Modell flygplan.
Re: Modell flygplan.
Kvaddade den senaste modellen igår. Startade och flög, tyckte den var riktigt vacker i luften och flög stadigt och fint. lite rollar och loopingar. Flugit den ganska mycket sedan köpet men inte försökt ta reda på hur länge strömmen till motorn räcker innan den slås från så tänkte flyga lite längre idag. Höll mig därför närmare fältet och lite högre upp på slutet. Men bestämde mig för att landa och svängde in mot fältet, då stoppade motorn, planet sjönk som en tegelsten utan motorkraft och nådde inte fältkanten utan träffade precis diket mellan landnings banan och grannens åker, värsta tänkbara ställe! Så bara att hämta resterna, vingen hade slagit i och splittrats i två delar. Kroppen tämligen oskadd. Men haft roligt för 118 kr med kärran. Den flög ju ok men den höga landnings hastigheten var utmanande.
Re: Modell flygplan.
Tråkigt
Finns det möjlighet att få en signal till handkontrollen eller till telefonen när batterikapaciteten sjunker under ett visst värde?

Finns det möjlighet att få en signal till handkontrollen eller till telefonen när batterikapaciteten sjunker under ett visst värde?
Re: Modell flygplan.
Jo om jag använder ackar med den funktionen inbyggd så får jag tillbaka spänningen till sändaren men de ackarna kostar lite extra så jag har inte brytt mig om att skaffa några sådana. Normalt inget problem, motorn stängs ju av för att mottagaren och servona skall ha ström nog och normalt så kan man glida hem med död motor. Problemet denna gång var ju att motorn stoppade på låg höjd just när det inte fanns några marginaler, landat kort på grannens åker eller i början på flygfältet hade gått bra men nu slog planet i landnings stället och vingen i dikes kanten. Jag kör ju med en timer på i sändaren som varnar när inställd flygtid uppnåtts och sedan säger till varje minut efter det, där har jag ju lagt in bred marginal så när den säger till så förbereder jag landning och landar oftast efter en extra minut. Denna gång planerade jag att landa efter 3 extra minuter för att sedan se när jag skulle ladda acken hur långt den sjunkit i spänning för att veta hur mycket den motor och propeller kombinationen drar i en ganska tung modell. En minut mindre och det hade gått bra 

Re: Modell flygplan.
Jäkla synd på hård krasch, men nu vet du batterimarginalen iallafall... 

Re: Modell flygplan.
Mycket beror ju på hur mycket motorn får gå på full gas. Många modeller har man bara full gas vid starten och vissa manövrar och flyger på halv gas mesta tiden, då räcker acken dubbla tiden.
Re: Modell flygplan.
Ser många filmer på nätet där en person kastar iväg ett plan
som alltid loopar tillbaks o slår ner i huvve på denne...'
Varför blir det så?
som alltid loopar tillbaks o slår ner i huvve på denne...'
Varför blir det så?
Re: Modell flygplan.
Jag har inte sett någon sådan film men rent allmänt är det inte lätt att hand starta ett plan. Gäller att det är rätt trimmat om man kastar med höger handen, då tar det ju tid innan man får tag i spaken på sändaren och kan börja styra. Därför föredrar jag att kasta med vänster hand. Flög ju en del segel kärror på hang förr, då hade jag ju ett stup nedanför så trimma rätt, så var det utrymme att manövrera på sedan. Har några kärror utan landnings ställ som jag kastar i dag men där föredrar jag att ha inkopplat gyro som håller kursen första biten så inget händer innan planet fått upp farten, sedan kan gyrot kopplas bort på en brytare på sändaren.
Re: Modell flygplan.
många var nog glidplan utan motor.
Re: Modell flygplan.
Ja på sådana kan det hända, kastar man hårt så planet får hög fart så ökar lyftkraften på vingen och modellen stiger brant tills farten sjunker och den ramlar ned igen. Kasta ett glidplan fodrar lite övning.
Re: Modell flygplan.
Den här kärran skulle jag inte vilja köra slut på strömmen på, annars är den ett fint exempel på att större flyger bättre
Men jag skulle vara noga med försäkringarna innan jag började flyga ...
https://www.youtube.com/watch?v=G5N9z_fj54I.

https://www.youtube.com/watch?v=G5N9z_fj54I.
Re: Modell flygplan.
Redig storlek på det planet 

