E-type, a long lost friend...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
frippegubben
Kontakt:

E-type, a long lost friend...

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjosan, satt och bläddrade bilder på hårddisken och hittade plötligt bilden från då jag "räddade" min E-Type från ytterliggare förfall. Så då tänkte jag att jag kanske skulle skriva några rader, och kanske fylla på med fler bilder allt eftersom de dyker upp. Det syns att den levt ett hårt liv...

Bild

Mopeden köpte jag nog 1981, jag var då 16 år och den skulle jag och min kusin ha på landet för att köra i skogen med. Det gjorde vi och yngre syskon i säkert tio år, men sen har den sakta men säkert förfallit där den vilat sig i ladan. Tills sommaren 2004, då jag tänkte att, nej nu får det vara nog. Så då fick den följa med hem. Inte för att jag visste vad jag skulle hitta på med den, men det var tillräckligt med känslor inblandade för att jag inte ville att den skulle bli sämre eller bli stulen.

------------------------------------------------------------------------------------

Så tar vi nästa steg i historien...
Den fick vila hemma i garaget ända fram till våren 2005 då jag fick se en artikel i lokalblaskan att det fanns ett gäng i trakten som pysslade med mopperace, och inte toppfart på nån raksträcka utan de körde i skogen, dvs ungefär det vi pysslade med då vi var unga och den var nyinköpt.
Det lät ju buskul, så jag tog reda på när nästa race skulle vara och tänkte, jag gör väl ett frest och ser om jag får igång den. Jag fixade till ny klädsel och stoppning i sadeln, krök och ljuddämpare och lite vajrar till koppling och broms. 15 minuter före start kickade jag igång den för första gången, och då var jag fortfarande hemma vid garaget! Så sen var det brått, upp med den på cykelhållaren på bilen och iväg. Väl framme hade förstås starten redan gått, men vad gjorde väl det?

Bild
Bild Bild

På med nummerlapp och sen iväg. Samma hjälm som när jag var 15... Uj vad den gick dåligt. De andra körde i åttor runt mig. Växelpedal hade jag inte hunnit fixa (10:ans nyckel funkade inget vidare), så jag körde konstant på tvåan. Framgaffeln låste sig i bottenläge. Men kul var det, och publiken skrattade (det bjur jag på). Den gick i ca en timme innan jag var helt slut och tvungen att ta en rast. När jag sen skulle iväg igen var det tomt på luft i bakdäcket. Fort, låna en pump. När pump var lånad så upptäckte jag att det inte fanns nån ventil att fylla i! Troligen hade luften gått ur och sen hade jag fortsatt köra på ett gammalt stenhårt däck utan att märka detta och sen när jag bromsade i nån nedförsbacke så snurrade däcket mot fälgen och slet av ventilen! Slutåkt!

Men en helkul debut som definitivt gav mersmak, så nu var det bara att packa ihop och ge sig hemåt igen och fixa inför nästa race!

------------------------------------------------------------------------------------

Så går sommaren 2005. Mopeden får sig en lite grundligare genomgång, det kan den ju vara värd efter att ha stått så länge. Motorn plockar jag ner och byter diverse packningar och även några lager. Jag kostar även på mig ny drevaxel och ny kickaxel eftersom splinesen på de gamla var borta eller nästan borta. En ny växelpedal blir det också. Och nya däck, men av nån outgrundlig anledning köper jag vägdäck. Jag kommer inte ihåg om det kanske var så att jag fortfarande gick och lurade över en orginalrenovering kanske.

På höstkanten är det dags för race igen, den här gången hos Jorka i Svartå. Här en nervös förare fem minuter före start.

Bild

Det jag minns av detta race är att det tog slut redan efter ett varv... Framgaffeln låser sig i bottenläge igen, och det gör det helt omöjligt att ta sig fram över rötterna på stigarna. Sen tappar jag ljuddämparen. Fotpinnarna blev ett hastverk, en bit vattenrör som i sista stund najades fast för att ha nåt att vila fötterna på!

Bild

Nej, ett varv fick räcka, sen var det bara att slicka såren och lasta upp den på cykelhållaren och ge sig hemåt...

Bild

----------------------------------------------------------------------------------- <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sjysst växelpetare, är det en 10:a? :wink:

Trevlig patina, men fel motor... skulle sitta fint med en EM50 i den. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->verkar ju vara påbörjat att montera tillbaka sachsmotorn, eftersom ringnyckeln redan sitter på zundapprovan så lär den väl ska demonteras :mutt: moppen lär väl längta efter sin "riktiga" motor :wink: :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn var väl det enda rätta :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Bengt

Inlägg av Bengt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt rätt motor bättre än sachs motor <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den där måste du ju ställa i ordning! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
frippegubben
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för kommentarerna!

Jag tar mig friheten att ändra lite i upplägget. Själva historien utspelar sig numera i översta inlägget, så kan vi ta eventuella kommentarer och annat här nedanför! <!-- </EdIndex> --></div>
vihan

Inlägg av vihan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mermermer!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar