Olycksstatesiken [samlingstråd]

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Skåning

Re: Olycksstatesiken [samlingstråd]

Inlägg av Skåning »

Men... cocos_acc.gif

Forumet är skapat för att diskutera och hjälpa varandra med saker rörande veteranmopeder. Lite övrig teknik går säkert bra det med (beroende på avdelning här), tvätt o vård av mopeder lär falla in under det också, trafikfrågor funkar säkert också då det berör oss alla (även där under rätt avdelning). Vädret ja, det berör ju oss flesta oavs vad vi gör, hur och när, men ivf jag kollar hellre på SMHI eller DMI om jag vill ha en prognos...

MEN RESTEN, snälla låt det vara UTANFÖR detta forumet!
Saker som inte hör hemma på ett forum brukar bara skapa onödig opinion och är som till att bjuda in till meningsskiljaktigheter och osämja i trådarna. Ingen vinner på något sådant och det ger bara en massa extra jobb till moderatorerna att hålla koll på och rensa bort.

Därmed INTE sagt att någon bör lämna eller inte skriva här, utan istället tänka på vad som postas i tråden(arna). :idea:
Andreas.
Thord Marklund

Inlägg av Thord Marklund »

Apropå gpsen så visar den 1,8% eller 2km fel i felvisning.
Mätaren på eu moped klass ett rieju mrt enduron visar mindre fel i hastighet och jag vet varför sedan tidigare.
Jo.av militära skäl.
Så låt nån med en pixel mätare mäta hastigheten på mopeden istället för bilprovningen.
I gileran finns det en spärrad 5:e växel t ex och på honda mt5 har dom plockat bort 5:e växeln liksom på dt50mx för annars gör dom 40km/h pluggade.
5:e växeln fanns på lelles moped att köpa in..
Större cubik.
Då måste man man ha längre vevaxel och cylinder distans och grövre cylinder och kolv.
Problemet är att då håller inte växellådan och ramen bland annat.
Det ska gå göra direkt insug på yamaha dt50mx.
Men. Inte ens jag vet om det fungerar och vad som händer
Eftersom dt50mx har Reed ventiler i insuget original
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Skåning skrev: 07 apr 2026, 13:20 Men... cocos_acc.gif

Forumet är skapat för att diskutera och hjälpa varandra med saker rörande veteranmopeder. Lite övrig teknik går säkert bra det med (beroende på avdelning här), tvätt o vård av mopeder lär falla in under det också, trafikfrågor funkar säkert också då det berör oss alla (även där under rätt avdelning). Vädret ja, det berör ju oss flesta oavs vad vi gör, hur och när, men ivf jag kollar hellre på SMHI eller DMI om jag vill ha en prognos...

MEN RESTEN, snälla låt det vara UTANFÖR detta forumet!
Saker som inte hör hemma på ett forum brukar bara skapa onödig opinion och är som till att bjuda in till meningsskiljaktigheter och osämja i trådarna. Ingen vinner på något sådant och det ger bara en massa extra jobb till moderatorerna att hålla koll på och rensa bort.

Därmed INTE sagt att någon bör lämna eller inte skriva här, utan istället tänka på vad som postas i tråden(arna). :idea:
Lugn nu Andreas...
Det är väl bra att eventuellt hojjtande med Listerin som kan rendera i allvarliga trafiksituationer diskuteras. Och det skulle ju i värsta fall kunna resultera i Länsmans ingripande... Sen så gör det kanske ingenting att man har bra andedräkt när man talar med polisen 😉
Thord Marklund

Inlägg av Thord Marklund »

