
Mopeden köpte jag nog 1981, jag var då 16 år och den skulle jag och min kusin ha på landet för att köra i skogen med. Det gjorde vi och yngre syskon i säkert tio år, men sen har den sakta men säkert förfallit där den vilat sig i ladan. Tills sommaren 2004, då jag tänkte att, nej nu får det vara nog. Så då fick den följa med hem. Inte för att jag visste vad jag skulle hitta på med den, men det var tillräckligt med känslor inblandade för att jag inte ville att den skulle bli sämre eller bli stulen.
------------------------------------------------------------------------------------
Så tar vi nästa steg i historien...
Den fick vila hemma i garaget ända fram till våren 2005 då jag fick se en artikel i lokalblaskan att det fanns ett gäng i trakten som pysslade med mopperace, och inte toppfart på nån raksträcka utan de körde i skogen, dvs ungefär det vi pysslade med då vi var unga och den var nyinköpt.
Det lät ju buskul, så jag tog reda på när nästa race skulle vara och tänkte, jag gör väl ett frest och ser om jag får igång den. Jag fixade till ny klädsel och stoppning i sadeln, krök och ljuddämpare och lite vajrar till koppling och broms. 15 minuter före start kickade jag igång den för första gången, och då var jag fortfarande hemma vid garaget! Så sen var det brått, upp med den på cykelhållaren på bilen och iväg. Väl framme hade förstås starten redan gått, men vad gjorde väl det?



På med nummerlapp och sen iväg. Samma hjälm som när jag var 15... Uj vad den gick dåligt. De andra körde i åttor runt mig. Växelpedal hade jag inte hunnit fixa (10:ans nyckel funkade inget vidare), så jag körde konstant på tvåan. Framgaffeln låste sig i bottenläge. Men kul var det, och publiken skrattade (det bjur jag på). Den gick i ca en timme innan jag var helt slut och tvungen att ta en rast. När jag sen skulle iväg igen var det tomt på luft i bakdäcket. Fort, låna en pump. När pump var lånad så upptäckte jag att det inte fanns nån ventil att fylla i! Troligen hade luften gått ur och sen hade jag fortsatt köra på ett gammalt stenhårt däck utan att märka detta och sen när jag bromsade i nån nedförsbacke så snurrade däcket mot fälgen och slet av ventilen! Slutåkt!
Men en helkul debut som definitivt gav mersmak, så nu var det bara att packa ihop och ge sig hemåt igen och fixa inför nästa race!
------------------------------------------------------------------------------------
Så går sommaren 2005. Mopeden får sig en lite grundligare genomgång, det kan den ju vara värd efter att ha stått så länge. Motorn plockar jag ner och byter diverse packningar och även några lager. Jag kostar även på mig ny drevaxel och ny kickaxel eftersom splinesen på de gamla var borta eller nästan borta. En ny växelpedal blir det också. Och nya däck, men av nån outgrundlig anledning köper jag vägdäck. Jag kommer inte ihåg om det kanske var så att jag fortfarande gick och lurade över en orginalrenovering kanske.
På höstkanten är det dags för race igen, den här gången hos Jorka i Svartå. Här en nervös förare fem minuter före start.

Det jag minns av detta race är att det tog slut redan efter ett varv... Framgaffeln låser sig i bottenläge igen, och det gör det helt omöjligt att ta sig fram över rötterna på stigarna. Sen tappar jag ljuddämparen. Fotpinnarna blev ett hastverk, en bit vattenrör som i sista stund najades fast för att ha nåt att vila fötterna på!

Nej, ett varv fick räcka, sen var det bara att slicka såren och lasta upp den på cykelhållaren och ge sig hemåt...

----------------------------------------------------------------------------------- <!-- </EdIndex> --></div>