Vanlig eller ovanlig cylinder??

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 914
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av Peter Holbrant »

Tog igång en Saxoped 57a jag köpte igår...
Behövdes inte så mycket ett par nya ventilgummin rengjort tank ifrån apstinkande gammal bensin...
påbörjade rengöra förgasaren men övergick till låta den ligga dra och monterade en annan
förgasare och den brummade igång så fint..
idag199.jpg
Körde några km provrunda på kvällskvisten skulle väl kört lite längre men kom på att jag glömde
ta på hjälmen så ville inte in i byn och åka...

I alla fall ruggigt nöjd över min 4000kr Saxoped. Riktigt trevlig saknar tyvärr ett par kåpor samt kedjeskydd
och ett lock till hastighetsmätaruttaget ja sen sitter de inga riktiga kilar till tramporna o fel växelhandtag
o lyset fungerar inte... o säkert lite annat fix, men synd gnälla fick den ju hyffsat billigt ändå.
idag201.jpg
Motorn går ändå riktigt trevlig och trots original förgasare som pluggad cylinder drar den upp mig i backarna helt ok.
Naturligtvis ingen raket heller inte tänkt bli luffsade på fint i 32km..

Men man väger ändå inte 15 längre så tänkte ett pluggdrag vore trevligt.. Har ett par 60cc liggandes men
tänkte mig mer en 3,5a och 12mm förgasare + ett par kuggar lite starkare och en modest toppfart på 45 vore lagom.
Nu ville jag inte dra pluggen i originalcylindern och hade ingen pluggdragen liggandes till fläktkyld.

Så kollade in Tradera o hittade en tysk som annonserade ut en cylinder på tradera...
Vart i alla fall nyfiken... Är en kyrkportscylinder till luftkyld Sachs men med 38mm kolv...
idag202.jpg
idag203.jpg
Tror inte jag sett den kombinationen innan så tror de är en cylinder för Tyskland (mest troligt säljs ju av en boende där)
Gissar den bör vara snäppet vassare än en 3,5a och tror den kan bli trevlig med en 12mm eller kanske kyrkportsförgasare??
kommer i alla fall prova båda till cylindern men tror den kommer få ett skönt bottenvrid om den paras ihop med en 12mm
förgasare..

Nån som har koll på vad de är för cylinder och ev hk den kan ge??
Skåning
Inlägg: 407
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av Skåning »

Trevlig moped, bra köp! :D

Är inte det en sådan cylinder som har den "lilla kyrkporten" 13 mm istället för den vanliga på 17 mm?
Isf är rätt förgasare en 1/13/x (typ 4 - 6) mot cylinderns fyrkantiga anslutning. Funkar säkert hyffsat med en vanlig rund 12 mm också, men ev får du göra en egen packning/adapter för att det ska bli tätt mot cylinderns fyrkantiga inlopp.

Finns olika effekten angivelser på de där "Tysk-cylindrarna" (eller så finns det några olika modeller), för jag har sett de nämnas både som 3.2 och 3.8hk cyl.
Andreas.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 914
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick precis reda på de är den stora kyrkporten känns visserligen lite överdrivet för 50cc
så testar nog en 12mm först ändå...
Skåning
Inlägg: 407
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av Skåning »

Är det stora kyrkporten, då höjer jag till 4.3hk.
Andreas.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 914
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick testkört lite både med 12mm och med kyrkport för saken skull...
Vart en trevlig moped dock inte med den karaktären som jag ville ha...
Visst rivig och ylande som snabb med ettrigt ljud...

Så perfekt cylinder till något bättre lämpat objekt gärna med bromsar och lite väghållning...

Så hittade i gömmorna en pluggdragen cylinder med ok kanaler och i alla fall ett bra brett avgasport..
Hittade även en kolv helt utan lucka på insugssidan o en borrad förgasare typ 14mm...
idag210.jpg
Japp helt utan vart förvånad brukar ju i alla fall
sitta någon mm lucka även på original kolv..

Så tänkte prova den cylindern i morgon ja menar pluggdraget och borrad 14mm förgasare bör ge lite extra styrka och kombineras
den med lucklös kolv bör resultatet bli en lättstartad motor där styrkan komma på lägre varv...

I alla fall blivit mer säker på att motorn ska vara luftkyld utan fläktkyld och fått fatt i en sådan.. Ska kontrollera skicket,
men är den duglig?? Så kommer den nog bytas. Ev får jag tag i saknade kåpor dock nytillverkade av plåtis och kommer de
på plats vill jag nog även ha "rätt" motor...

Men i morgon testa cylinder o byta ett par usla vajrar!!!

Även montera en döarknapp då de inte blir pys..
idag208.jpg
och ett mer rätt växelhandtag..
idag209.jpg
(varför man kan låsa kopplingen vet jag dock inte...)
Blir även ett mer originalliknande (kanske till och med är orginal??) avgassystem
idag211.jpg
Går mopeden bra så fräscha till bromsar lite!! Tar typ noll fram och inte mycket mer bak i nuläget..

Lite pyssel och denna kommer få bli årets semestermoped för mig fick även kompletterat
med en väska till småhandlingar och kanske någon matsäckstur...
idag212.jpg
Väskan bör komma i morgon o visst färgen kanske skär sig men väskan vart billig haha...
hoppas den är lite mer brun i nyansen än vad kortet säger...

Jaja om de blir som planerat får vi se kanske i morgon om vädret blir ok...
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1472
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Spärren på kopplingen är för att kunna cykla hem utan att kolven bromsar.
HSE
Inlägg: 5966
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av HSE »

"Spärren på kopplingen är för att kunna cykla hem utan att kolven bromsar." Jo det stämmer. Men fungerar så där, jag tvingades försöka det en gång när tändspolen dog 5 km hemifrån men mindre jobbigt att gå och leda den :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 914
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Vanlig eller ovanlig cylinder??

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja ännu inte fått bytt växelhandtaget eller virar eller ens fått på döarknapp...
Vart tvungen laga gräsklippare i stället..

Men fick ta tag och få igång motorn och äntligen...
Vem kunde ana att de skulle vara svårt trimma måttligt??

Men sjukt nöjd av resultat... Inte snabb men stark och låter helt otrimmad också..
Bäst av allt lika lättstartat som den var med originalgrejor...
Tror det är den helt ojackade kolven som ger karaktären eller är de möjligen de högre motståndet
i ljuddämparen? Men den varvar precis lagom de klart håller man in gasen länge så ökar den långsamt varvet
till lite obekvämt för höga...

Gissar toppfart hamnar på just runt väntade 40-45km ska låta grabben som har en app få testa den...

Jaja i alla fall nöjd som den går nu ska ta tag i att fixa de sista detaljerna också..
Skriv svar