Olja till bensinen i Raket 1163 -64 (HVA)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vihan skrev:läste någonsatans att snöskoterolja skulle vara mycket bra någon som provat det :P?
Du kanske redan har läst mitt inlägg här http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=3558&postdays=0&postorder=asc&start=15&mforum=raketsport ?

Men i alla fall så kör mina moppar sedan något halv år tillbaka på Biltemas tvåtaktsolja för snöskotrar och har inget negativt att säga än i alla fall. Oljan har den högsta klassningen och kostar 80 spänn litern.

http://biltema.se/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Snoskoterolja1/

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag stämt av med mina Castrol-kontakter angående Castrols 2-taktsoljor.

Outboard 2T: Asklös för utombordare som går svalt. Kan användas i mopeder men har sämre smörjförmåga när det blir varmt men man bör, om man använder den i luftkylda motorer, öka oljeinblandningen med 1-1,5%. Man rekommenderar dock att man inte använder den.

Snow Race 2T: För snöskotrar. Också asklös och den rekommenderas heller inte.

Super TT: Gammal produkt som nu ersätts av ACT>EVO 2T vilken är lämplig för luftkylda motorer.

Power 1 Scooter: Framtagen för EU-scooters som går mycket i stadstrafik, delsyntetisk och kan användas i gammelmoppar.

Power 1 TTS: Helsyntetisk olja lämpad för tungt belastade 2-taktare. Rekommenderades som den bästa oljan för "våra" moppar.

(Man ger mig ingen tolkning på "tungt belastade 2-taktare" utan där får man göra sin egen tolkning. Jag finner väl åtminstone två tolkningar:
1. Mopeder som körs av tunga överviktiga återfallsmopedister
eller
2. Trimmade mopedmotorer som körs eller kan köras hårt.)

Lagringstid för öppnade förpackningar: 12-24 månader.
Lagringstid för oöppnade förpackningar 2-3 år.
Kan lagras längre om den står torrt och varmt men man säger ändå dessa tider.

Själv kommer jag att köpa POWER 1 TTS
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
kimpa
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:roll: Skulle inte du köra på OUTBOARD 2-T ????

sitat:
Varför TROR vissa att utombordarolja skulle vara sämre?
Tror ni då att utombordare går snällare på något sätt. De går ju med full belastning nästan jämt.
Min erfarenhet, både från Motul och Castrol, säger att det mest är namnet som skiljer dem åt.
Utombordaroljan kan möjligen ha mer tillsatser som gör "spillet" mer lättlösligt i vatten.

Att olja för utombordare skulle vara sämre för en mopedmotor skulle någon behöva överbevisa mig om, med råge :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk att olja kan vara ett så outsinligt ämne för diskussion.Så länge man har smort saker har det trätts om vilken olja som är bäst. Och åsikter finns det ju lika många som användare av olja.När jag åkte moppe i min ungdom fanns det inte speciell 2T-olja,man blandade i vanlig motorolja,det rykte lite mer, men det smorde uppenbarligen tillräckligt,så varför krångla till det?.
Är oljan nu gjort för 2T så kör hårt. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev::roll: Skulle inte du köra på OUTBOARD 2-T ????

sitat STAVAS CITAT:
Varför TROR vissa att utombordarolja skulle vara sämre?
Tror ni då att utombordare går snällare på något sätt. De går ju med full belastning nästan jämt.
Min erfarenhet, både från Motul och Castrol, säger att det mest är namnet som skiljer dem åt.
Utombordaroljan kan möjligen ha mer tillsatser som gör "spillet" mer lättlösligt i vatten.

Att olja för utombordare skulle vara sämre för en mopedmotor skulle någon behöva överbevisa mig om, med råge :lol:
Jag sa ju att jag skulle kolla av. Nu är det gjort och jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Outboard finns det gott om om du vill köpa. Jag tycke att det är bättre att jag kör på 4 % än att jag kör på 5,5 %.
Har du någon annan uppfattning.
Bättre ändra sig än att envist hålla fast vid något som kanske inte är helt rätt. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Livliga debatter har ofta sin grogrund i mycket tyckande och brist på hårda fakta, oavsett om det är på nå't internetforum eller under annan form.
Att ta intryck av fakta och ändra sig är väl ett gott tecken?
Att kommentera när någon bytt åsikt när fakta har gjort sitt är väl ett rejält lågvattenmärke? Det tillför absolut inget positivt till forumsgemenskapen.

Nåväl, att påstå att motorolja i bränslet smorde tillräckligt är väl trots allt att spetsa till det? Det finns oändligt mycket bättre oljor idag så att man får större marginal mot skärning, för att inte nämna sot o koks...
Så, nog måste man få "krångla till det lite"? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som tänker på att utombordsoljan är anpassad för miljökraven båt motorer har. tex inte sota, biologisk nedbrytbar
en båt motor går aldrig varm som en moppe motor gör om nu inte vattenkylningen lägger av.
:? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Om du läser inläggen i tråden så nämns både arbetstemperatur såväl som asklöshet. Dock inte biologisk nedbrytbarhet, men det är ju inte alla outboard som är så bra på den punkten? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar