Thols 1209
Re: Thols 1209
Med bromspedalen menar du vad som begränsar rörelsen uppåt och neråt vad? Det ska sitta en stålpinne där som hålls kvar av den kupade brickan jag tror vi ser i bild. Brickan ska alltså längre in och hålls fast av fotgummit som kanske är för kort, eller glidit ut en bit.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Thols 1209
Det finns reservdelskataloger i mopedarkivet hos Mopedrenovering att kika i.
Apollo 8037, klenstummis
Re: Thols 1209
Det är precis vad jag menade
Jag har funderat på om det var så enkelt som en rörsprint men det kan nog absolut vara så att gummit inte sitter riktigt där det ska.

Re: Thols 1209
Nu har fotbryggan gåtts igenom och det fanns spår av användning på den kan man säga.
Det var en liten spricka i bromspedalen och röret var lite missformat.
Jag knackade röret runt och borrade ett hål i sprickans ände innan jag svetsade igen hålet samt la på lite mer material för att få en bra form.
Målat och provmonterat. Brickan som ska hålla stoppsprinten på plats kunde röra sig lite för mycket även när fotgummit var i botten.
Problemet löstes med en bit slang.
Sen så hittade jag en annan nål i en extra förgasare som var lite längre så den ska testas.
Så nu är allt hopmonterat och väntar på en provkörning
Det var en liten spricka i bromspedalen och röret var lite missformat.
Jag knackade röret runt och borrade ett hål i sprickans ände innan jag svetsade igen hålet samt la på lite mer material för att få en bra form.
Målat och provmonterat. Brickan som ska hålla stoppsprinten på plats kunde röra sig lite för mycket även när fotgummit var i botten.
Problemet löstes med en bit slang.
Sen så hittade jag en annan nål i en extra förgasare som var lite längre så den ska testas.
Så nu är allt hopmonterat och väntar på en provkörning

Re: Thols 1209
Deep inpact var fint klistermärke
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Thols 1209
Det är jag inte helt säker på men nålarna som ligger över är trevliga 

Re: Thols 1209
Jag har kollat lite på tändstiften sen jag bytte nål i förgasaren.
Det blev en lite längre tur med några andra mopedister och efteråt så kollade jag tändstiftet och tyckte att det såg blekt ut.
Så sen har jag flyttat ned clipset på nålen ett steg och tycker att det fortfarande ser blekt ut. Det ser väldigt sotigt ut på gängorna men porslinet ser alldeles för blekt ut.
Det blev en lite längre tur med några andra mopedister och efteråt så kollade jag tändstiftet och tyckte att det såg blekt ut.
Så sen har jag flyttat ned clipset på nålen ett steg och tycker att det fortfarande ser blekt ut. Det ser väldigt sotigt ut på gängorna men porslinet ser alldeles för blekt ut.
Re: Thols 1209
Vilken hårdhet på stift använder du?
Re: Thols 1209
Jag flyttade upp nålen lite till, så den hamnade så högt det går men den verkar inte gå fetare för det.
Så jag ställde frågor om nålar på FB och fick en del svar med bra info så planen nu är att gå tillbaka till det som borde vara original nålen och kolla vad det sitter för munstycke under nålen istället.Re: Thols 1209
B8 låter för mig som ett väldigt hårt tändstift med tanke på att det tidigare i tråden stod att du körde med en vanlig 3.5 hk cylinder.
-Kan verkligen ett brytarlöst tändsystem påverka rek av hårdhet så mycket (aldrig kört med något sådant själv) även till en så låg trimningsgrad?
-Vilken typ utav bränsle kör du på?
Ju renare bränsle, desto svårare är det att "läsa" stiften.
-Hur gör du ditt testförfarande?
Tänk på att nålmunstycket säger inte så värst mycket om blandningsförhållandet vid körning med trottellyft över 3/4 gas, då är det istället huvudmunstycket (har du ställbart?) som tar över rollen.
Och som vanligt och inte minst när det gäller tändnings och förgasar -inställningar, det finns minst lika många åsikter, teorier och "rätt" som det finns mopedägare!
-Kan verkligen ett brytarlöst tändsystem påverka rek av hårdhet så mycket (aldrig kört med något sådant själv) även till en så låg trimningsgrad?
-Vilken typ utav bränsle kör du på?
Ju renare bränsle, desto svårare är det att "läsa" stiften.
-Hur gör du ditt testförfarande?
Tänk på att nålmunstycket säger inte så värst mycket om blandningsförhållandet vid körning med trottellyft över 3/4 gas, då är det istället huvudmunstycket (har du ställbart?) som tar över rollen.
Och som vanligt och inte minst när det gäller tändnings och förgasar -inställningar, det finns minst lika många åsikter, teorier och "rätt" som det finns mopedägare!
Andreas.
Re: Thols 1209
b8 är det som rekommenderas av tillverkaren så jag går på det men det ska ju gå att läsa ut på stiftet om man har koll vilket jag inte har.
Jag kör på vanlig 95 oktan. jag vet att testutförandet inte är helt enligt boken men jag har flyttat nålen och sen börjat med att få det justerbara munstycket någorlunda rätt för att sedan köra säg 4 km på uppskattad halvgas.
Visst finns det många åsikter men når man några så kanske man hittar nått som funkar
Jag kör på vanlig 95 oktan. jag vet att testutförandet inte är helt enligt boken men jag har flyttat nålen och sen börjat med att få det justerbara munstycket någorlunda rätt för att sedan köra säg 4 km på uppskattad halvgas.
Visst finns det många åsikter men når man några så kanske man hittar nått som funkar

Re: Thols 1209
På min 3,5hkCompact kör jag med NGK B7 eller Bosch W5 motsvarar gamla beteckningen W225
Re: Thols 1209
Håller med de andra, B8 är för hårt/kallt stift.
Du kommer inte upp i den temperatur i förbränningsrummet, att stiftet blir självrensande. Därav sotbildningen, men att porslinet inte blir kanelbrunt kan även det bero på för hårt stift.
Tillverkaren av det brytarlösa vet ju inte vad du har för moped eller trim.
Du kan säkert montera det tändsystemet på en Husqvarna Novolette, men med B8 så kommer det inte att funka bra. Risken att det släcks är stor.
I princip så ska man försöka att ha så mjukt stift som möjligt, fast inte så mjukt att man ska vara skitnervös för att förbränningen ska bli så het att elektroden smälter av
Du kommer inte upp i den temperatur i förbränningsrummet, att stiftet blir självrensande. Därav sotbildningen, men att porslinet inte blir kanelbrunt kan även det bero på för hårt stift.
Tillverkaren av det brytarlösa vet ju inte vad du har för moped eller trim.
Du kan säkert montera det tändsystemet på en Husqvarna Novolette, men med B8 så kommer det inte att funka bra. Risken att det släcks är stor.
I princip så ska man försöka att ha så mjukt stift som möjligt, fast inte så mjukt att man ska vara skitnervös för att förbränningen ska bli så het att elektroden smälter av
Re: Thols 1209
Har en rejält vässad Sachs och så här ser mitt NGK B8 ut efter snart 30 mils körning. Körde B7 på en smula mindre vässad motor förra året och kan tänka mig det igen. Jag tycker att du ska prova ett B6 på din och se hur det ser ut.
Apollo 8037, klenstummis