Se upp med bromsarna innan ni kör om vårkanten på mopederna så att dom tar och sedan inte hänger sig sedan för mina bromsar tar först inte sedan hänger dom sig mitt under körning på vårkanten p.g av kärvande bromskolvar.
Ordna direkt insug på yamaha dt50mx går säkert bra, men. Då har man en bakhjulsraket som bara vill stegra.
Logiskt sett.
Körde hem eu moped klass ett rieju mrt enduron idag delvis lägst e4 ,den är så tunn och tung att bilarna kör om bredvid och påverkas inte av att det blåser och jag kör på en väggren som inte är bredare än en skol linjal (30cm ).
95e10oktan håller sig från september månad till april månad galant.
Behövde bara tanka 0,81 liter bensin för 14,86 :- på ingo och körde till macken på flera månader gammal bensin och har plasttank.
En effekt av att jag troligtvis lät göra en nål sänkning i förgasaren och ökade insugnings hastigheten i förgasaren något.
Nu är det bevisat att 95e10oktan håller sig färsk i 7 månader i framåt p.g av kylan.
Idag har jag inte kört p.g av att jag har annat att göra.
Ta bort kolvstyrningen på dt50mx och låt Reed ventiler göra jobbet istället, det ska ge mera vridmoment och motoreffekt I motorn.
Dt50mx har 3 läppars Reed ventiler och Suzuki k50z har ostrypt 2 läppars Reed ventiler och 16,5 m.m förgasare och 16m.m insug ostrypt..
Suzuki ts50x är lätt trimmad om man låter original 67,5 munstycke vara ifred.
När jag körde Suzuki ts50x fick jag aldrig tag i 67,5 huvudmunstycke .
Nu har jag ordnat till så att har 68,4 huvudmunstycke i eu moped klass ett rieju mrt enduron istället.
Tog tur idag med den och drar nästan ingen 2-taktsolja.
Hade minus 8,5° kallt i natt och den startade ändå direkt på morgonen I april månad på kickstarten med 7 månader gammal 95e10oktan i tanken.
Hade halv tank hela vintern.
Munstycket blir 10% mindre än 68,4 med 95e10oktan I tanken så ta och räkna bort 10% från 68,4 I munstycke så ser man vad det blir ? .
76,0 minus 20 % = 60,8 i munstycke med 95e10oktan I tanken.
Jo. Men. Syntetiskt 2-taktsolja blandar sig med etanol och då slipper ni köpa akrylat bensin som är dyrt och kan köra på 98oktan utan problem i trafiken.
Körde ifrån en tävlings cyklist idag.
Körde om cyklisten på vänster sida på huvudled.
Kör ju eu moped klass ett rieju mrt enduro och får köra 45km/h i trafiken.
Även eu mopeder blir veteran mopeder med tiden.
Och du har med andra ord aldrig blåst i en poliskontroll, det har jag gjort i tid och otid.
Polisen plockar in dig på polisstationen och tar ett blodprov oavsett vad du säger p.g av listerinet.
En sak är säker och det är att det blir ingen el moped för jag är för tung för en el moped.
Den som jag kör får ta 289kg I lastvikt och väger 116kg körklar.
En el moped viker sig på mitten om jag provsitter den i teorin i butiken och den risken vill inte jag ta.
Vissa företag vill jag ska upphöra med att köra moped p.g av dumhet .
En 2-taktare och rieju mrt enduro 50 är en anti brudmagnet när man är över 61år gammal i trafiken även om den är baserad på en lätt motorcykel med 125 c.c.m chassi och moped motor i trafiken.
Kortfatta använder du listerin så får du alkoholen via lungorna i blodet och då är det kört.
Med 10 pluggningar är det meningen att den ska hålla lite längre och gå lite miljövänligare än normalt.
Men. Nu har jag lite problem med förgasaren på den.
Det går inte dra full gas på den för då orkar den inte, upp till 49km/h går det bra sedan orkar den inte, den får för mycket luft eller för lite bensin.
Skräp i förgasaren.
Den gick ju 53km/h 2025 i höstas vid full gas.
Det finns nog inga mopeder i framtiden.
Är det mitt fel att eu moped klass ett rieju mrt enduron är helfordonsgodkänd.
Det är inte säkert att det finns bensin och diesel i det tjugotredje århundradet.
Polisen bryr sig inte om andedräkten ,det märks att du aldrig fått blåsa.
Alla fordon har en bakgrund utom dom nya fordonen.
Den har en glädje mätare .
Så vad krävs det för att i just detta forum för att det ska vara en veteran moped?
Denna är snart 10år gammal modell och har rullat på i 12,5m/s = 45km/h =+3,5m /s ,en 30 moped får rulla på i 9m/s och nationella mopeder är det nån form av dinosaurier i trafiken eftersom dom inte nytillverkas längre ?
Wr50r är för dyr för att tillverkas tyvärr.
Skriv svar