Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Re: Madickens bil... och Pappas jävla ansvarsområde....
Väntar på att finska Motonet skall öppna i Umeå...
Blir spännande åka dit och spana in deras sortiment.
Blir spännande åka dit och spana in deras sortiment.
-
- Forumsponsor
Saknas bilder idag då batteriet laddat ur sig och semester så brydde mig inte så mycket...
Valsen börjat med lite fram och lite tillbaka..
Fick köpt och bytt bromsrör från vä till höger fram. Luftat bromsar fram.
Sen började jag riva bak...
Vä sida där saknades allt i handbromsväg....Samt de hänt något intressant under skölden.
Ser ut som kommit in en sten eller om handbromsdelar slungats loss??
Nu redan införskaffat expander till handbromsen x2 och justerbart stjärnhjul x2.
Föredrar justerbart framför fast klyka. Samt nya handbromsbelägg och monteringssatser.
Så monterade detta. Även konstaterat att oket med avdragen luftnippel hade nya belägg och skivan får duga.
Dock saknades en bult till oket. Får väl bli Skene järn på måndag.
Har ju nya ok som nya slangar och bromsrör bak... så plattade till och nöp av bromsröret till oket (så länge)
Över till andra sidan där fanns allt under skivan och beläggen såg bra ut de också... Men bytte till nya belägg
och monterade justerbart stjärnhjul i stället för fast klyka även på den sidan...
Å lustigt nog även de oket satt bara med en bult... Jaja två saknade bultar blir väl till Skene järn på måndag..
Även höger ok vart trasig luftnippel så plattade till och nöp av röret.
Blir morgondagens jobb byta...
Men när bromsskiva två skulle tillbaks insåg jag att handbromsviren kärvat ihop totalt... Tror inte de går eller
är lönt lea upp. så ska beställa två nya..
De vart dagens arbete i morgon ge mig på byta ok.. rör slangar bak...
Fick i alla fall tagit mig en kortare provtur gick lite hackigt behövde ha lite choke. Men jäkligt trevlig
fina växellägen od fungerar och den lätta servostyrningen är riktigt trevlig tempmätare och värmen fungerar
dock fungerar inte tankmätaren..
Valsen börjat med lite fram och lite tillbaka..
Fick köpt och bytt bromsrör från vä till höger fram. Luftat bromsar fram.
Sen började jag riva bak...
Vä sida där saknades allt i handbromsväg....Samt de hänt något intressant under skölden.
Ser ut som kommit in en sten eller om handbromsdelar slungats loss??
Nu redan införskaffat expander till handbromsen x2 och justerbart stjärnhjul x2.
Föredrar justerbart framför fast klyka. Samt nya handbromsbelägg och monteringssatser.
Så monterade detta. Även konstaterat att oket med avdragen luftnippel hade nya belägg och skivan får duga.
Dock saknades en bult till oket. Får väl bli Skene järn på måndag.
Har ju nya ok som nya slangar och bromsrör bak... så plattade till och nöp av bromsröret till oket (så länge)
Över till andra sidan där fanns allt under skivan och beläggen såg bra ut de också... Men bytte till nya belägg
och monterade justerbart stjärnhjul i stället för fast klyka även på den sidan...
Å lustigt nog även de oket satt bara med en bult... Jaja två saknade bultar blir väl till Skene järn på måndag..
Även höger ok vart trasig luftnippel så plattade till och nöp av röret.
Blir morgondagens jobb byta...
Men när bromsskiva två skulle tillbaks insåg jag att handbromsviren kärvat ihop totalt... Tror inte de går eller
är lönt lea upp. så ska beställa två nya..
De vart dagens arbete i morgon ge mig på byta ok.. rör slangar bak...
Fick i alla fall tagit mig en kortare provtur gick lite hackigt behövde ha lite choke. Men jäkligt trevlig
fina växellägen od fungerar och den lätta servostyrningen är riktigt trevlig tempmätare och värmen fungerar
dock fungerar inte tankmätaren..
