Egentligen borde inte jag (eller någon annan) bry sig om att svara TS.
Men för att inte lämna någon ute och för att till viss del bemöta de rena felaktigheterna som presenteras av honom så blir det ett litet försök till svar ändå...
Som en inledning kan väl TS börja med att redogöra för detta med GPS:ernas påstådda felvisning, varför den skulle vara SÅ stor och vad som föranleder det, samt vad det enligt honom är de bättre och mera exakta alternativen som vi andra bör använda oss utav.
Thord Marklund skrev: ↑08 apr 2026, 12:58
Se upp med bromsarna innan ni kör om vårkanten på mopederna så att dom tar och sedan inte hänger sig sedan för mina bromsar tar först inte sedan hänger dom sig mitt under körning på vårkanten p.g av kärvande bromskolvar.
Bra bromsar, som fungerar som de ska och när de behövs är viktigt.
Ordna direkt insug på yamaha dt50mx går säkert bra, men. Då har man en bakhjulsraket som bara vill stegra.
-Är det verkligen så? Blir de så vilda och otämjda enbara genom att ändra på hur luft/bränsleblandningen matas in till cylinderna?
Logiskt sett.
Finns det någon logik i denna tråden?!?
Körde hem eu moped klass ett rieju mrt enduron idag delvis lägst e4 ,den är så tunn och tung att bilarna kör om bredvid och påverkas inte av att det blåser och jag kör på en väggren som inte är bredare än en skol linjal (30cm ).
Vilken tur du hade att bilarna höllt ut och körde om bredvid dig.
Måste vara en magiskt bra eu moped klass ett den där, sett till egenskaper och uppbyggnad.
95e10oktan håller sig från september månad till april månad galant.
Björnen håller sig nästan lika länge under vintern...
I avseendet bensin så beror det helt på HUR den lagras och vad man räknar som ok.
Behövde bara tanka 0,81 liter bensin för 14,86 :- på ingo och körde till macken på flera månader gammal bensin och har plasttank.
Vilken tur med tanke på dagens bensinpriser. Men om du bara fick i under en L, så kanske du inte ens hade behövt svänga in om macken alls. Då hade du sparat de bensindropparna den extrasvängen tog.
En effekt av att jag troligtvis lät göra en nål sänkning i förgasaren och ökade insugnings hastigheten i förgasaren något.
Detta får du gärna redogöra för hur det ligger till och hur/varför det blir så.
Nu är det bevisat att 95e10oktan håller sig färsk i 7 månader i framåt p.g av kylan.
Tänk om frallor också hållt sig färska lika länge, bara de var kalla.
Men om du säger det så är det väl så med bensinen, hoppas att det varar hela inlägget ut...
Ta bort kolvstyrningen på dt50mx och låt Reed ventiler göra jobbet istället, det ska ge mera vridmoment och motoreffekt I motorn.
Dt50mx har 3 läppars Reed ventiler
Menar du att reedventilen bara sitter där som prydnad och inte fyller någon funktion på dt50mx?
Suzuki k50z har ostrypt 2 läppars Reed ventiler och 16,5 m.m förgasare och 16m.m insug ostrypt..
Inte när de är klassade som moped klass II, då är det MYCKET MINDRE än så (lite beroende på årsmodell och cylindertyp).
Suzuki ts50x är lätt trimmad om man låter original 67,5 munstycke vara ifred.
När jag körde Suzuki ts50x fick jag aldrig tag i 67,5 huvudmunstycke .
Om du säger det så..
Nu har jag ordnat till så att har 68,4 huvudmunstycke i eu moped klass ett rieju mrt enduron istället.
Bra jobbat!
Tog tur idag med den och drar nästan ingen 2-taktsolja.
Rent generellt så ska en 2T-motor alltid förbruka den mängden 2T-olja som den är avsedda för att göra. Minskar man mängden smörjning så kan det leda till dyra problem, antingen direkt eller efter ett tags körning.
Hade minus 8,5° kallt i natt och den startade ändå direkt på morgonen I april månad på kickstarten med 7 månader gammal 95e10oktan i tanken.
Hade halv tank hela vintern.
Ändå behövde du bara tanka 0.81 liter. Jäkla liten tank på en eu moped klass ett rieju mrt enduro...
Munstycket blir 10% mindre än 68,4 med 95e10oktan I tanken så ta och räkna bort 10% från 68,4 I munstycke så ser man vad det blir ? .
76,0 minus 20 % = 60,8 i munstycke med 95e10oktan I tanken.
Räknar du storleksförändringen på DIAMETERN eller AREAN?
Jo. Men. Syntetiskt 2-taktsolja blandar sig med etanol och då slipper ni köpa akrylat bensin som är dyrt och kan köra på 98oktan utan problem i trafiken.
Bra att veta!
Brukade också köra mina mopeder (tyvärr länge sedan sist) på 98 oktan med syntetisk 2T-olja i.
Körde ifrån en tävlings cyklist idag.
Körde ifrån 3 grävlingar igår med bilen, men de var alla döda sedan tidigare... I övrigt så blev jag nog omkörd av fler bilister än vad jag körde om, var bitvis en ganska hög trafikhastighet ute på E22an igår.
Körde om cyklisten på vänster sida på huvudled.
Tur du inte körde om den på insidan, för då hade du med stor sannolikhet gjort dig skyldig till ett alvarligt trafikbrott!