2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Modell flygplan.
Inhandlade för en femhundring en ej komplett byggsats till en sådan här: https://www.youtube.com/watch?v=Irqrim5WOq4.
Fanns lokalt i Kungälv. När jag hämtade den visade det sig att säljaren var en tidigare medlem i den nu nedlagda lokala modellflyg klubben som jag var ordförande för ett år. Så vi kände varandra lite. Han hade inte flugit sedan klubben lades ned och fältet försvann, planen nu är att han skall hälsa på mig nästa gång jag flyger på mitt egna fält för att se om vi kan få igång honom igen
Fanns lokalt i Kungälv. När jag hämtade den visade det sig att säljaren var en tidigare medlem i den nu nedlagda lokala modellflyg klubben som jag var ordförande för ett år. Så vi kände varandra lite. Han hade inte flugit sedan klubben lades ned och fältet försvann, planen nu är att han skall hälsa på mig nästa gång jag flyger på mitt egna fält för att se om vi kan få igång honom igen

Re: Modell flygplan.
Fyllde ju 80 i går så köpt mig ett nytt plan som present.
Egentligen en likadan p 51 som jag redan flyger fast med andra färger men den modellen är skamfilad sedan jag kört en i en Tall efter starten. Problemet är ju att s dessa skal modeller med infällbara ställ vi stå på näsan vid starten på gräsfält så jag brukade starta på vägen utanför. Men så lade vägföreningen på nytt grovt grus så då fungerade inte det. Då försökte jag starta på min infart men där var det träd på vänster sida och bamse tallen rakt fram. Jag startade med lyckades inte svänga brant nog efter att ha lättat utan körde in i Tall grenar med motorn på full speed och ställen ute. Slog ur ställen ur vingarna och motorn ur kroppen. Limmat ihop, sned nos och inte så snygga vingar efteråt men flyger faktist riktigt bra. Löst start problemet med att lägga ut två plåtar på banan och starta på dem, när planen får upp fart så tippar de inte längre på nosen.
Satte ihop nya planet i går, installerade radio mottagaren idag och prov flög, alltid nervöst första starten. Flög bra, lite trimning fodrades på höjd rodret och skev roder känsligheten behövde jag ställa ned så det gjorde jag i sändaren efter landningen, får se om det räcker eller och jag behöver justera lite till efter nästa flygning. Jag kanske skulle målat om till svenska färger Svenska flygvapnet köpte ju många P 51 D efter kriget som flög här ett antal år
Egentligen en likadan p 51 som jag redan flyger fast med andra färger men den modellen är skamfilad sedan jag kört en i en Tall efter starten. Problemet är ju att s dessa skal modeller med infällbara ställ vi stå på näsan vid starten på gräsfält så jag brukade starta på vägen utanför. Men så lade vägföreningen på nytt grovt grus så då fungerade inte det. Då försökte jag starta på min infart men där var det träd på vänster sida och bamse tallen rakt fram. Jag startade med lyckades inte svänga brant nog efter att ha lättat utan körde in i Tall grenar med motorn på full speed och ställen ute. Slog ur ställen ur vingarna och motorn ur kroppen. Limmat ihop, sned nos och inte så snygga vingar efteråt men flyger faktist riktigt bra. Löst start problemet med att lägga ut två plåtar på banan och starta på dem, när planen får upp fart så tippar de inte längre på nosen.
Satte ihop nya planet i går, installerade radio mottagaren idag och prov flög, alltid nervöst första starten. Flög bra, lite trimning fodrades på höjd rodret och skev roder känsligheten behövde jag ställa ned så det gjorde jag i sändaren efter landningen, får se om det räcker eller och jag behöver justera lite till efter nästa flygning. Jag kanske skulle målat om till svenska färger Svenska flygvapnet köpte ju många P 51 D efter kriget som flög här ett antal år

Re: Modell flygplan.
Kollar rullen Pearl Harbo,r P40 där....
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Modell flygplan.
Kan tilläga att jag sågade ned Tallen efter det, den var i vägen i alla lägen ändå. Sparade en bit av stammen till en vimpel som visar vindriktningen.
Fyra av dessa användes som reservdelar.
Totalt levererades 165 st North American P-51 Mustang till Flygvapnet. De fick här beteckningen J 26 Mustang.Fyra av dessa användes som reservdelar.