-
- Forumsponsor
Blä börjat tröttna på bromsjobb...
Men men nödvändigt ont...
I alla fall lossat högersidans handbromsbackar för sista gången för ett tag...
Lyckades lea upp handbromsviren och tillbaks med allt.. Högersidan bar ju som sagt tydliga spår efter att något intressant hänt där... Här gick de inte lea upp bromswiren på plats så toga av den och konstatera
att den är bara helt slut..
Helt ärligt borde väl byta båda men vad fan höger sida sitter där och fungerar så införskaffar bara vire att ha liggandes
å byter på vänster sida...
Wires har jag inte dock utförsäljning på mekster så beställer en där.. Men åker till Varberg och köper den andra
för den behövs så jag kan göra färdigt resten av bromsar i morgon... för börjat tröttna på bromsjobb nu...
Så blir vätska kaffe dusch rena kläder och en tripp till Varberg köpa wire och kaffe i Tvååker hos bekanta...
Men men nödvändigt ont...
I alla fall lossat högersidans handbromsbackar för sista gången för ett tag...
Lyckades lea upp handbromsviren och tillbaks med allt.. Högersidan bar ju som sagt tydliga spår efter att något intressant hänt där... Här gick de inte lea upp bromswiren på plats så toga av den och konstatera
att den är bara helt slut..
Helt ärligt borde väl byta båda men vad fan höger sida sitter där och fungerar så införskaffar bara vire att ha liggandes
å byter på vänster sida...
Wires har jag inte dock utförsäljning på mekster så beställer en där.. Men åker till Varberg och köper den andra
för den behövs så jag kan göra färdigt resten av bromsar i morgon... för börjat tröttna på bromsjobb nu...
Så blir vätska kaffe dusch rena kläder och en tripp till Varberg köpa wire och kaffe i Tvååker hos bekanta...
-
- Forumsponsor
Så där ja vart en sväng till Varberg och en ny wire inköpt...
Samt vart bjuden på god middag med trevligt tjöt o kaffe som bonus.
I morgon på de igen bara... Budade även hem en extra wire från tradera...
Då den bara kostade 40kr tot 89kr och ändå bara en tidsfråga innan den behövs..
Samt vart bjuden på god middag med trevligt tjöt o kaffe som bonus.
I morgon på de igen bara... Budade även hem en extra wire från tradera...
Då den bara kostade 40kr tot 89kr och ändå bara en tidsfråga innan den behövs..
-
- Forumsponsor
Inne för vätska och en kaffe men de tar sig.. Ner på hjulen igen och bromsjobb klart,
så äntligen slut på bromsjobbet bak. Vänster sida vart nytt ok slang rör nya handbromsbackar en stjärnjustering samt expander och ny Handbromsvire.. Höger sida vart lite trassligare att lufta då de fyndigt billiga paret bromsok jag hittade på en marknad visade sig vara 2 vänster-ok.
Okej två vänster ok är ju ett par de med. Men inte vad jag väntade mig. Fast ingen annan än mig själv att skylla kan ju titta på mer än priset haha... Jaja de var jäkligt billiga och går montera ett vänsterok på höger sida de blir som sagt bara lite bökigare att lufta.
I övrigt typ samma jobb som på vänster sida med undantag på att handbromsviren gick lea upp på den sidan. Även fått smort och liv i den fällbara dragkroken (ett djävulens påfund enligt mig)
å även den måste ju fungera på besiktningen. Bromsar i alla fall färdiga nu skönt de. Härnäst blir de ta hand om besiktningsrosten...
Inte så farligt mycket av den varan ändå... Men räknar med de troligen tar 3dagar om inget jävlas.
Planen blir i alla fall efter besiktningsrost att skruva ihop bilen och besikta, så snabbt som möjligt.
Sist ta hand om övrig rost lack efter de....
Mest för skönt slippa laga något de första man gör på en nylackerad bil.