Kör ju eu moped klass ett rieju mrt enduro och får köra 45km/h i trafiken.
Ja, om inte vägen är skyltad med lägre hastighet och/eller trafiksituationen påbjuder en lägre hastighet än så.
Även eu mopeder blir veteran mopeder med tiden.
Så är det, även om det lär dröja generationer innan de blir accepterade som äkta sådana.
Och du har med andra ord aldrig blåst i en poliskontroll, det har jag gjort i tid och otid.
Ivf JAG har fått blåsa ett antal gånger under åren. Alla självklart negativa då jag verkligen inte tycker att alkoholintag och trafik hör ihopa!
Polisen plockar in dig på polisstationen och tar ett blodprov oavsett vad du säger p.g av listerinet.
NÄ, så är det INTE!
Polisen gör först ett enkelt utandningsprov i samband med att de stoppar någon och skulle det vara positivt så får personen blåsa ytterligare två gånger i ett annat instrument som visar exakt vilken alkoholmängd där är i utandningsluften. Skulle inte utandningsprov gå att göra så är det blodprov (och/eller urinprov) som gäller och det tas då utav sjukhuspersonal på inrådan utav polisen.
En sak är säker och det är att det blir ingen el moped för jag är för tung för en el moped.
Den som jag kör får ta 289kg I lastvikt och väger 116kg körklar.
En el moped viker sig på mitten om jag provsitter den i teorin i butiken och den risken vill inte jag ta.
Då slipper du riskera få sladd, men kan heller inte trimma efter Ohms-lag och göra en riktig Volt efter Amperes-handbok, med full Effekt!
Vissa företag vill jag ska upphöra med att köra moped p.g av dumhet .
Nähä, är det verkligen så illa, men det ska vi kanske inte klandra (här) oskyldiga företag för...
En 2-taktare och rieju mrt enduro 50 är en anti brudmagnet när man är över 61år gammal i trafiken även om den är baserad på en lätt motorcykel med 125 c.c.m chassi och moped motor i trafiken.
Trodde att det var bland det hetaste man kunde ha och framföra.
Tror du får skaffa dig en Puch Maxi eller en Peugeot FUN 103 och se om inte lyckan blir bättre då.
Kortfatta använder du listerin så får du alkoholen via lungorna i blodet och då är det kört.
Nä, det stämmer inte, se länk!
https://polisen.se/ccf6b97a3e974aea1f80 ... mation.pdf
Med 10 pluggningar är det meningen att den ska hålla lite längre och gå lite miljövänligare än normalt.
Vanligtvis går en förbränningsmotor som miljövänligast när den uppnått rätt arbetstemperatur och får jobba med last vid de varvtal där den optimerats till att vara som effektivast. Alla avvikelser från detta brukar på något sätt leda till ökade utsläpp.
Men. Nu har jag lite problem med förgasaren på den.
Det går inte dra full gas på den för då orkar den inte, upp till 49km/h går det bra sedan orkar den inte, den får för mycket luft eller för lite bensin.
Skräp i förgasaren.
Den gick ju 53km/h 2025 i höstas vid full gas.
Nu så, äntligen en teknisk fråga som verkligen är 100% berättigad att ställa på forumet!
Jag misstänker att det beror på att du har harts-liknade avlagringar som kommer från gammal bensin i din förgasare som stör / begränsar dess funktion. Detta till trots att du ett par gånger (bara i detta inlägget) hävdat med det bestämda att din bensin klarade stå oskadd under vintern.
Rekommenderar dig att få utfört en noggrann tvätt och rengöring av din förgasare, speciellt noga då med munstycke och nålventiler.
Det finns nog inga mopeder i framtiden.
Tror nog att de mopeder som ännu finns kvar nog kommer att överleva oss alla nu levande på jorden med råge.
Är det mitt fel att eu moped klass ett rieju mrt enduron är helfordonsgodkänd.
Nä, absolut inte och det är det nog heller ingen som påstått, ivf inte här på forumet.
Det är inte säkert att det finns bensin och diesel i det tjugotredje århundradet.
Den som lever så länge får se, vi andra kan bara sia om det.
Polisen bryr sig inte om andedräkten ,det märks att du aldrig fått blåsa.
Men om de vill hångla då (de har ju sitt yrkestitel även utanför tjänsten)..?
Resten har avhandlats tidigare i tråden.
Alla fordon har en bakgrund utom dom nya fordonen.
Allt har en bakrund, annars skulle det varit ett stort svart slukhål bakom.
Den har en glädje mätare .
Hur mäter man glädje?!?
Så vad krävs det för att i just detta forum för att det ska vara en veteran moped?
Denna är snart 10år gammal modell och har rullat på i 12,5m/s = 45km/h =+3,5m /s ,en 30 moped får rulla på i 9m/s och nationella mopeder är det nån form av dinosaurier i trafiken eftersom dom inte nytillverkas längre ?
Max TVÅ pluggningar tror jag att det stod i infotexten i samband med att man skapade kontot här.
Detta forum har möjligen ingen framtid enligt mig.
Trist att du ser det så.
Tycker personligen att detta forumet har klarat och återhämtat sig någorlunda bra efter den allmänna forumdöden, jämfört med många andra. Men du har säkert rätt, för den dagen då alla mopeder rostat bort och drivmedlet varit slut sedan länge så finns det bara gamla minnen kvar att diskutera och det kanske då kommer att ske på en helt annan plattform än denna.
Andreas.