Modell flygplan.
Re: Modell flygplan.
Kvaddade den senaste modellen igår. Startade och flög, tyckte den var riktigt vacker i luften och flög stadigt och fint. lite rollar och loopingar. Flugit den ganska mycket sedan köpet men inte försökt ta reda på hur länge strömmen till motorn räcker innan den slås från så tänkte flyga lite längre idag. Höll mig därför närmare fältet och lite högre upp på slutet. Men bestämde mig för att landa och svängde in mot fältet, då stoppade motorn, planet sjönk som en tegelsten utan motorkraft och nådde inte fältkanten utan träffade precis diket mellan landnings banan och grannens åker, värsta tänkbara ställe! Så bara att hämta resterna, vingen hade slagit i och splittrats i två delar. Kroppen tämligen oskadd. Men haft roligt för 118 kr med kärran. Den flög ju ok men den höga landnings hastigheten var utmanande.
Tråkigt
Finns det möjlighet att få en signal till handkontrollen eller till telefonen när batterikapaciteten sjunker under ett visst värde?

Finns det möjlighet att få en signal till handkontrollen eller till telefonen när batterikapaciteten sjunker under ett visst värde?
Jo om jag använder ackar med den funktionen inbyggd så får jag tillbaka spänningen till sändaren men de ackarna kostar lite extra så jag har inte brytt mig om att skaffa några sådana. Normalt inget problem, motorn stängs ju av för att mottagaren och servona skall ha ström nog och normalt så kan man glida hem med död motor. Problemet denna gång var ju att motorn stoppade på låg höjd just när det inte fanns några marginaler, landat kort på grannens åker eller i början på flygfältet hade gått bra men nu slog planet i landnings stället och vingen i dikes kanten. Jag kör ju med en timer på i sändaren som varnar när inställd flygtid uppnåtts och sedan säger till varje minut efter det, där har jag ju lagt in bred marginal så när den säger till så förbereder jag landning och landar oftast efter en extra minut. Denna gång planerade jag att landa efter 3 extra minuter för att sedan se när jag skulle ladda acken hur långt den sjunkit i spänning för att veta hur mycket den motor och propeller kombinationen drar i en ganska tung modell. En minut mindre och det hade gått bra 

Jäkla synd på hård krasch, men nu vet du batterimarginalen iallafall... 

Mycket beror ju på hur mycket motorn får gå på full gas. Många modeller har man bara full gas vid starten och vissa manövrar och flyger på halv gas mesta tiden, då räcker acken dubbla tiden.
Ser många filmer på nätet där en person kastar iväg ett plan
som alltid loopar tillbaks o slår ner i huvve på denne...'
Varför blir det så?
som alltid loopar tillbaks o slår ner i huvve på denne...'
Varför blir det så?
Jag har inte sett någon sådan film men rent allmänt är det inte lätt att hand starta ett plan. Gäller att det är rätt trimmat om man kastar med höger handen, då tar det ju tid innan man får tag i spaken på sändaren och kan börja styra. Därför föredrar jag att kasta med vänster hand. Flög ju en del segel kärror på hang förr, då hade jag ju ett stup nedanför så trimma rätt, så var det utrymme att manövrera på sedan. Har några kärror utan landnings ställ som jag kastar i dag men där föredrar jag att ha inkopplat gyro som håller kursen första biten så inget händer innan planet fått upp farten, sedan kan gyrot kopplas bort på en brytare på sändaren.
många var nog glidplan utan motor.
Ja på sådana kan det hända, kastar man hårt så planet får hög fart så ökar lyftkraften på vingen och modellen stiger brant tills farten sjunker och den ramlar ned igen. Kasta ett glidplan fodrar lite övning.
Den här kärran skulle jag inte vilja köra slut på strömmen på, annars är den ett fint exempel på att större flyger bättre
Men jag skulle vara noga med försäkringarna innan jag började flyga ...
https://www.youtube.com/watch?v=G5N9z_fj54I.

https://www.youtube.com/watch?v=G5N9z_fj54I.
Redig storlek på det planet 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Inhandlade för en femhundring en ej komplett byggsats till en sådan här: https://www.youtube.com/watch?v=Irqrim5WOq4.
Fanns lokalt i Kungälv. När jag hämtade den visade det sig att säljaren var en tidigare medlem i den nu nedlagda lokala modellflyg klubben som jag var ordförande för ett år. Så vi kände varandra lite. Han hade inte flugit sedan klubben lades ned och fältet försvann, planen nu är att han skall hälsa på mig nästa gång jag flyger på mitt egna fält för att se om vi kan få igång honom igen
Fanns lokalt i Kungälv. När jag hämtade den visade det sig att säljaren var en tidigare medlem i den nu nedlagda lokala modellflyg klubben som jag var ordförande för ett år. Så vi kände varandra lite. Han hade inte flugit sedan klubben lades ned och fältet försvann, planen nu är att han skall hälsa på mig nästa gång jag flyger på mitt egna fält för att se om vi kan få igång honom igen