Glapp mellan vevaxel-lagerbana
Glapp mellan vevaxel-lagerbana
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I av de motorer jag nu renoverar (sachs 2-vx kick) sitter en vevaxel där jag kunde dra av inre lagerbanan för hand på transmissionssidan.
Normalt brukar jag få använda av- och pådragare för inre lagerbanan.
Är det bara att kassera en sådan vevaxel? Tänkte mest på att vevaxeln kanske kan börja kasta om lagerbanan inte sitter med lite krymppassning på vevaxeln.
Vad säger ni erfarna sachsmekar? Chansa och se hur vevaxeln kommer att bete sig eller slänga vevaxeln? Någon trimmning blir inte aktuellt i dessa motorer då de ska monteras i annars orörda mopedramar.
Något annat tips för att fixera lagerbanan (locktite eller?). <!-- </EdIndex> --></div>
Normalt brukar jag få använda av- och pådragare för inre lagerbanan.
Är det bara att kassera en sådan vevaxel? Tänkte mest på att vevaxeln kanske kan börja kasta om lagerbanan inte sitter med lite krymppassning på vevaxeln.
Vad säger ni erfarna sachsmekar? Chansa och se hur vevaxeln kommer att bete sig eller slänga vevaxeln? Någon trimmning blir inte aktuellt i dessa motorer då de ska monteras i annars orörda mopedramar.
Något annat tips för att fixera lagerbanan (locktite eller?). <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en del brukar använda automatkörnare med mothåll detta för att få alla körnslag lika.. körnslagen görs mitt emot varandra 4 eller 8 slag. sedan moneras lagret med loctites "cylindrisk fastsättning"
& vid stora glapp använder man bladmässing som lagts exakt ett varv runt med skarven diagonalt. bladmässing är speciellt tillverkat för ändamålet å finns att köpa på välsorterade affärer. <!-- </EdIndex> --></div>
& vid stora glapp använder man bladmässing som lagts exakt ett varv runt med skarven diagonalt. bladmässing är speciellt tillverkat för ändamålet å finns att köpa på välsorterade affärer. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Naturligtvis har jag provat med några nya lagerbanor för att se om det är samma glapp på dessa och det är det. Vet inte hur de lyckats få vevaxeln som den är. Kanske har något lager skurit tidigare och medförts att axeln blivit tunnare om lagret skurit så att axeln roterat i lagerbanan.
Får väl shimsa in vevaxeln och sedan använda metoden med körnslag och loctite då glappet inte är så stort men tillräckligt för att få av lagerbanan med handkraft.
Tackar för tipsen!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Får väl shimsa in vevaxeln och sedan använda metoden med körnslag och loctite då glappet inte är så stort men tillräckligt för att få av lagerbanan med handkraft.
Tackar för tipsen!!! <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Är det "svåra" vevar är det säkert ett bra alternativ du erbjuder.
Nu ska jag försöka limma fast lagerbanan så fort jag får hem flaskan med loctite cylindrisk fastsättning och den kostade "bara" 209 kr. <!-- </EdIndex> --></div>
Det är trevligt att du erbjuder dina tjänster men en vev till sachs är inte så svår att få tag i eller dyr så det är inte försvarbart att kosta på den så mycket.kimpa skrev:Jag Kan elektro pättera upp lager passningen och slipa in till 0 passning eller vilken passning du vill, starkare än orginal
även pack-box ytorna gåf fin fint att rädda
ca 400:- per fixad yta
Är det "svåra" vevar är det säkert ett bra alternativ du erbjuder.
Nu ska jag försöka limma fast lagerbanan så fort jag får hem flaskan med loctite cylindrisk fastsättning och den kostade "bara" 209 kr. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Hehe! Det är väl eran specialitet! Själv kör jag med spänningsaggregat å banankontakt.... 400:- är rena reapriset! Kommer med en vals från SSAB i morgon...kimpa skrev:Jag Kan elektro pättera upp lager passningen och slipa in till 0 passning eller vilken passning du vill, starkare än orginal
även pack-box ytorna gåf fin fint att rädda
ca 400:- per fixad yta