<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.
Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?
Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär? <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport skrev:Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.
Jag har inte kollat oljemängden i lådan än utan tänkte först fråga här ang. en olja jag har sen gammalt tillbaka i garaget. Det är en framgaffelolja SAE 20, funkar den i lådan fast den ska vara till framgafflar?
Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär?
Ska vara en rak SAE 80. Med "rak" menas att det inte är en multigrade olja. Multigrade är dom som t.ex benämns: 10W40 eller 15W40. En rak har alltså bara en enda viskositetsklass. Tex 20W, 30W eller 40W. <!-- </EdIndex> --></div>
amazonsport skrev:Körde en lång tur i helgen med min Crescent Raket -65 och när motorn blivit riktigt varm blev det problem att få i växlar och det högg när man släppte upp kopplingen.
Jag läste nånstans att det ska vara en rak SAE 20 vad det nu innebär?
Ska vara en rak SAE 80. Med "rak" menas att det inte är en multigrade olja. Multigrade är dom som t.ex benämns: 10W40 eller 15W40. En rak har alltså bara en enda viskositetsklass. Tex 20W, 30W eller 40W.
det ska vara rak sae 20, inte 80, i flinta. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp en så kallad gräsklipparolja. Finns på nästan alla mackar. Rak 30. Funkar på nästan alla äldre moppar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kollat oljenivån i motorn? I värsta fall är det tomt, och då är jag förvånad att du inte fått större problem... Varför joxa med gaffelolja när gräsklipparolja funkar utmärkt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, då går det upp ett liljeholmens vad gäller oljan. Ska köpa gräsklipparolja och testa nu då.
Till Norman: ,visste ju inte om framgaffeloljan skulle vara annorlunda när den har samma Sae 20 märkning men det var det jag har hemma på hyllan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är det ju bra att fråga som du gjorde. Och svar har du fått.
Sannolikt har du fått det du önskade.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60