Sackar upp och ner
-
Sackar upp och ner
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm..
Tycker jag har ett udda problem med moppen.
Är det inte så att den ska varva ur mer om man jackar kolven?
har gjort både kolvlucka och jack men tycker inte det har gett nån större skillnad. Förutom att motorn inte vill varva ur ordentligt på trean. Farten är dock densamma. Vad kan det vara som förhindrar varvningen? Behöver jag gå ner i framdrev eller vad kan det vara?
Dessutom så har den de senaste dagarna, efter att jag gjorde en kolvlucka, börjat bete sig märkligt. Vid fullgas börjar den sacka och gå ner ca 10km/h i hastighet. Efter kanske hundra meter så går den upp på maxfart igen en stund och sen ner 10km/h. Nån som har en aning om vad det handlar om? <!-- </EdIndex> --></div>
Tycker jag har ett udda problem med moppen.
Är det inte så att den ska varva ur mer om man jackar kolven?
har gjort både kolvlucka och jack men tycker inte det har gett nån större skillnad. Förutom att motorn inte vill varva ur ordentligt på trean. Farten är dock densamma. Vad kan det vara som förhindrar varvningen? Behöver jag gå ner i framdrev eller vad kan det vara?
Dessutom så har den de senaste dagarna, efter att jag gjorde en kolvlucka, börjat bete sig märkligt. Vid fullgas börjar den sacka och gå ner ca 10km/h i hastighet. Efter kanske hundra meter så går den upp på maxfart igen en stund och sen ner 10km/h. Nån som har en aning om vad det handlar om? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo, men jag håller med dig om det. Men i så fall betyder ju det att det är nåt skit med flottören. Att den fastnar i övre läget eller nåt sånt. Men det betyder att det skulle bli helt tomt med bränsle under den så att den sen trillar ner. Känns lite märkligt att det skulle vara så. Men visst verkar det vara nåt med bensinen. Ska kika lite mer på flottören innan jag kör hem och se om det blir nån skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du kan ha jackat den för mkt. Eller så behöver du ställa in motorn på nytt, T.ex ställa in tändningen. Det problemet hade jag med min Montana. började gå slött. Jackade och luckade kolven. Men blev ingen skillnad. Ställde in tändningen och VDOn noterade ett nytt rekord på 60km/h <!-- </EdIndex> --></div>sister ray skrev:haha ja jag ska kolla efter gukka!
Men ang. kolven. Hur kan det vara att den vägrar gå upp på toppvarv bara för att jag jackade den?
Har inte vettet att sluta med moppar.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset!
Jag tror inte att jag har jackat den för mycket, har varit ganska återhållsam just för att kunna utesluta det om den skulle börja gå kass.
Men ställa tändningen ja.
Jag har ett bladmått och vet hur man kollar avståndet mellan brytarspetsarna. Men så mycket mer är det inte. har läst en del om att man bär ställs om tändningen så att den tänder tidigare. Men hur? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag tror inte att jag har jackat den för mycket, har varit ganska återhållsam just för att kunna utesluta det om den skulle börja gå kass.
Men ställa tändningen ja.
Jag har ett bladmått och vet hur man kollar avståndet mellan brytarspetsarna. Men så mycket mer är det inte. har läst en del om att man bär ställs om tändningen så att den tänder tidigare. Men hur? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, det är därifrån jag hämtade kunskap när jag skulle ställa in brytaravståndet. Men nu vet jag ju inte ens vad det är jag ska ställa in. Ska den tända tidigare eller? Då är det bara, enligt mektips, att vrida ankarplattan mot svänghjulets riktning. Men ankarplattan, är det den som tändspole, kondensator etc sitter på? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kolla först åt vilket håll svänghjulet går när du kickar/trampar, ställ sedan plattan så den kommer före. <!-- </EdIndex> --></div>
JAsister ray skrev:ja, det är därifrån jag hämtade kunskap när jag skulle ställa in brytaravståndet. Men nu vet jag ju inte ens vad det är jag ska ställa in. Ska den tända tidigare eller? Då är det bara, enligt mektips, att vrida ankarplattan mot svänghjulets riktning. Men ankarplattan, är det den som tändspole, kondensator etc sitter på?
kolla först åt vilket håll svänghjulet går när du kickar/trampar, ställ sedan plattan så den kommer före. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gnistan kommer i det ögonblick brytarna öppnar. Optimalt sker detta när kolven är 2mm ifrån sitt högsta läge i cylindern ("öd" eller övre dödpunkt).
Du måste kontrollera när dina brytare öppnar i förhållande till kolvens läge. Ställ kolven i högsta läget. Stick ned något lämpligt, tex en blyertspenna, i tändstiftshålet och gör en markering. Vrid svänghjulet mot varvriktningen och kontrollera när brytarna öppnar. Gör en markering på pennan. Mät avståndet mellan markeringarna och du vet motorns förtändning. Vill du ha högre förtändning vrider du tändplattan mot svänghjulets rotationsriktning och vid lägre tvärtom. <!-- </EdIndex> --></div>
Du måste kontrollera när dina brytare öppnar i förhållande till kolvens läge. Ställ kolven i högsta läget. Stick ned något lämpligt, tex en blyertspenna, i tändstiftshålet och gör en markering. Vrid svänghjulet mot varvriktningen och kontrollera när brytarna öppnar. Gör en markering på pennan. Mät avståndet mellan markeringarna och du vet motorns förtändning. Vill du ha högre förtändning vrider du tändplattan mot svänghjulets rotationsriktning och vid lägre tvärtom. <!-- </EdIndex> --></div>
-