Men de ger mig även översyn på vad som saknas är trasigt eller behöver bytas.
Ändå ett projekt som stått delvis isärplockad och inte av mig i 39år..
Svårt hitta prylar man inte vet att man saknar eller behöver.
Nu efter lite grillat en liten testkörning känna på bromsar som har en hel del ytrost att göra sig av med också...
så äntligen slut på bromsjobbet bak. Vänster sida vart nytt ok slang rör nya handbromsbackar en stjärnjustering samt expander och ny Handbromsvire.. Höger sida vart lite trassligare att lufta då de fyndigt billiga paret bromsok jag hittade på en marknad visade sig vara 2 vänster-ok.
Okej två vänster ok är ju ett par de med. Men inte vad jag väntade mig. Fast ingen annan än mig själv att skylla kan ju titta på mer än priset haha... Jaja de var jäkligt billiga och går montera ett vänsterok på höger sida de blir som sagt bara lite bökigare att lufta.
I övrigt typ samma jobb som på vänster sida med undantag på att handbromsviren gick lea upp på den sidan. Även fått smort och liv i den fällbara dragkroken (ett djävulens påfund enligt mig)
å även den måste ju fungera på besiktningen. Bromsar i alla fall färdiga nu skönt de. Härnäst blir de ta hand om besiktningsrosten...
Inte så farligt mycket av den varan ändå... Men räknar med de troligen tar 3dagar om inget jävlas.
Planen blir i alla fall efter besiktningsrost att skruva ihop bilen och besikta, så snabbt som möjligt.
Sist ta hand om övrig rost lack efter de....
Mest för skönt slippa laga något de första man gör på en nylackerad bil.
Men de ger mig även översyn på vad som saknas är trasigt eller behöver bytas.
Ändå ett projekt som stått delvis isärplockad och inte av mig i 39år..
Svårt hitta prylar man inte vet att man saknar eller behöver.
Nu efter lite grillat en liten testkörning känna på bromsar som har en hel del ytrost att göra sig av med också...
-
- Forumsponsor
Då vart de dags ta sig ann besiktningsrosten...
Börjar på vänstersidan... Hunnit en bit. Siktar på bli klar med vänstersidans besiktningsrost idag.
Bara inne för en kaffe vätska och kanske en glass... Gör som jag brukar dvs handknackat lappar kant i kant med helsvets.. Återstår att svetsa ett litet hål bak och fixa till tvärstaget för idag.
Sen blir de lite karosserikit och topplack som roskydd men de måste inköpas först..
Men nu strax ut och fortsätta så de hinns med också
Börjar på vänstersidan... Hunnit en bit. Siktar på bli klar med vänstersidans besiktningsrost idag.
Bara inne för en kaffe vätska och kanske en glass... Gör som jag brukar dvs handknackat lappar kant i kant med helsvets.. Återstår att svetsa ett litet hål bak och fixa till tvärstaget för idag.
Sen blir de lite karosserikit och topplack som roskydd men de måste inköpas först..
Men nu strax ut och fortsätta så de hinns med också
-
- Forumsponsor
Ja vart bara tillverkat och svetsat fast tvärbalken...
För nu lägger jag ner för idag...
För nu lägger jag ner för idag...
-
- Forumsponsor
Ja inne för vätska o kaffe!
För nu så vart vänster sidans besiktningsrost avklarad...
(näst) Sist ut på den sidan vart ett litet i golvplåten och sen hittade ett jag inte visste om, i tröskeln...
Inte stort alltså typ 10mm vart väl 3x3 efter grovslip vart framme... Ska erkänna tänkte först skit samma lite karosserikitt och löst....
Men sen vaknade förnuftet och de vart en liten lagning där också..
Ja nu dags ta tag i den tråkigare sidan både mer och krångligare rost å då inte synat överdrivet ännu... Man önskar lite man vore i 20-års åldern i stället vare sig fet otymplig och då hade
man även kunnat sett den halvsvåra rosten som en utmaning också...
