Flinta kopplingsproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
amazonsport
Inlägg: 144
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Skåne

Flinta kopplingsproblem

Inlägg av amazonsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.

Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?

Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Flinta kopplingsproblem

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
amazonsport skrev:Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.

Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?

Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär? :roll:
Ska vara en rak SAE 80. Med "rak" menas att det inte är en multigrade olja. Multigrade är dom som t.ex benämns: 10W40 eller 15W40. En rak har alltså bara en enda viskositetsklass. Tex 20W, 30W eller 40W. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
fredrök
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 maj 2010, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var kan man köpa sån olja? <!-- </EdIndex> --></div>
fredrök
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 maj 2010, 23:00
Ort: Stockholm

Re: Flinta kopplingsproblem

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
amazonsport skrev:Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.

Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?

Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär? :roll:
Ska vara en rak SAE 80. Med "rak" menas att det inte är en multigrade olja. Multigrade är dom som t.ex benämns: 10W40 eller 15W40. En rak har alltså bara en enda viskositetsklass. Tex 20W, 30W eller 40W.

det ska vara rak sae 20, inte 80, i flinta. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp en så kallad gräsklipparolja. Finns på nästan alla mackar. Rak 30. Funkar på nästan alla äldre moppar. <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport
Inlägg: 144
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av amazonsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo en rak 20 Sae ska de vara men är en olja för framgafflar samma som en gräsklipparolja?

Och kan man misstänka att det är oljan som är boven när kopplingen beter sig så eller kan det vara nåt annat fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kollat oljenivån i motorn? I värsta fall är det tomt, och då är jag förvånad att du inte fått större problem... Varför joxa med gaffelolja när gräsklipparolja funkar utmärkt :? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
amazonsport skrev:Jo en rak 20 Sae ska de vara men är en olja för framgafflar samma som en gräsklipparolja?
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

En olja för framgaffel, är väl en hydralolja för tryck och ingen smörjning.

En gräsklipparolja är väl en växellådsolja för smörjning av lager och bussningar <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport
Inlägg: 144
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av amazonsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, då går det upp ett liljeholmens vad gäller oljan. Ska köpa gräsklipparolja och testa nu då.

Till Norman: ,visste ju inte om framgaffeloljan skulle vara annorlunda när den har samma Sae 20 märkning men det var det jag har hemma på hyllan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är det ju bra att fråga som du gjorde. Och svar har du fått.
Sannolikt har du fått det du önskade.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar