De till bottenlänkarna? Har hört att kopiorna från Kina är dåliga, så tur att de svensktillverkade från Rubber Mek finns för både dämpning och retur.
Apollo 8037 en stummis det med väl?
Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Bing 17 gick lätt att ta bort utan att lyfta cylindern, så nu är VM20 på plats + ett lock över badkaret. Glad att jag valde knappchoke till den, då varianten med spak hade tagit i ramen. Det röda filtret blev lite väl stort för att få plats med benet, så det blir en variant från Polini istället.
Min hjälpmekaniker Daisy kontrollerar att allt går rätt till.
Bara gasvajer och soppaslang kvar, så start i helgen lär det bli. Synd bara att det fina vårvädret från igår inte är kvar, för då hade det blivit en sväng med.
Min hjälpmekaniker Daisy kontrollerar att allt går rätt till.
Bara gasvajer och soppaslang kvar, så start i helgen lär det bli. Synd bara att det fina vårvädret från igår inte är kvar, för då hade det blivit en sväng med.
Den ser oerhört potent ut! 
Önskar att jag hade bromsar som var lika potenta och måste ta tag i det.
Jag tror inte en VM20 ger någon större skillnad i toppeffekt jämfört en Bing 17, men ett bättre register lär det bli. Startade den igår och det låter bra, men har lite kvar att göra med frambromsen innan jag kan testköra.
Ett knep för att få bromsarna att ta bättre på små trumbromsar är att förlänga bromsarmen en bit, det gjordes förr på gamla 120- 175 cc motorcyklar som hade alldeles för klena bromsar i förhållande till hastigheten, det gör skillnad, bättre bromshandtag med mer hävstångsverkan hjälper också.
Har sett tipset om att förlänga bromsarmen på ett FB-forum för gamla HVA. Hade ingen justermån kvar på sträckarna, men nu är vajern uppspänd och bromsen tar hyggligt bra. Vajern jag har är en nytillverkad originalkopia och jag har faktiskt inte mätt vilken diameter den har, men en grövre vajer som flexar mindre är ju bra medicin också.Tillotson skrev: ↑08 mar 2026, 12:10 Ett knep för att få bromsarna att ta bättre på små trumbromsar är att förlänga bromsarmen en bit, det gjordes förr på gamla 120- 175 cc motorcyklar som hade alldeles för klena bromsar i förhållande till hastigheten, det gör skillnad, bättre bromshandtag med mer hävstångsverkan hjälper också.
Jag har ett antal olika nav från Leleu 100-120 liggande ett bra tag, samt nya jättesnygga 19" fälgar i alu för Simson moped från DDR. Tillräckligt för att bygga hjul för bägge mopparna, men det har gått i stå just där. Främst för att hitta bra ekrar i rätt dimensioner för nav och fälgar som kommer från olika håll, men jag måste ta tag i det igen och skruva under körsäsongen. Det är för lätt för mig att bara klappa ihop med sånt när man kan köra.
Oavsett så är Apollon körklar nu igen, med en VM20 och bara kvar att smörja brytaren som ett måste göra. En bonus får bli att montera ett kedjeskydd, något som också gått i stå ett par år nu, samt kanske byta till en aktiv RP-pipa igen.
Typiskt, när jag jag hade justerat Nymans 90 bromsen fram, dök det upp ett komplett 19" framhjul med Grimeca 105 med nya backar, däck etc. som jag nöp. En NOS tom sköld gick för 1/3 av priset, så jag anser det vara ett ok köp ändå.
Det går säkert att hitta mer saker jag vill göra med hjulet men monterar rakt av och bra med bättre broms fram när målet för 2026 är 80-85+.
Men nu fick jag ännu en sak att göra med moppen som faktist är körklar.
Det går säkert att hitta mer saker jag vill göra med hjulet men monterar rakt av och bra med bättre broms fram när målet för 2026 är 80-85+.
Men nu fick jag ännu en sak att göra med moppen som faktist är körklar.
En bromsuppgradering skadar sällan 
Gör sällan det 
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Verkligen och nåt jag letat länge efter, särskilt för framhjulet.
Ska kika på vajrar nu till den trumman och bakbroms får vänta ett tag till.
Äntligen blev det premiär igår med fyra mil och jag kan konstatera att byte av framhjul och fixa ett kedjeskydd får vänta, till förmån för att bestycka Mikunin. Så bara en mockup med det nya hjulet än. Dumt nog hade jag inte märkt upp olika lägen på gasen, men över halva ville den inte alls som jag upplevde det.
Däremot att cruisa i 60+ under halva, skänker ett visst hopp. Så nu blir det att märka gashandaget och sätta i ett mindre huvudmunstycke för jag tror det blev alldeles för stort som jag satt i. Bara för att se om den reagerar mot det bättre, eller det sämre. Påsken med extra ledigt är räddad med lite meck!
Däremot att cruisa i 60+ under halva, skänker ett visst hopp. Så nu blir det att märka gashandaget och sätta i ett mindre huvudmunstycke för jag tror det blev alldeles för stort som jag satt i. Bara för att se om den reagerar mot det bättre, eller det sämre. Påsken med extra ledigt är räddad med lite meck!
4 mil då måste den ändå gått bra?
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Visst är det en Braigasen förgasare du har (tycker mig känna igen loggan på den), vad rekommenderar han att lämplig grundbestyckning är till aktuell motor och trimningsgrad?
För psyket och motorns bästa kan det vara värt att köpa sig "så nära det går rätt bestyckning" och bara behöva göra den lilla sista justeringen själv.
För psyket och motorns bästa kan det vara värt att köpa sig "så nära det går rätt bestyckning" och bara behöva göra den lilla sista justeringen själv.
Andreas.
Den gick som en dröm om jag inte gasade för mycket och fick utan vidare upp den i 60+ då. Körde mest runt på Djurgården så det räckte mer än väl.