Olika mopedmotorers svagheter & dumheter
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang Sachs och Puch ramlager.
Jag har kört min Stockholmare som har hemslöjdad stake och Sachs 80 Ts cylinder, större kolv och höjd komp. Hur många hästar den är på vet jag inte men den gick på Malmby 107 km/ tim. Den har gått i två år med samma lager och körs hårt på rallyn mm.
Om ramlagrena håller i den motorn så håller dom en evighet i en otrimmad motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har kört min Stockholmare som har hemslöjdad stake och Sachs 80 Ts cylinder, större kolv och höjd komp. Hur många hästar den är på vet jag inte men den gick på Malmby 107 km/ tim. Den har gått i två år med samma lager och körs hårt på rallyn mm.
Om ramlagrena håller i den motorn så håller dom en evighet i en otrimmad motor. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
och om ni inte visste så passar gilera turing dreven ilo! <!-- </EdIndex> --></div>
Håller med helt!, Går att få fart på också.Amarace skrev:Kul läsning
Men måste protestera lite
Ilo är en utmärkt motor, enda jag kan hålla med om lite är just tändspolen, av nån anledning så far den oftare än en Bosch, men remmen är inga problem alls om man har rätt olja, och förgasare fungerar både Pallas och Encarwi hur bra som helst. Har haft väldigt många Ilo och enda som strulat är tändspolen. DOm går tyst och fint, väldigt bra växellåda.
Men självklart har alla sina egna favoriter och "ofavoriter"Och alla motorer är bra på sitt sätt.
och om ni inte visste så passar gilera turing dreven ilo! <!-- </EdIndex> --></div>
ja körde min k50 som ja köpte beg över 500mil med portad 60cc,32mm,16mm,planat etc, sen när ja renoverade motorn,
satt de original suzuki lager som var i fint skick
original stake, den motorn hadde gått 2300mil
ja har aldrig haft problem med koppling/växlar/motor fast ja har kört med oljer som motorolja/80-90 gl5
+ att ja körde flera mil med 70% diesel de kan ilo_gurra intyga
<!-- </EdIndex> --></div>
aru gurrailogurra skrev:Håller med helt!, Går att få fart på också.Amarace skrev:Kul läsning
Men måste protestera lite
Ilo är en utmärkt motor, enda jag kan hålla med om lite är just tändspolen, av nån anledning så far den oftare än en Bosch, men remmen är inga problem alls om man har rätt olja, och förgasare fungerar både Pallas och Encarwi hur bra som helst. Har haft väldigt många Ilo och enda som strulat är tändspolen. DOm går tyst och fint, väldigt bra växellåda.
Men självklart har alla sina egna favoriter och "ofavoriter"Och alla motorer är bra på sitt sätt.
och om ni inte visste så passar gilera turing dreven ilo!

ja körde min k50 som ja köpte beg över 500mil med portad 60cc,32mm,16mm,planat etc, sen när ja renoverade motorn,

ja har aldrig haft problem med koppling/växlar/motor fast ja har kört med oljer som motorolja/80-90 gl5

Det var inte Diesel! det var eldningolja!Tobbe-38 skrev: aru gurra

-
Och om det är kallt finns det ju en "knapp" uppe på motorn man trycker till så att motorn får bensin innan man trampar igång den
Min Sachs har alltid startat på förstaS_Compakt skrev:Sachs saknar choke ?? varför det , nån som ens behövt 2 kickar ?
Kul inlägg

FlödarenOffroadGangster skrev: Min Sachs har alltid startat på förstaOch om det är kallt finns det ju en "knapp" uppe på motorn man trycker till så att motorn får bensin innan man trampar igång den

Ren diesel lukt, det kan jag intyga, låg bakom! Eller breve, När han gasade så såg jag knappt nåttTobbe-38 skrev:nja lukta lite diesel faktist, och rök som satan...har ingen film tyvärr