aklylatbensin
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !
För "många år sedan" var jag i kontakt med Aspen betr deras alkylatbensin. De bekräftade att man fick ett LITET effekttapp med deras alkylatbensin, siffran 3% i teorin nämndes. Då jmf med handelsbensin BF95.
Däremot så förblir ju motorn otroligt ren vid alkylatbensin som bränsle.
Vilket på sikt kanske kan bidra till att effekten bibehålls.
Övriga noteringar är att ångtrycket är klart annorlunda mot BF95, jag har observerat en viss skillnad i lastrespons vid alkylatbensin, tyvärr till det sämre. Dock skall tilläggas att detta var med 4t-motor och vid mycket brant laststegring. Kan inte se nå't problem vid mopedbruk.
Kom oxo ihåg att Aspen "vanlig alkylatbensin" har ett högt oktantal, 95 RON / 92 MON jämför gärna med annat bränsle så ser ni att MON ligger riktigt högt! (= bra)
För att vara miljömedvetna borde alla mopedister köra på ett bättre bränsle än handelsbensin!? T.ex. alkylatbensin. Köper man i lösvikt så är kostnaden helt hanterbar. <!-- </EdIndex> --></div>
För "många år sedan" var jag i kontakt med Aspen betr deras alkylatbensin. De bekräftade att man fick ett LITET effekttapp med deras alkylatbensin, siffran 3% i teorin nämndes. Då jmf med handelsbensin BF95.
Däremot så förblir ju motorn otroligt ren vid alkylatbensin som bränsle.
Vilket på sikt kanske kan bidra till att effekten bibehålls.
Övriga noteringar är att ångtrycket är klart annorlunda mot BF95, jag har observerat en viss skillnad i lastrespons vid alkylatbensin, tyvärr till det sämre. Dock skall tilläggas att detta var med 4t-motor och vid mycket brant laststegring. Kan inte se nå't problem vid mopedbruk.
Kom oxo ihåg att Aspen "vanlig alkylatbensin" har ett högt oktantal, 95 RON / 92 MON jämför gärna med annat bränsle så ser ni att MON ligger riktigt högt! (= bra)
För att vara miljömedvetna borde alla mopedister köra på ett bättre bränsle än handelsbensin!? T.ex. alkylatbensin. Köper man i lösvikt så är kostnaden helt hanterbar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant debatt! När jag köpte min moped i höstas, så ville jag gärna köra så "miljövänligt" det gick. Jag köpte Shells "Eko- bensiini", som är alkylatbensin med 2% oljeblandning.
Jag fick betala 150:- för 5 liter, vilket ju blir 25:- litern...Men Compacten drar nog inte mer än 0,25 så det blir inte så dyrt ändå.
Vad jag förstod på tidigare resonemang så tappade man lite i effekt? Jag tycker moppen har gått bra, och hoppas den inte skär ihop...
"För att vara miljömedvetna borde alla mopedister köra på ett bättre bränsle än handelsbensin!? T.ex. alkylatbensin. Köper man i lösvikt så är kostnaden helt hanterbar."
Säljer vanliga bensinstationer alkylatbensin i lösvikt? Eller var kan man annars köpa den? Jag trodde den bara såldes i 5-litersdunkar?
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
Jag fick betala 150:- för 5 liter, vilket ju blir 25:- litern...Men Compacten drar nog inte mer än 0,25 så det blir inte så dyrt ändå.
Vad jag förstod på tidigare resonemang så tappade man lite i effekt? Jag tycker moppen har gått bra, och hoppas den inte skär ihop...
"För att vara miljömedvetna borde alla mopedister köra på ett bättre bränsle än handelsbensin!? T.ex. alkylatbensin. Köper man i lösvikt så är kostnaden helt hanterbar."
Säljer vanliga bensinstationer alkylatbensin i lösvikt? Eller var kan man annars köpa den? Jag trodde den bara såldes i 5-litersdunkar?
Hälsningar/
Oldtimer <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad jag vet så är det bara vissa ok/q8 som har på lösvikt/egen pump <!-- </EdIndex> --></div>Oldtimer skrev: Säljer vanliga bensinstationer alkylatbensin i lösvikt? Eller var kan man annars köpa den? Jag trodde den bara såldes i 5-litersdunkar?
Hälsningar/
Oldtimer
-
Varför ge 16kronor liter alternativt 30kronor litern för alkylatsoppa när man har en moped med ställbart, vilket gör den till ett halvfärdigt hybridfordon och man (bara man hittar rätt olja) kan tanka med E85 för ca 9kronor litern <!-- </EdIndex> --></div>bryggaren skrev:För kännedom så har OKQ8 alkylatsoppa på pump för ca 16:- litern (ringde nyss och kollade). I och för sig 4-takt men det går ju att blanda i olja själv.
Har inte vettet att sluta med moppar.
- JanneHagnell
du måste borra upp "nålmunstycket" också
Jag kommer inte ihåg hur stort jag hade men arean (hålet minus nålen) ska ökas med 25%
Sen går det bra med Castrol R40
det sotar mycket men det luktar gott <!-- </EdIndex> --></div>
Det räcker inte med att öppna munstycketNymans2013 skrev:Varför ge 16kronor liter alternativt 30kronor litern för alkylatsoppa när man har en moped med ställbart, vilket gör den till ett halvfärdigt hybridfordon och man (bara man hittar rätt olja) kan tanka med E85 för ca 9kronor litern
du måste borra upp "nålmunstycket" också
Jag kommer inte ihåg hur stort jag hade men arean (hålet minus nålen) ska ökas med 25%
Sen går det bra med Castrol R40
det sotar mycket men det luktar gott <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag köpte en 5a Aspen å har kört den i lite olika fordon. Vespa 150cc blev svårstartad som fn när den var varm å jag fick hela tiden springa igång den. 98cc -38 körde två mil & när jag skulle hem fick jag byta stift för den vägrade starta på det gamla. Trimmern av fabrikat Stihl funkade bra..Men det är ngt speciellt med den soppan som gör mig illamående ..Fastän det bara är en oljeblandning på 2% så luktar den äckligt! Det är som att doften fastnar överallt å ger mig huvudvärk (som när man har ätit 20 marinerade vitlösklyftor eller en burk Currydip, man måste både spy å duscha för att bli av med stanken..) Så¨även om
As-pen är miljövänligare så tänker jag mer på min egen migrän än på miljön i det fallet. Så numera skippar jag Aspen för den är både dyr å äcklig
<!-- </EdIndex> --></div>
As-pen är miljövänligare så tänker jag mer på min egen migrän än på miljön i det fallet. Så numera skippar jag Aspen för den är både dyr å äcklig