Tomos Quadro flödar, skumt fel!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
eriksper

Tomos Quadro flödar, skumt fel!

Inlägg av eriksper »

Har en Tomos Quadro flakmoppe med automat som är helt i original. Nu efter en massa år har den börjat sura ner sig när motorn är avstängd. Inte så mycket att det droppar ut någonstans, men den är riktigt sur när man kickar igång den, då tar det 30 sekunder innan den börjar gå ordentligt.
Taskig flottörnål, tänker du, men jag har monterat en ny nål vilket inte gjort någon skillnad. Flottören ser helt OK ut, utan någon läcka.
Det enda jag kan göra nu är att stänga bensinkranen när jag stannar vilket inte är så kul. Jag skulle bli jätteglad om någon kan leda mig på rätt spår för att fixa detta irriterande problem!
Extremt tacksam för förslag! :)
Skåning

Re: Tomos Quadro flödar, skumt fel!

Inlägg av Skåning »

Flottörnålen jobbar väl mot någon form utav säte / munstycke, hur ser dess anläggningsyta mot nålen ut?
Andreas.
Tillotson

Inlägg av Tillotson »

Det är väl normalt att man stänger bensinkranen när motorn stängs av, enda undantaget är ju om man har vacuumstyrd kran? Bensinkranen är ju till för att hindra läckage, flottören kanske läcker lite och är tyngre än normalt?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Tillotson skrev: 09 jul 2025, 16:23 Det är väl normalt att man stänger bensinkranen när motorn stängs av, enda undantaget är ju om man har vacuumstyrd kran? Bensinkranen är ju till för att hindra läckage, flottören kanske läcker lite och är tyngre än normalt?
slider_cheers.gif

Jag brukar faktiskt i de flesta tillfällena stänga av kranen redan 25 - 50 meter före innan jag ska stanna.
Det har blivit lite av en rutin efter att jag hade en moppe som gärna fick ånglås, vilket faktiskt hjälpte lite om man stängde kranen en stund före stopp. Jag antar att det var för att om flottören fick gå halvtom före stopp, så kylde det av förgasaren när man släppte på nytt bränsle för att starta igen...
Skåning

Inlägg av Skåning »

Tänkte också på det. Tror nog att vi är ganska många som stänger av bränslekranen strax innan man "rullar in" för ett planerat stopp.
Fick man ju lära sig som liten, allt för att spara på dropparna så inget stod och dunstade bort i onödan i förgasaren eller rann ut på golvet...
Andreas.
Skriv svar