För som nu ser jag den bara som nödvändigt och ont i ungefär samma doser...
Jaja blir inget gjort mer än självömkan bakom tangenterna så nu en påtår och ut i carporten...
Klistra på leendet och tänka att de regnar i alla fall inte...
För nu så vart vänster sidans besiktningsrost avklarad...
(näst) Sist ut på den sidan vart ett litet i golvplåten och sen hittade ett jag inte visste om, i tröskeln...
Inte stort alltså typ 10mm vart väl 3x3 efter grovslip vart framme... Ska erkänna tänkte först skit samma lite karosserikitt och löst....
Men sen vaknade förnuftet och de vart en liten lagning där också..
Ja nu dags ta tag i den tråkigare sidan både mer och krångligare rost å då inte synat överdrivet ännu... Man önskar lite man vore i 20-års åldern i stället vare sig fet otymplig och då hade
man även kunnat sett den halvsvåra rosten som en utmaning också...
För som nu ser jag den bara som nödvändigt och ont i ungefär samma doser...
Jaja blir inget gjort mer än självömkan bakom tangenterna så nu en påtår och ut i carporten...
Klistra på leendet och tänka att de regnar i alla fall inte...
Kan inte göra annat att hålla med dig, tänk om man var i 20års åldern då hade varit lätt med massa och hel kropp. Stay strong 

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
-
- Forumsponsor
Visst är de så å andra sidan yngre blir man inte heller och osäkert hur många fler bil renoveringar som
orkas med Å andra sidan räknar med lackera om Gudrun nästa sommar men de inte en renovering direkt
och tänkt som snabbjobb... Men sen ska väl grabben ha en bil också så gubben får väl orka med ett tag till..
Nu i alla fall påbörjat högersidan. I alla fall tvärbalken och framåt klart... Men fram till efter tvärbalken där vart högersidan bättre än vänstersidan.
Ja till och med så att jag tror rosten i tvärbalken knappast ens gett "en bra att veta"...
Fast vart väl inympat ca 4 kvadratcentimeter i den ändå. Men efter tvärbalken där tar rosten fart betydligt mer!
Vilket får bli morgondagens bekymmer för nu tar jag kväll med dessa
rätt halvtråkiga bilder för rost har väl ändå alla sett...
-
- Forumsponsor
Pigg som en lärka vaknade jag i ottan...
(läses trött som fan! Lyckades jag dra mig upp vid nio..)
Efter en rejäl grötfrukost var jag ivrig och redo springa ut..
(läses 3 koppar kaffe och en snus...)
Med spänst i stegen gick jag leende ut till dagens utmaning.
(läses med ljudligt suck och stön tog ja mig ut på ren vilja)
Snabbt ner på knä och nyfiket inspekterat nästa del att fixa)
(läses den ledbrutna kroppen tog sig i alla fall ner)
Jaja fram till tvärbalken bara ett mindre hål i yttre tröskeln.
(läses hur fan har de kunnat rosta på ovansidan?) Vinkelslip fram skar loss biten upp knacka till en rep bit..
(läses med trängsverk upp och ner ett otal gånger innan plåt vart som jag ville)...
Svetsade dit slipade till och målade plåtbiten...
(läses ytterligare ett gäng upp och ner och nu med grus i ögonen) Nöjd, glad allt färdigt fram till efter tvärbalk redo för nästa steg...
(läses kan skiten inte bara bli klar) Kapade upp sittbrunnen för kunna se nästa skada att laga..
Med ett ljudligt "fuck"
(läses med ett ljudligt "fuck") Reste jag mig upp och gick in beställde en inre och yttre tröskel...
(läses i helvete heller!! Jag är för gammal. Orkar fan inte handknacka detta. De får bli en genväg. Jobb mer än tillräckligt ändå)
Japp å där är vi! Gett upp eller får invänta lite material... Men fram till tvärbalken är de bra nu....
