jag ska ställa in. Ska den tända tidigare eller? Då är det bara, enligt mektips, att vrida ankarplattan mot svänghjulets riktning. Men ankarplattan, är det den som tändspole, kondensator etc sitter på?
JA
kolla först åt vilket håll svänghjulet går när du kickar/trampar, ställ sedan plattan så den kommer före. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör som Conrad föreslog och gör rent bensinkranen. Det kan vara lösningen på alla dina problem. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, det blev inte mycket pillat under helgen, men tänkte skita ner händerna idag om det blir tid över.
Men nåt slog mig nyss. Hur vet jag hur mycket man ska flytta ankarplattan? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnistan kommer i det ögonblick brytarna öppnar. Optimalt sker detta när kolven är 2mm ifrån sitt högsta läge i cylindern ("öd" eller övre dödpunkt).
Du måste kontrollera när dina brytare öppnar i förhållande till kolvens läge. Ställ kolven i högsta läget. Stick ned något lämpligt, tex en blyertspenna, i tändstiftshålet och gör en markering. Vrid svänghjulet mot varvriktningen och kontrollera när brytarna öppnar. Gör en markering på pennan. Mät avståndet mellan markeringarna och du vet motorns förtändning. Vill du ha högre förtändning vrider du tändplattan mot svänghjulets rotationsriktning och vid lägre tvärtom. <!-- </EdIndex> --></div>
sister ray
Inlägg: 72
Blev medlem: 29 apr 2009, 23:00

Inlägg av sister ray »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack för det svaret!!
Precis vad jag behövde veta! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar