Apollo 8037 en stummis det med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Mumkas

Re: Apollo 8037 en stummis det med väl?

Inlägg av Mumkas »

Skåning skrev: 31 mar 2026, 15:35 Visst är det en Braigasen förgasare du har (tycker mig känna igen loggan på den), vad rekommenderar han att lämplig grundbestyckning är till aktuell motor och trimningsgrad?

För psyket och motorns bästa kan det vara värt att köpa sig "så nära det går rätt bestyckning" och bara behöva göra den lilla sista justeringen själv.
Det stämmer och det är en VM20-151 som har borrad lågfartskanal och är grundbestyckad. Jag bytte dock från 110 till 135 i huvudmunstycke, dumt nog utan att köra den innan. Det var baserat av mig själv på vad en med liknande motor hamnade på, dock med helt aktivt avgassystem.

Bytte till 110 igår samt märkte upp gashandaget, så jag har bättre koll på vad som händer när. Det får bli nån tur i påsk för att se hur motorn reagerar på det mindre munstycket, innan jag beställer andra storlekar om det visar sig behövas. Den reagerade inte helt hundra på luftskruven heller och jag kommer att behöva ett mindre lågfartsmunstycke, men inget som gav märkbara bekymmer vid körning.

Det tog en evighet att köra det större flottörhuset på VM20 tomt, men ändå enkelt och snabbt att byta munstycket.

Förövrigt excellent support från BIG med tips och idéer så förgasaren till bruxen med EKF kommer bli köpt där, när den tiden kommer. :D
IMG_3412.jpg
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Trist väder i påsk men hoppas komma ut en sväng imorgon för att testa med ett mindre huvudmunstycke. Skruvat lite inne i värmen med nya framhjulet och det verkar hoppfullt att få till en bättre broms.

Axeln är lite längre än Nymans 90 nav och det blir nog lite pyssel att få det på plats, så att muttrarna inte bottnar. Man ska ju inte ha brickor under dem, men det kan gå med extra brickor innanför bottenlänkarna. Eller i värsta fall fimpa axeln eller kupolerna på muttrarna. Oavsett så satt ju Grimeca 105 på fetbruxar med liknande gaffel, men kanske att den är lite bredare om någon vet?
IMG_3420.jpg
Skåning

Inlägg av Skåning »

Antar att kupolmuttern är fasad inåt och ska gå in i en matchande försänkning på bottenlänken och det är därför som det inte går att lägga bricka/or som distans där i mellan?

Är det av den anledningen så hade jag valt att korta ner axeln istället. På med en vanlig "skräpmutter" i höjd med där du tänker kapa, då är det både lätt att spänna fast den i ett skruvstycke, samtidigt som där är något att styra utefter så snittet blir rakt och när muttern skruvas ut så rätar den till ev gänga som lagt sig. Sen är det bara att bryna av snittet och runda kanterna lite med en finhuggen fil.
Andreas.
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Skåning skrev: 07 apr 2026, 12:59 Antar att kupolmuttern är fasad inåt och ska gå in i en matchande försänkning på bottenlänken och det är därför som det inte går att lägga bricka/or som distans där i mellan?

Är det av den anledningen så hade jag valt att korta ner axeln istället. På med en vanlig "skräpmutter" i höjd med där du tänker kapa, då är det både lätt att spänna fast den i ett skruvstycke, samtidigt som där är något att styra utefter så snittet blir rakt och när muttern skruvas ut så rätar den till ev gänga som lagt sig. Sen är det bara att bryna av snittet och runda kanterna lite med en finhuggen fil.
Helt korrekt att muttrarna har ett utstick innanför sexkanten som griper tag i en försänkning i bottenlänken och det bör ju avsevärt se till att hjulet sitter bättre, särskilt när man bromsar.

Jag håller med om att det är bättre att korta axeln än att ta bort kupolerna, men jag ska se först hur det passar i gaffeln och om brickor eller högre muttrar innanför länkarna kan räcka. Det bör gå att kapa axeln på plats om det behövs med en vanlig mutter innanför som styr upp, som du säger och använder då helst en bågfil, jämfört vinkelslip, för lite bättre kontroll och finlir. Och mindre risk att något börjar brinna. :roll:

Jag är med och arrangerar ett mopedrally här hemma sista helgen i april och patienten för stå i kö tills efteråt, till förmån för förgasarjustering. :D
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Det blev aldrig nåt kört i påskas p.g.a. vädret, men det blev fyra mil idag med 110 huvudmunstycke och nu går den bra. Det går säkert att finlira lite mer med munstycken, men det får vänta tills vi kört rallyt om två veckor. Vill inte skruva nu när den fungerar rätt bra. Jag funderar på att eventuellt montera RP-pipan igen och det påverkar ju bestyckningen ändå.