(läses trött som fan! Lyckades jag dra mig upp vid nio..)
Efter en rejäl grötfrukost var jag ivrig och redo springa ut..
(läses 3 koppar kaffe och en snus...)
Med spänst i stegen gick jag leende ut till dagens utmaning.
(läses med ljudligt suck och stön tog ja mig ut på ren vilja)
Snabbt ner på knä och nyfiket inspekterat nästa del att fixa)
(läses den ledbrutna kroppen tog sig i alla fall ner)
Jaja fram till tvärbalken bara ett mindre hål i yttre tröskeln.
(läses hur fan har de kunnat rosta på ovansidan?) Vinkelslip fram skar loss biten upp knacka till en rep bit..
(läses med trängsverk upp och ner ett otal gånger innan plåt vart som jag ville)...
Svetsade dit slipade till och målade plåtbiten...
(läses ytterligare ett gäng upp och ner och nu med grus i ögonen) Nöjd, glad allt färdigt fram till efter tvärbalk redo för nästa steg...
(läses kan skiten inte bara bli klar) Kapade upp sittbrunnen för kunna se nästa skada att laga..
Med ett ljudligt "fuck"
(läses med ett ljudligt "fuck") Reste jag mig upp och gick in beställde en inre och yttre tröskel...
(läses i helvete heller!! Jag är för gammal. Orkar fan inte handknacka detta. De får bli en genväg. Jobb mer än tillräckligt ändå)
Japp å där är vi! Gett upp eller får invänta lite material... Men fram till tvärbalken är de bra nu....
Usch... Nu kom känslan tillbaka, varför jag övergett bilprojekt och håller på med mopeder och snöskotrar
Att ligga under en Ascona B och laga rost, och när svetsen egentligen borde tända för en smälta plåt mot plåt men det bara fräser iväg i all oändlighet genom det som efter vinkelslipens arbete såg ut som frisk plåt... uuuuh, nej tack!!

Att ligga under en Ascona B och laga rost, och när svetsen egentligen borde tända för en smälta plåt mot plåt men det bara fräser iväg i all oändlighet genom det som efter vinkelslipens arbete såg ut som frisk plåt... uuuuh, nej tack!!

Jag svetsa och laga rost mycket på en 1970 RT/SE Challenger i loppet av år, när jag köpte den höll taket och vis del av del av golv och kardan tunnel ihop hela uniboydyn , var man en satt vinkelslipen spruta det kocker av plast och vitt. Hade den inte varit så värd hade jag ej köpt den. Men det bota emot laga rost. Båda söner har fått svets så de får svetsa själva. Det var mitt föråldra ansvar
Som du lagar skulle jag aldrig gjort, och min far gjorde ej det heller utan man fick laga själv för annars lär man sig ej. Sen kan 19åring leja 17åring för han svetsa till sitt Amazon lik att lag rost på sin Amazon,

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
-
- Forumsponsor
Nja nu är liksom Madicken en tjej och även hon har fått lära sig svetsa lite lättare saker...
men jag lovade henne att hon skulle slippa svetsa bilen som hennes storebror fick göra..
Däremot kommer hon vara med på saker som ur och i med rutor slip och spackel och rost hon ska även byta bromsklossar
runt om när jag fått varmkört färdigt skivorna och befriat dem från ytrosten..
Hennes storebror fick visserligen en bil av mig men den fick han svetsa serva bromsjobb och besikta själv..
Bara visade han tyckte inte de var kul då men har efter det vart jäkligt nöjd med utbildningen han fick...
Lillgrabben har redan snott lilla Svetsen till sin egen verkstad..
Bara plåtarna kommer räknar jag med 2 dagars svetsande sen plocka ihop besikta för påbörja resten av jobbet.
Om en hellackering hinns med eller om jag bara lagar all rost och bättrar i denna säsongen de får vädret och tiden avgöra.
Men körbar som övningskörningsbil ska den bli..
Du är duktig Peter, och en för jäkla bra pappa