3-växlad flintamotor sökes.

Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lycka till! Jag har själv varit inne på 3-vxl skoterett, men det har stannat vid funderingar endast. Hoppas det blir nåt av det här, det skulle vara kul. <!-- </EdIndex> --></div>
ojelun
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Umedalen

Inlägg av ojelun »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->känner igen känslan av en övervarvande flinta som skapar hyfsat med (o)ljud i plåtskalet. Körde tidigare med en 3-växlad shoppermotor (hand) men bytte av lathet ner mig efter en tappad dragkil :(

Fast det var lika mycket för att jag var lite less på det hemgjorda växelrelaget :?

Det enda jag uppfattat om den 3-växlade flintan m fotväxel förutom att den är hyfsat ovanliga är att det är nära mellan 2:an och 3:an i utväxling samt att det finns en liten fjäder i växelmekanismen som är rätt skör.

Har en ej komplett växellåda till en dylik liggande(saknar bl.a. ovan nämnda fjäder) som skulle vara ball att prova få in i skoteretten, men då må man ju som sagt förfärdiga en lite speciell växelaxel...


lycka till :D[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
livan
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 sep 2009, 23:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av livan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Norman skrev:
smalltown skrev:Ok! Så det man behöver köpa och göra för att få en treväxlad Skoterett är följande:

-Hitta en treväxlad flinta med fotväxel.

-Låta modifiera den treväxlade motorns växelaxel så den får samma längd, och samma utseende i änden som den tvåväxlade motorns. Så att man sedan kan fästa staget som leder till Skoterettens fotväxelväljare.

-Flytta över originalmotorns fläkt som sitter på svänghjulet (går den bara att flytta över utan modifieringar av axeln eller liknande?), och även fläktkåporna.

Har jag sammanfattat det korrekt? I så fall är det ju ett greppbart projekt.

/K
Japp mistick_yes.gif! Blocken på alla fotväxlade flintor är identiska. Bara att flytta över det du behöver av kåpor mm. Fläkten tex sitter i en förlängd svänghjulsmutter, bara att flytta över.
Nej det skiljer på vänstra blocket mellan 2 o 3 fotpetade motorer
lagret för utgånde drev axel på 3vxl är större <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förvisso, men det jag syftade på gällde i första hand blockets utformning utvändigt då frågan handlade om fläktkåporna. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig eller helt enkelt for med osanning... <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/Husqvarna-3-vaxlad-auktion_302493_113039878

(Inte min auktion, så jag vet inget om den.)

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Handväxlad... <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I väntan på att rätt objekt dyker upp, skall jag fixa till motorn som sitter på. Jag har en extra cylinder jag vill porta för 15 mm förgasare, och borra upp till 40 mm. Den kan jag ju ta med till en ev treväxlad senare.

Känner någon här till någon som är erfaren på dessa motorer och kan utföra denna modifikation på rätt sätt? Mot betalning givetvis. Jag vill inte chansa själv.

/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
fredrök
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 maj 2010, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
smalltown skrev:I väntan på att rätt objekt dyker upp, skall jag fixa till motorn som sitter på. Jag har en extra cylinder jag vill porta för 15 mm förgasare, och borra upp till 40 mm. Den kan jag ju ta med till en ev treväxlad senare.

Känner någon här till någon som är erfaren på dessa motorer och kan utföra denna modifikation på rätt sätt? Mot betalning givetvis. Jag vill inte chansa själv.

/K
Jag vill göra samma sak med min cylinder (också flinta). Bor i Stockholm. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skoteretten är inte "gjord" för trimning då det är svårt att få till en utväxling som funkar. Det finns inga mindre bakdrev att hitta, vet dock att några har gjort egna drev. Framdrev finns det större, men inte tillräckligt. Även här får man tillverka eget om det ska bli bra. Det jag vill säga är att du ska kanske inte sikta på en för vass motor utan att ha utväxlingen (drevningen) med i projektet från början. Min skoterett har dragen plugg och 12mm förgasare samt 15 kuggs framdrev. Min gör ca 45 och varvar som f*n! En 3-vxl motor har iofs en högre utväxling så problemet är väl mindre om du hittar en sån... Vi hoppas på det thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett 24-drev på ingång, och kontakt med en kille som skall modifiera det så det passar. Och jag har 15 kugg fram sedan innan. Blir det ändå för högt varv, trixar jag in ett 16-kugg där, om styrkan finns. <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Skriv svar