Samma gäller att byta framhjulet och jag är också lite sugen på att testa ett kugg mindre på framdrevet, för fyran känns mer som en överväxel nu. Byter jag drev så kan jag passa på att justera växlarna som inte är helt hundra, men som funkar tillräckligt bra för att köra. Då blir det ny kedja och kanske äntligen ett kedjeskydd? :D

Synd att man inte har varmgarage och kan göra allt detta om vintern, men stay tuned för kommande ändringar på stummisen. :D
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Kul att få rätt huvud munstycke och få den gå bättre. Dreva är ju nåt som kommer vid 4 pet :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Hoppsan. Fick feeling efter lite öl och blev ivrig att få gjort en del som skulle väntat till efter rallyt. :oops:

Det är väl bara att kavla upp ärmarna och fortsätta med drevbyte, ställa tändningen och justera växlarna. Men då blir det gjort till slut. :D
IMG_3440.jpg
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Öl är bra för inspiration :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Fick checkat och ställt tändningen samt bytt framdrev från 13 till 12 och en ny kedja förra veckan. Kedjan behövde egentligen inte bytas, men var rejält skitig och bara tvätta och ha kvar om jag ångrar bytet av drevet.

Men nu har allt gått i stå med bältros så jag kan inte sitta för att meka, än mindre sitta på sadeln på stummisen. Så inget mopedrally för mig kommande helg, men tar bilen till samlingen iaf som en av arrangörerna. Jag besparar er en bild på bältrosen, men här kommer statusen på stummisen. :D
IMG_3445.jpg
IMG_3451.jpg
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Bältros är inge kul, hoppas du piggar på dig
Thol

Inlägg av Thol »

Det där var seriösa verktyg för tändinställningen 8)
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Thol skrev: 20 apr 2026, 18:21 Det där var seriösa verktyg för tändinställningen 8)
Lite kanske och premiär för den, men borde köpt en klocka direkt för den går ju att använda med ett stativ för att mäta spel på axlarna när man shimsar motorer. Mer lättanvänd än den här manicken som ändå är rätt exakt och den största utmaningen med bägge är att mäta FÖD när brytarna just öppnar. En multimeter fungerar inte särskilt bra med hela tändsystemet kopplat, men med ett cigarettpapper eller folie mellan brytarna känner man ganska exakt när de börjar öppna.

Allt ställs väl på huvet med brytarlöst men klockan är ju bra för att märka upp för en stroblampa ändå. EKF kommer att få brytarlöst och kanske den här med så småningom.
IMG_2544.jpg
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Maskin ser potent ut :D
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 20 apr 2026, 19:42 Maskin ser potent ut :D
Ja, visst gör den det. :D Cylindern är en S4.2 från Tiveden som bara finns att köpa direkt från källan, men för att klämma ut det yttersta behövs brytarlöst + ett aktivt avgas. Nu är jag ändå nöjd med hur den går, men hornen växer ju lätt ut som bekant. Ska bli kul att se hur den svarar på ett kugg mindre fram, det kan vara så att den går fortare om den orkar varva ur helt på fyran. Däremot lär ettan bli lite för låg för min smak.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Gillar också din utrustning för tändinställning! :D
Med rätt utrustning och seriöst utförda jobb så brukar resultatet bli bra också, ivf ökar chanserna för det med ett par 100%.
Mumkas skrev: 21 apr 2026, 15:37
ESGEE skrev: 20 apr 2026, 19:42 Maskin ser potent ut :D
Ja, visst gör den det. :D
Det är om inget annat klart "full-snyggt" med en sådan topp. :D
Cylindern är en S4.2 från Tiveden som bara finns att köpa direkt från källan, men för att klämma ut det yttersta behövs brytarlöst + ett aktivt avgas.
Vad har du kört / testa med för något avgas innan?

Hur funkar det med en aktiv pipa vid körning med lägre effektuttag, blir det slött vid gaspådrag innan den vaknat upp och blivit varm eller är det bara ett teoretiskt bekymmer som inte finns eller märks i praktiken?
Nu är jag ändå nöjd med hur den går, men hornen växer ju lätt ut som bekant.
Mycket vill ha ännu mera! :wink:
Ska bli kul att se hur den svarar på ett kugg mindre fram, det kan vara så att den går fortare om den orkar varva ur helt på fyran.
Inom trimkretsar så brukar det heta -att välja en lägre utväxling görs bara av förlorare som inte trimmat tillräckligt... :lol: :wink:
Däremot lär ettan bli lite för låg för min smak.
Är det inte körvänligare och bättre att ha lägsta växeln lagom lång för att komma iväg och sen högsta lagom för att nå toppfart utan maxvarv?
Andreas.
Skriv svar