Krysskil svänghjulet till Sachs 502

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
W.baum

Krysskil svänghjulet till Sachs 502

Inlägg av W.baum »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en krysskil häromdan. Och givetvis var det fel. Så nu söker man med ljus och lykta efter en som passar. Nån som vet om dom är svåra att få tag i och vart man ska leta efter en. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du mäta bredden och längden? då blir det lite lättare med såna där moderna saker :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
W.baum

Inlägg av W.baum »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Kan du mäta bredden och längden? då blir det lite lättare med såna där moderna saker :lol:
Den jag köpte är 3 mm bred och 9 mm lång. Men den jag ska ha måste vara minst en mm smalare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara ta och fila den så att den passar? <!-- </EdIndex> --></div>
W.baum

Inlägg av W.baum »

Leone skrev:bara ta och fila den så att den passar?
Jo försökte med det. Men det va dömt att misslyckas hate-wall.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tips: Gör en ny krysskil av t.ex. en skruv med liknande rundning. Bågfil och en bra fil att justera den med så går det bra att få till det. Dra åt svänghjulsmuttern ordentligt sedan så nyper den på vevaxelns kona. <!-- </EdIndex> --></div>
W.baum

Inlägg av W.baum »

bryggaren skrev:Ett tips: Gör en ny krysskil av t.ex. en skruv med liknande rundning. Bågfil och en bra fil att justera den med så går det bra att få till det. Dra åt svänghjulsmuttern ordentligt sedan så nyper den på vevaxelns kona.
Hmm det vore nåt att testa faktiskt slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Egentligen behöver man ingen krysskil. Det är enbart till för att svänghjulet ska hamna på korrekt position. Så tändpunkten alltid blir detsamma.

Folk tror att det är krysskilen som får svänghjulet att stanna på plats, vilket är fel!

Det är koningen som får svänghjulet att sitta kvar. Självklart ska det vara friska grejer med sugpassning. Ta lite slippasta och slipa in det, då kommer det sitta som berget! <!-- </EdIndex> --></div>
stockis-70

Inlägg av stockis-70 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fungerar utmärkt det som rexxy rekomenderar på min Rödqvarna släppte svänghjulet ideligen jag tog bort tändplattan på med ventilslippasta på tappen och började snurra en bra stund sen tog jag det finare slipmedlet och fortsatte,torkade rent monterade och det har aldrig släppt igen! <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glöm inte att göra rent efte¨åt, annars fortsätter slip pastan att slipa :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har flera gånger behövt göra en krysskil själv, då brukar jag använda en gammal fil, inte att fila med, jag tar delen där skaftet ska sitta och sedan slöjdar jag en kil av det materialet, det enda som behövs förutom verktyg är något som det brukar finnas ont om nämligen TÅLAMOD :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar